Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| limpan__2 | 2012-11-04 11:38 | |
![]() | "hur ska vi utbilda när skolan bantas år efter år." Men skolan bantas ju inte... Stockholm har på tio år ökat kostnaderna per elev i förskola och grundskola (exlusive lokaler) från 63503kr till 87257kr. Göteborg har gått från 55697kr till 79717. Malmö har gått från 59357kr till 82261kr. Uppsala från 48277kr till 73149kr. Umeå från 54642 till 85820kr. Du bygger stora delar av din slutsats på felaktiga kunskaper. | |
| limpan__2 | 2012-11-04 11:42 | |
![]() | Stol "Vad har merkantilism att göra med denna tråd "politisk fråga"." Det var ett svar till Speedo. | |
| stol | 2012-11-04 11:45 | |
![]() | Skolpengen har ökat, men enbart ca 55% kommer skolan till godo resten stoppas i kommunernas hål. Staten höjer skolpengen sen är det upp till varje kommun eller landsting att fördela. Nu har du ännu en möjlighet att surfa in på och kolla ta dig en titt på ordet Merkantillism. | |
| limpan__2 | 2012-11-04 11:47 | |
![]() | För övrigt är det väl på iden att ni som påstår att vi inte har råd och att vi blivit så mycket fattigare presenterar lite stöd för era påståenden. Hur kan ni lyfta fram Finland som ett framgångsrikt exempel då i princip all makrodata visa på att Sverige är jämbördigt eller rikare och mer framgångsrikt? | |
| EttVirrvarr - Ej medlem längre | 2012-11-04 11:51 | |
![]() | Invandringen kostar och pengarna fås delvis genom att minska på vården osv. Och påstår man något annat så är det väl för att man är grälsjuk. Men varje frisk människa fattar att invandringen är dyr. | |
| limpan__2 | 2012-11-04 11:51 | |
![]() | Siffrorna visar på vad varje kommun lägger på skolan, inte vad skolpengen är. Tror du fortfarande att vi satsar mindre på skolan idag än 2001? I det merkantilistiska systemet fanns en obalans iom att man strävade efter så stora bytesbalansöverskott som möjligt, det var inte bra då och det finns ingen poäng med det nu heller. Det är i det ljuset du ska läsa min replik. | |
| limpan__2 | 2012-11-04 11:56 | |
![]() | Klart det kostar (särskilt flyktingmottagandet). Det kostar oss säker närmare 45 miljarder om året. Men det ska sättas i relation till den offentliga sektorn som har hand om över 1600 miljarder. 45 miljarder är även ungefär så mycket rikare vi blivit det senaste året tack vare den tillväxt som vi haft. Om dina politiker vald att dra ner på vården har det väldigt lite med att vi tar emot flyktingar att göra. | |
| stol | 2012-11-04 11:58 | |
![]() | Om inte skolan bantas varför har inte Svenska elever skolböcker, varför har maten försämrats, varför sparkas lärare, varför vill sju av tio lärare lämna yrket, varför är det så många som lämnar gymnasiet utan godkända betyg lista kan göras hur lång som helst. Men du presenterar en massa siffror som du har hittat på internet. | |
| limpan__2 | 2012-11-04 12:11 | |
![]() | Ja på SCB:s hemsida, den är väldigt informativ. Var hittar du dininfo? Men ja, det blir färre elever så att antalet lärare minskar är ganska rimligt. Att det saknas skolböcker är en skam men beror på dålig edning och felaktiga prioriteringar. Skolmaten är bra, jämför med det dåliga utbud som fanns för 20 år sedan, det finns väl alltid flera alternativ numera? Att många inte når godkänt är däremot invandringens fel. Men det är inte heller rimligt att de ska hinna med att läsa in allt på betydligt kortare tid och en sämre grund att stå på. Bland de som gått 12 år i svensk skola är resultaten relativt anständiga trots allt. | |
| stol | 2012-11-04 12:11 | |
![]() | Du är ju för mycket. Siffror kan förvanskas i positiv såväl negativ riktning. Jag plockar inte siffror från internet mina antaganden bygger sunt förnuft. Att vi har tillväxt beror på alla neddragningar som har gjorts. Folk får ju fan inga pengar när de är sjuka eller arbetslösa, har allt detta undgått dig. Du visar empati för invandrare en sjka och arbetsslösa det skiter du i tydligen. Menar du att Kina inte har ett merkantillistiskt ekonomiskt system har det undgått dig att de har ett ofantligt överskott. | |
| stol | 2012-11-04 12:13 | |
![]() | Kan man laga bra mat för en dryg femma, dom äter sämre än ute på våra fängelser. | |
| limpan__2 | 2012-11-04 12:14 | |
![]() | "Att vi har tillväxt beror på alla neddragningar som har gjorts. Folk får ju fan inga pengar när de är sjuka eller arbetslösa, har allt detta undgått dig." Hur ger detta tillväxt? | |
| limpan__2 | 2012-11-04 12:19 | |
![]() | Vad Kina har för system har väl inte varit frågan? Men även där börjar man lägga om politiken i en riktning mot en högre inhemsk konsumtion istället för att fokusera på en stor nettoexport och utlåning av kapital till andra länder (vilket är vad som sker om man har en positiv bytesbalans). Men att exportfokuset varit viktig i transformationen från fattigt u-land till fattigt i-land är sant. | |
| EttVirrvarr - Ej medlem längre | 2012-11-04 12:27 | |
![]() | Verkligheten tyvärr...www.youtube.com/ watc...HrmSTRmjyw | |
| cis45 | 2012-11-04 12:46 | |
![]() | Det var just b.l.a såna problem jag syftade på i mitt tidigare inlägg. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-04 13:12 | |
![]() | Stoll: Bra att du förtydligade att du inte var Sverigedemokrat. Jag kunde ha svurit på att du var just det. Du använder samma retorik som en sådan. Men, där ser man hur fördomsfull man kan vara och hur fel man kan ha. ËttVirrvarr. Eftersom du är som bra på att hitta länkar, kan du kanske hitta en länk som gäller 2012. Dom säger ju i klippet som är från 2007 att dom ska ändra situationen. Nu vore det intressant att se om dom har lyckats. | |
| EttVirrvarr - Ej medlem längre | 2012-11-04 13:16 | |
![]() | Nä den jag länkade får duga. Svårt att blunda för verkligheten dock.. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-04 13:19 | |
![]() | Men kära lilla vän, är det inte det du gör just nu? Du måste väl kolla om verkligheten har ändrats sedan 2007? | |
| cis45 | 2012-11-04 13:25 | |
![]() | Porla: oavsett när just den där länken är ifrån så är ju definivt inte problemet löst eller är det enligt dig? Annars får du nog börja lyssna på politiska debatter , att vi behöver bli bättre på integrationen och segregationen är alla överens om. Skillnaden ligger i hur de olika partierna vill göra. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-04 13:54 | |
![]() | Det är inte min sak att bevisa. Om Virrvarr lägger ut en bild av vad han kallar verkligheten borde han lägga ut en länk som gäller verkligheten 2012 eller också borde han med ord förklara varför det fortfarande gäller. Det är hans inlägg inte mitt. För mig är verkligheten nu och inte för 5 år sedan. I annat fall kan man lägga ut ett klipp på hur det var 1921 när det inte fanns knappt någon invandring och säga att det är väl inga problem med invandring. Sedan när det gäller debatter så är det brukligt att den som har fått frågan borde svara för sig själv och inte du. | |