Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2012-11-23 12:10 | |
![]() | Nej papperlösa kommer inte att få vård på samma villkor som svenska eller europeiska medborgare. De kommer att få vård på samma villkor som asylsökande flyktingar. Vilket innebär att de bara kommer att få vård som inte kan vänta. Det är inte ens säkert att HIV-smittade papperslösa kommer att få vård, då det kommer att göras en bedömning från fall till fall om vården kan betraktas som att den inte kan vänta. För att vara så uppenbart dåligt påläst så har du väldigt starka åsikter om hur du TROR att saker kommer att bli, utan att ha en jäkla aning Micro. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-23 12:13 | |
![]() | Måns. Tack. jag trodde jag hade blivit tokig som fattat så fel. | |
| Måns_E | 2012-11-23 12:13 | |
![]() | öh, de finns väl rimligtvis i statistiken för arbetslösa i så fall? Och det är ju det som är den stora prestigefrågan för samtliga svenska riksdagspartier utom ett som tycker att det är viktigare att det inte bor några muslimer här. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2012-11-23 12:19 | |
![]() | Svårt att ta absolut ställning till. Man kan de den här frågan som ett moraliskt ställningstagande. Ska papperlösa få vård? Om de inte skulle få de, skulle det innebära att man värderade liv olika, vilket motsäger allas lika värde och att man skulle ha dålig koll på smittorisker för eventuella epidemier. Samtidigt är det svårt att hävda att det skulle enskilt vara en lösning på det allmänna hälsotillståndet i världen, där majoriteten av de sjuka finns redan i hemländerna som inte har en rimlig chans att ta sig där ifrån. Prioriteten borde vara att se till att folk fick hjälp på plats, så att det inte fanns själ till en flytt. Nu när det är en rejäl kris på ingående även här i Europa kommer frågan säkerligen skärpas men då inte frågan på en lösning utan bara ifråga om kostnader i flykting frågan. Men lösningen i sig vare sig det handlar om hälsa eller frihet och ekonomiska frågor så kan det inte lösa sig med flyktingströmmar. Många av de som flyr är de mest välutbildade och den yngre delen av befolkningen. Det urholkar de berörda ländernas ekonomier. Man behöver knappast gå in på historiska aspekten av västvärldens utrikespolitik för att förstå att många av de problem som den övriga världen har. | |
| Lika bra | 2012-11-23 12:24 | |
![]() | Med anledning av de klargöranden som de senaste inläggen av mig och Måns har inneburit lämnar jag nu diskussionen. Detta eftersom den enda person som fortfarande argumenterar emot endast tillför dåligt underbyggda argument/rena lögner eller helt sonika struntar i att besvara raka frågor. Sammantaget är alltså vidare diskussion meningslös. Jag tror, och hoppas, att de flesta som orkat följa tråden förstår att TS inledande snack om HIV-magnet bara var främlingsfientlig propaganda. Jag tror även att de flesta, med åtminstone en grundläggande förståelse för offentlig förvaltning, förstår att den utökade vården till papperslösa inte innebär att vården till "svenskar" försämras. Stäng tråden. | |
| micro113 | 2012-11-23 12:26 | |
![]() | Lika bra Kan du visa var jag skriver att "DET SKER" på bekostnad av.. Jag säger att innan man åtar sig ansvar för en ny grupp så bör man leva upp till sina åtaganden för den grupp man har. Utökar man inte personal och annat så kommer en ny grupps vård ske på bekostnad av den grupp som man redan har ansvar för. Såsom det ser ut idag så slimmas organisationerna, det dras ner i personalen - det utökas inte. Därmed så blir alla nya åtaganden ytterligare något som tränger ut den gamla gruppen - eftersom deras behov skall hanteras av samma personal/enheter. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 12:27 | |
![]() | micro åldersrelaterat synbortfall kan barn få,och det som du tycker är felbehandling inom vården kan du anmäla,på en förlossnings avd är det mer folk på natten en på dagen eftersom dom flesta förlossningar sker på natten dom flesta vatten avgångar sker också på natten,3 snitt sen är det nog livmodern klarar inte mer en fjärde gång så är den så ärrig så den kan spricka."snitt under vidriga former" dom som får akut snitt upplever det offtast som vidrigt för det är inget förberett för det mentalt,ett snitt kostar mycket mer en en vanlig förlossning och det finns ingen förlossnings läkare som snittar för skojs skull ,utanför att det är fara för barnet eller moderns liv. och det du beskriver har inget med papperslösa flycktingar att göra | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-23 12:28 | |
![]() | Amen | |
| micro113 | 2012-11-23 12:30 | |
![]() | Måns_E Om du går tillbaka så ser du att jag inatt skrev att jag inte läst originalförslaget - och att jag anser att trådens källa är högst tveksam. Jag diskuterar alltså rent hypotetiskt när det gäller hur förslaget är utformat. Det tycker jag att jag varit tydlig med. Jag har också varit tydlig med att jag själv - på grund av att jag inte tagit del av förslaget - inte tagit ställning till det. Däremot kan man inte bortse ifrån att reformer har konsekvenser. Det finns inget "vi har råd med allt" - "det finns utrymme för allt". | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 12:30 | |
![]() | Mickro,att du är besviken är en sak det är vi alla ibland,men oftast har det inget med ekonomi att göra,utan mäst med att en del kanske inte är bra på allt.att papperslösa flycktingar skulle gå före dina barns förlåssningar är bara trams,det funkar utmärkt paralellt | |
| Måns_E | 2012-11-23 12:34 | |
![]() | OK, staten tar ansvar för att papperslösa skall få livsnödvändig vård, landstingen ansvarar för att svenska medborgare skall få adekvat vård. Alltså får du rikta din kritik mot landstingen om du inte tycker att vården fungerar Micro. Tråden kan låsas. | |
| micro113 | 2012-11-23 12:34 | |
![]() | ttiittii Jaha -- så på vår förlossning är det tomt på folk på dagen då, menar du? Min dotter har ETT barn, och jag vet vad som är normalt och inte. Skriver jag vidrig så menar jag vidrig utan omskrivning. Och det min dotter gått igenom och följden av det är något som inte får hända. Något som läkaren är överens med oss om. När det gäller bemanningen så tror för övrigt de stackare som arbetar på den förlossningen också att de är lågt bemannade på natten. Det är ju en himla tur att du vet bättre. Nej, låg bemanning har inget att göra med papperslösa flyktingar --- Däremot med besparingar/neddragningar inom vården. Jag trodde de flesta klarade att göra den kopplingen faktiskt. | |
| Måns_E | 2012-11-23 12:36 | |
![]() | Intressant att diskutera "hypotetiskt" och sedan självsäkert påstå att papperslösa skall få samma vård som svenska medborgare och att landstinget finansieras av staten. Din ton i dina inlägg är inte särskilt hypotetisk, utan snarare att du vill göra gällande för hur det fungerar, vilket du helt uppenbart inte har en susning om. | |
| micro113 | 2012-11-23 12:37 | |
![]() | Måns_E Nej, för hur tar staten ansvar? Sitter det en liten statlig läkare och en statlig sköterska i ett litet statligt mottagnings rum och väntar. Eller är det samma jäktade överbelastade personal som skall hantera mig och mina anhöriga som nu skall hantera ytterligare en grupp. | |
| micro113 | 2012-11-23 12:38 | |
![]() | Måns_E Var skrev jag att "landstinget finansieras av staten"? | |
| Måns_E | 2012-11-23 12:39 | |
![]() | Staten tar ansvar genom att tillföra de finansiella medel som sjukvården behöver. Om det då innebär att de behöver anställa personal så får de väl anställa personal. Jag utgår från att papperslösa inte får någon speciell vård som bara kan utföras av vårdpersonal med kännedom om papperslösas anatomi och sjukdomar. Är du trög? | |
| Måns_E | 2012-11-23 12:40 | |
![]() | 2012-11-23 02:19 | |
| micro113 | 2012-11-23 12:51 | |
![]() | Du menar detta? Måns_E Landstingsskatten är faktiskt också statliga pengar. Landstingen är statliga funktioner. ----- Nej, där står det inta att staten finansierar landstinget. I meningen bakom står förklaringen -- Landstingen ÄR statliga funktioner, det går alltså inte att säga att det inte handlar om statliga pengar. Landstingen finansieras av landstingsskatten, statliga bidrag (vanlig skatt), patientavgifter och andra avgifter/försäljning inom ramen för verksamheterna. | |
| micro113 | 2012-11-23 12:53 | |
![]() | Måns_E Hur skall landstingen kunna anställa personal utifrån ett icke existerande patientunderlag? Jag måste vara trög som inte förstår det - ja. | |
| Måns_E | 2012-11-23 12:57 | |
![]() | Ja man kan ju säga att kommunerna är statliga funktioner också om man vill liksom kyrkan, men det blir ju lite fånigt att kalla kommuner och landsting för statliga funktioner då de faktiskt finansierar sig själva genom skatter som de själva sätter. Sedan är det också så att staten kan skjuta till pengar, som exempelvis för vård av asylsökande flyktingar idag och vård av papperslösa flyktingar om ett drygt halvår. Så de pengar som kommer från staten är sådant som regeringen har fattat beslut om för då skall inte det belasta landstingets ekonomi enligt finansieringsprincipen som har varit praxis sedan 1994. Så den verksamhet som du klagar på finansieras via landstingsskatten och patientavgifter som beslutas av landstingsfullmäktige som är frikopplat från staten. Det blir därför väldigt konstigt att påstå att landtingen är statliga funktioner, för det är de inte. | |