Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-15 10:58 | |
![]() | Det kan vara en livslång process att ta sig igenom övergrepp | |
| BlackMirror | 2013-01-15 11:08 | |
![]() | Ja tttiiitttiii, det KAN vara det. Men det måste inte vara det. Återigen: Ingen här förringar våldtäkter eller lägger skuld på offren. Hur kan du tolka det så? | |
| Kokonut | 2013-01-15 11:51 | |
![]() | Tror allt om.man blivit våldtagen så sitter den hemska tidpunkten ärrad i hjärnan livet ut.... | |
| krysopras | 2013-01-15 11:57 | |
![]() | Det är nog inget unikt för just våldtäkter, koko. Har man varit med om en hemsk olycka där någon dött/blivit svårt skadad, har man tvingats uppleva krig eller blivit rånad eller blivit misshandlad av någon närstående - inte fan glömmer man bort det bara sådär. Men det unika med våldtäktsoffer är synen på dem som "förstörda för livet". Det är mycket orättvist. Man är inte förstörd för alltid för att något har drabbat en. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-15 12:00 | |
![]() | Ffa om man inte själv vill se sig som förstörd. | |
| wildman | 2013-01-15 12:07 | |
![]() | Många människor bär väl på trauman av olika slag. Att man kommer vidare innebär ju inte heller att man glömt. Man kan ju komma ihåg och minnas hemska upplevelser som krysopras listar utan att dom faktiskt påverkar mitt framtida liv rent praktiskt och känslomässigt. Hur skulle annars livet någonsin kunna återgå till det normala i länder som haft krig där man ofta sett både misshandel, mord och utsatt stora delar av befolkningen för våldtäkter. Därmed inte sagt att dessa människor någonsin glömmer det dom varit med om. Men jag tror faktiskt att kärleken till livet och kärleken till andra alltid vinner om man bara tillåter det göra så. | |
| krysopras | 2013-01-15 12:16 | |
![]() | Det är ju livsviktigt att slippa se sig själv som "förstörd", men hur ska man lyckas med det när "hhjälpare" i stil med ttiiitttiiii är så väldigt angelägna om att understryka att man ÄR förstörd, att det tar minst fem år men troligen ett helt liv att komma över en våldtäkt? För kristna är förstås just sexbrott särskilt laddade, eftersom kristendomen (liksom många andra religioner) omgärdas av starka sexuella tabun. Men det vore tacknämligt om våldtäktsoffer slapp utsättas för välmenande kristna som vill påstå att sex och sexuella handlingar smutsar ner människor för all framtid. Vad ska de våldtagna göra, tiitttiii? Alla de här förstörda människorna. Ska de inte kunna ha ett fungerande liv, en kärleksfull, fungerande familj, ett givande arbete, hopp och drömmar? Ska de bara sätta sig ned och vara "förstörda"? Om våldtäktsoffer är chanslösa, dömda till ett liv i skräck och förtvivlan borde vi väl av humanitära skäl avliva dem för att befria dem från deras elände. | |
| uffew | 2013-01-15 12:17 | |
![]() | Håller till fullo med Wildman. Bra skrivit! | |
| krysopras | 2013-01-15 12:22 | |
![]() | wildman, jag tror att man kan arbeta sig igenom posttraumatiska stressyndrom om man får rätt hjälp. Det handlar absolut inte om att glömma, det handlar om att göra minnet acceptabelt, annars blir det i princip omöjligt att gå vidare. Minnet har ingen tidsuppfattning, det hemska händer nu och nu och nu för den som drabbats. Men det går att desarmera sådana minnen - även om det är väldigt ansträngande. | |
| apbur | 2013-01-15 17:28 | |
![]() | Det gläder mig att flera personer ser problemet med den här attityden om offer till sexualbrott. | |
| TageArlander - Ej medlem längre | 2013-01-15 19:19 | |
![]() | Måns_E: Jag tror precis tvärtom; att det säger en hel del om situationen och i n t e som du säger; "ingenting". För den som av olika skäl håller fast vid en åsikt och söker sprida denna, har det blivit populärt att bestrida påståenden som går stick i stäv med den egna föreställningen med att säga: "Det finns ingen statistik som stödjer din uppfattning." Men när det nu gör det - och som nu, faktiskt med råge - ja då går det inte att "jämföra statistiken". Ja, så har det blivit idag, i Sverige... Var och en kan dock bilda sig sin egen uppfattning och behöver inte anamma den som presenteras av media och myndigheter. Vår demokrati bygger på att det finns tillräckligt många fritänkande individer som är befriade från den tvångströja av åsiktskonformitet som idag slängs över oss som en våt filt så fort vi sätter på TV:n. | |
| limpan__2 | 2013-01-15 22:05 | |
![]() | Är det inte den statistik som presenteras av myndigheter och media som du försöker bygga din argumentation på? På vilket sätt har då det faktum att vi har höga anmälningstal för våldtäkter mörkats för alla som inte är så fritänkande som dig själv? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-15 22:39 | |
![]() | krysopras jag har ingen aning om vad du talar om du har vanförestölninga om kristna,vad då tabun?jag tro våldtäkter är lika traumatiska för alla människor, att det skulle vara lättare att bli våldtagen som icke kristen kan du knappast tro på själv eller? | |
| TageArlander - Ej medlem längre | 2013-01-15 23:06 | |
![]() | Limpan-3: Du verkar ilsken. Helt riktigt att man offentliggör statistiken; hur frekvensen ökat tiofalt etc, och man har så vitt jag vet inte manipulerat den. Vad gnäller jag då om? Jo, vad jag vänder mig mot är de gängse förklaringsmodellerna - de numera slitna schabloner som används för att förklara bort det uppenbara och som även den gode Måns här ovan hemföll åt att använda. En fritänkande människa torde förstå att dessa vantolkningar inte är något annat än försök att komma ifrån och översläta ett ytterst smärtsamt nationellt trauma, värre än något vi drabbats av i modern tid. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-15 23:15 | |
![]() | "Nationellt trauma" Here we go again..... | |
| Måns_E | 2013-01-15 23:26 | |
![]() | Du tror inte att utvidgningen av den svenska våldtäktsbegreppet också återspeglas i statistiken TE? När man jämför våldtäkter genom andra metoder (såsom anonyma undersökningar) så ligger Sverige inte i topp jämfört med andra europeiska länder. Indien som inte har någon tillförlitlig statistik ö h t skall vi nog som sagt inte utgå från är det minsta jämförbar. | |
| apbur | 2013-01-15 23:29 | |
![]() | Alltså, jag har lite svårt att se varför Tages ganska flummiga och ogreppbara förklaring skulle vara mer rimlig. | |
| TageArlander - Ej medlem längre | 2013-01-15 23:33 | |
![]() | Apbur: Jag tror i betydligt högre grad än Måns att den statistik som presenteras överensstämmer med verkligheten. Är detta flummigt? Förklara, är du snäll! | |
| apbur | 2013-01-15 23:38 | |
![]() | Verkligheten som att fler blir utsatta för våldtäkter än tidigare och inte att våldtäktsbegreppet omfattar väldigt mycket mer än det gjorde tidigare? Ja, jag anser att det är orimligt att den ökade våldtäktsstatistiken grundat på anmälningar till största delen beror på ökat antal våldtäkter. | |
| TageArlander - Ej medlem längre | 2013-01-15 23:42 | |
![]() | Måns_E: Det kan vara så att vi båda har lite rätt och lite fel - naturligtvis. Vad jag vänder mig mot är tendensen i debatten som verkar vilja översläta ett allvarligt problem. Om detta blir till en vardaglig politisk kutym, är både demokrati och rättssamhälle i fara, liksom medborgarnas säkerhet samt väl och ve. | |