Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 35 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-15 10:09 | |
![]() | Disney har inte tagit bort scenen för att dockan är svart. De har inte heller tagit bort den klassiska 30-talsjudedockan för att den har stor näsa. Det är oklart vilken poäng du försöker göra eftersom du sitter och hittar på händelseförlopp. | |
uffew | 2012-12-15 10:13 | |
![]() | Glöm inte att lägga till att de klippt bort en vit flickdocka också. Poängen med det? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-15 10:13 | |
![]() | Men mitt första inlägg idag var till dig uffew, och jag håller inte alls med dig. Gnagel har helt rätt ovan. | |
uffew | 2012-12-15 10:34 | |
![]() | Ok jonisk. Min poäng är att det är bra med mångfald. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-15 10:44 | |
![]() | Vem motsäger dig där? | |
uffew | 2012-12-15 10:55 | |
![]() | Ja du gör ju det. Läser du inte vad du skriver | |
Behringer | 2012-12-15 11:05 | |
![]() | Poängen är att Disney uppdaterat sitt eget material från version 19.30 till version 20.12, uffe. Att Disney i egenskap av upphovsrättsinnehavare presenterar sitt material som de själva önskar har jag lite svårt att förstå hur nån överhuvudtaget kan ha synpunkter på Om du gillar mångfald utgår jag från att du jublade över årets Lucia i SVT? | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-15 11:05 | |
![]() | Viljan att uppdatera sin film så man inte framstår som att man har 30-talsvärderingar är inte samma sak som att motarbeta mångfald. Dina exempel kan säkerligen användas i andra sammanhang mot överängsliga människor som vill kapa bort allt. Det finns gott om dem. Nu är du dock i diskussionen om Disneys specifika ändringar i sin egen film som hängt med sen 30-talet. Anser du alltså att just dessa ändringar hotar "mångfalden"? Är mångfald alltså att ha med så många stereotyper som möjligt - negerslaven, kinesen, blondinen och den kroknäste juden. Hade vi uppnått ännu mer mångfald om den reslige ariern, en finne med kniv och en zigenare med stöldgods under kjolen hade varit med? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-15 11:09 | |
![]() | Jag motarbetar varken mångfald eller har svårt att förstå vad jag själv skriver. Det är som sagts ovan och innan - upphovsmkaren själv (som företag, ej person) som inte längre står för samma värderingar. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-15 11:15 | |
![]() | Sen får man skilja på att visa en sådan stereotyp som en del i att påvisa fördomar från en annan era, och att visa den som okritisk underhållning (jag tror nämligen inte att de flesta föräldrar som ser den med sina barn själva reflekterar och förklarar). Som en parallell: man kan visa nazistiska propagandafilmer i skolan t ex, som en del av en diskussion om nazismens strategier, men inte okommenterat på tv med barn som målgrupp. | |
uffew | 2012-12-15 11:26 | |
![]() | Gnagelram. Nu lägger du på ett beteende på människor en knivbärare, tjuvaktig osv. En gammal man med krokig näsa och vitt skägg. Finns ju judar och icke- judar som ser ut så. Finns en man i Ullard som ser ut så. Dock bär han en krona på huvudet och kallar sig kungen av Ullared (hur härlig som helst). Uppdateringen ni nämner innebär alltså att klippa bort vissa människor med en viss hudfärg och hårfärg. Vad blir härnäst? Vilka är okej att ha med? För nog fan kommer människor att klaga till Kalle ankas julafton dras in. Herregud sitt med era barn och förklara varför vissa ser ut som de gör. Att det beror på nidbilder osv. Vet jag att ni kan göra. En svart årets lucia. Hoppas på en asiatisk nästa år. Undra hur en normativ asiat ser ut? | |
Behringer | 2012-12-15 11:47 | |
![]() | Mina barn är vuxna och jag har fullt sjå med att förklara för det mest lättledda av dem att Disney själva bestämmer hur de presenterar sitt material och att det inte beror på invandrarna i Sverige att de klipper och klistrar. Barnet i fråga har nämligen sett hysteriska grupper bildas på Facebook om att allt är invandrarnas fel... | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-15 11:49 | |
![]() | Uffew, vi pratar förbi varandra; vad jag kan se är ingen här emot mångfald? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-15 11:53 | |
![]() | Nu väntar jag bara på att vissa färger ska sluta finnas hos färhhandlarna,ingen mer brun ingen mer svart olefärg men jag kan blanda till brunt och jag kan blanda till en tillräckligt bra svart färg | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-15 11:53 | |
![]() | Man kan i alla fall inte anklaga rassarna för att ligga på latsidan. De jobbar hårt för att piska upp en främlingsfientlig stämning på t ex facebook. | |
bowlorama | 2012-12-15 11:58 | |
![]() | ttiittii, vad är rasistiskt med brun färg? Fattar inte du vad diskussionen handlar om? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-15 11:58 | |
![]() | Men det handlar ju inte om färgen som sådan? Såhär: Disney har i en film från 30-talet tagit med, bl a, en stereotyp svart slavflickefigur. Nu tycker man sig inte stå för sådana värderingar längre, och tar bort den. Det handlar inte om att inte få ha med en svart figur, det handlar inte om att förkasta mångfald, det handlar inte om att förtiga för svenska barn att mörkhyade existerar, det handlar inte om Sverige och vita öht. Det handlar om att man 2012 tycker att en slavflicka inte hör hemma i ett okritiskt barnprogram. | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-15 12:02 | |
![]() | Uffew: uppdateringen innebär att Disney inte vill förknippas med 30-talsvärderingar, inte att de vill ta bort "människor(!) med viss hudfärg". Tycker du att detta är fel av Disney? Borde de "stå upp" för nån sorts princip att för alltid visa negerslavsskämt på årets bästa marknadsföringstillfälle? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-15 12:02 | |
![]() | Tycker ni, som en parallell, inte en direkt jämförelse, att det vore ok att okritiskt visa barnprogram från nazityskland, om det hade varit traditionen? | |
bowlorama | 2012-12-15 12:09 | |
![]() | Ska man följa vissa människors resonemang så är det viktigare med tradition än med bildning, jonisk. Jag blir bara trött av den här tråden och av alla människor som helt utan att ha fattat vad saken handlar om sitter och skriker ut sin kränkthet. En eloge till Disney som tar bort dessa stereotyper ur sina filmer! Det är en så fjuttig sak, men ändå ett viktigt steg mot någon sorts jämlikhet. | |