Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 836

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mz_lzrd2013-02-13 20:46
Antal inlägg: 2498

Ja, jaap, men tycker du marknaden verkar vidare bra på att reglera sig själv? Det tycker inte jag, inte när man tittar på bankväsendets och de stora kreditinstitutens härjningar på senare år. De verkar ha löpt amok fullständigt.

Men visst, Findus angav sig själva i det här fallet. Det gjorde de inte i somras när de höll på att fördärva Vegeå med sitt avfall från ärtskörden, den händelsen försökte de mörklägga.

hundbiten - Ej medlem längre2013-02-13 20:48
Antal inlägg: 2225

Alla barnen åt lasagne utom Conny
för det var hans ponny

Nej, vi vill inte ha otjänlig föda till extrapris! Vi vill ha tydliga innehållsdeklarationer som man kan lita på.

Piece de Res - Ej medlem längre2013-02-13 20:53
Antal inlägg: 163

Det låter ypperligt, hundbiten.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-13 20:57
Antal inlägg: 14052

En fråga bara; hur många frågar utomlands hur bra kycklingen i din pad thai eller det förmodade nötkreaturet i gulaschen mådde innan?

Minta2013-02-13 21:04
Antal inlägg: 20042

Jag gör det. Jag äter nästan inget kött utomlands, utom lamm i Grekland. Jag har ätit mycket fint kött på Kreta även fläskkotletter.

Minta2013-02-13 21:07

Men jag har aldrig varit i Thailand.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-13 21:12

Jag menade heller inte bara Thailand; och jag är själv noga med vad jag äter. Men jag får känslan av att många på hemmaplan direkt skriker otjänligt så fort det avviker minsta lilla från vad det borde stå, men samma personer äter okritiskt lite vad som helst utomlands. Därmed inte sagt att Sverige ska sänka kraven, men mat blir kanske inte direkt farlig bara för att det inte är en f d glad ko eller gris.
Nu lämnar jag den moraliska delen av djurhanteringsdiskussione n därhän; det är en annan fråga och kräver en egen debatt.

Minta2013-02-13 21:19

Nej, det kanske inte är farligt SÅVIDA det inte innehåller farliga medikamenter som hästar får i stor utsträckning. T.ex. en typ av alvedon som inte ges till människor.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-13 21:19
Antal inlägg: 1268

nulltj (och jaap skulle nog gilla den här också): www.youtube.com/watc...rR HJlE4PGI

Jaap: Jag tycker du gör både och. Du värderar väl vikten av utökade kontrollerar utefter konsekvenserna av att inte utöka dem. Jag tycker däremot att det är ett lite väl enkelt sätt att se på den här "skandalen" att det bara rör sig om smak. Det finns fler skäl till att överväga om man vill äta ett visst köttslag och en viss producents kött eller inte, många av vilka inget märks på smaken. Men den viktigaste osäkerheten i det här fallet kanske är om hästarna har läkemedelsrester eller inte.

För övrigt är det ju tyvärr livsmedelsindustrin själv som försatt sig i situationen av behovet av utökade kontroller.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-13 21:21

Minta>> håller med dig där; men det kan ju hända även på semestern.

hundbiten - Ej medlem längre2013-02-13 21:25

Jag kallar inte fel djurart som otjänlig. Otjänlig är mat lagad av delar från djuret som vi inte borde äta (vissa organ, blodådror, ögon, talg, benmassa, körtlar och tumörer) samt kött innehållande skadliga nivåer av läkemedel och gifter.

När vi äter utomlands vet vi ganska väl vad vi äter och vi äter väldigt lite köttvaror. Ibland blir det ägg från höns som inte har det bra, gödkyckling osv men vi undviker gegga i form av ravioli etc.

Minta2013-02-13 21:27

Ja, jag har också bara ätit lamm (kotletter) och fläskkotletter och det känner man ju igen, utomlands. Huruvida de fått mediciner vet jag inte. De godaste fläskkotletter jag någonsin ätit köpte jag i en köttbutik på Kreta.

ingson2013-02-13 21:43
Antal inlägg: 4285

Ett alternativ kan vara att inte äta utan bara dricka utomlands.
Fin svensk tradition

jaapmeister - Ej medlem längre2013-02-13 21:44
Antal inlägg: 2109

arbetslinjen: fast i det här fallet handlade det inte om otjänlig föda (typ galna ko-sjukan). Utan det handlade om ett djur som vi av olika anledningar inte vill äta (uppenbarligen är smaken inte en av dem). Jag är den förste att instämma i att det är synnerligen graverande att märka mat som ''nöt'' när det egentligen är ''häst''. Men upprördheten står inte i proportion till skadan, som ju egentligen var obefintlig tills folk fick reda på att de ätit just häst. Eller ja, som jag var inne på tidigare: tills folk fick reda på att någon annan ätit häst. Något säger mig att det knappast är frysmatshjältarna som nu står på barrikaden och kräver hårdare reglering.

Självklart ska mat kontrolleras för hälsovådlighet. Det gäller ju även alla andra prylar som finns.

F.ö: Klickar aldrig på filmklipps-länkar utan sammanfattning. Livet är för kort för det.

Incidental - Ej medlem längre2013-02-13 21:50
Antal inlägg: 7958

Äh va fan, man har ju lust att bli militant vegan

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-13 22:01
Antal inlägg: 1268

Att upprördheten inte står i proportion till skadan kanske man kan tycka, men jag tycker det blir en svår sak att bedöma. Det är en sån sak där man bara kan utgå från sig själv, men det ger en inte riktigt rätt att säga att någon annans upprördhet inte är värd att tas på allvar.

Om hästarna har behandlats med läkemedel som inte är godkända för livsmedelskedjan så är de enligt EU-lagstiftning otjänliga som människoföda. Nu vet man väl inte om de har det eller inte och det är en del av problemet.

Minta2013-02-13 22:03

Vi vet inte om det skett någon skada än eftersom hästarna som malts ner till ingrediens i lasagner inte kontrollerats. De kan ha mängder av farliga medikamenter i sig. Det är ju inte säkert att det ger någon direkt skada i form av att en massa människor dör, men på lång sikt kan ju människor bli sjuka av att äta hästalvedon och gud vet vad. När de då får leverskador och cancer sätts det inte i samband med hästlasagnen.

hundbiten - Ej medlem längre2013-02-13 22:10

Och så här försvinner alltså de 5000 hästarna från Sverige som skrevs om igår. Svenskarna vill ogärna äta hästkött och överskottsdjuren exporteras till södra Europa. Vi låter hästarnas sista resa bli en fruktansvärd sådan. Efter timmar och dygn av plåga (även frakturer) når de slutstationen, ett skräckslakteri i t ex Rumänien. En del av det kött vi vägrat köpa når oss ändå via charkprodukter och färdiga rätter.

www.aftonbladet.se/d...62 35594.ab

Minta2013-02-13 22:15

Orkar snart inte mer.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-02-13 22:16
Antal inlägg: 2109

Okej, kort (med mina mått mätt) om vad jag anser om ''marknaden''.

Jag menar alltså inte på att marknaden kommer att göra allt perfekt. Jag tror till exempel inte att marknaden kommer ta ansvar för att vissa personer äter alldeles för mycket fett och kolhydrater och dör i förtid. Inte heller tror jag marknaden kommer ta ansvar för att ungdomar får tag på cigaretter alldeles för tidigt i livet. Här behövs det regleringar och skolundervisning.

Däremot är jag övertygad om att marknaden kommer att tillhandahålla både kontroll och märkning av ''kvalitativ'' mat för de som kräver det. Detta är inte en insikt jag dragit från någon teori på skrivbordet, utan från det faktum att _det är så_. Rättvisemärkt, miljömärkt, kravmärkt och ekologisk mat är typiska exempel på märkning och kontroller som marknaden själv gett upphov till just för att det finns en efterfrågan.

Dessa organisationer är intermediärer mellan kunder och säljare som i bådas intresse ser till att kunder med höga krav hittar till produkter som tillmötesgår dessa höga krav. Organisationerna är inte vinstdrivande, men de finansieras indirekt av de licensavgifter som företagen betalar. Det är ingen politiker som har kommit på att dessa organisationer ska finnas, ingen skatt som ser till att de överlever (även om de så klart stöds till viss del för att de verkar ''bra'').

Den skandal som nyss uppdagats täcks av de vanliga marknadsföringslagarna som finns på andra marknader. Du får inte sälja ''nötkött'' när det egentligen är häst lika lite som du får sälja en ''automatväxlad bil'' som egentligen har manuell växel. Ibland blir det komplicerat, förstås, men det betyder fortfarande inte att något måste regleras hårdare. Samsung stämdes nyligen för att ha lanserat en surfplatta med ''åttakärnig'' processor, vilket inte stämde, enligt någon slags teknikexpertis. Trots det leder inte sådana fall till krav på en massiv översyn av reglerna. Det som händer är att Samsung tappar i trovärdighet mot sina konkurrenter. Precis som Findus nu borde göra. Det faktum att Findus lasagne inte är en kravmärkt vara tyder ju för övrigt på att det marknadsmässiga systemet med kvalitetsmärkning genom exempelvis krav fungerar.

Dessa funderingar får mig att tro att de som är arga och ropar på utökad obligatorisk reglering och kontroll inte nöjer sig med att de själva försäkrat sig mot dåliga vanor genom att köpa ekologiskt och närproducerat. Nej, jag misstänker att dessa människor helt enkelt inte tål att andra människor äter dåligt. Detta är i mina ögon är ren moralism, och det är vad min lilla ''saga'' handlade om.

För övrigt: en fingervisning om hur mycket det skulle kosta att helt och fullt försäkra sig mot dålig mat genom lagstiftning får man väl om man helt enkelt jämför priset på en kravmärkt vara och en vara från ICA Basic. Det handlar inte om ören, som någon trodde.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?