Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jag vinner | 2013-03-01 23:13 | |
![]() | Ja du Gunso, nog kan man betrakta det som du gör att allt bara är gulligt, och det kanske är så, NU. Men i en annan tid och med andra religiösa ledare kan det som är gulligt NU få helt andra innebörder och det är därför det är så viktigt att hela tiden mota Olle i grind, i synnerhet när det gäller religion och politik. | |
| limpan__2 | 2013-03-02 08:54 | |
![]() | Det är intressant att många framhåller att dopet inte betyder ett dyft för dem men att det samtidigt är otroligt viktigt att man inte rör denna tradition, som såklart inte har något med religion att göra eller kyrkan att göra. Jag kan lova att ni kan käppa kort och få presenter även vid en fullständigt harmlös namngivningscermoni som ni själva arrangerar om det är just dessa delar som var det väsentliga. Då slipper ni ljuga för prästen med. | |
| susila | 2013-03-02 09:38 | |
![]() | Det finns säkert också en och annan som framhåller att Jesu födelse inte är enormt viktig för dem, men att de ändå absolut vill fira jul eftersom det är en familjetradition man sätter stort värde på. Det finns förmodligen t o m de som har fräckheten att gå i julottan trots att de inte är särskilt troende. | |
| limpan__2 | 2013-03-02 10:17 | |
![]() | Julen kan man med gott samvete fira utan att på något sätt koppla det till kristendomen. Men att låta en religiös ledare ta upp ett barn i en trosgemenskap är svårt att tolka på så många andra sätt än att det trots allt är en religiös rit. Däremot kan man ha väldigt fina namngivningscermonier som skapar samma känsla av fest och gemenskap. Jag är mest förundrad över svenska kyrkans fullständiga avsaknad av ryggrad, de om några borde ju vara intresserade av att folk faktiskt förstår vad sakramenten innebär och att de delar kyrkans syn på dessa områden. | |
| susila | 2013-03-02 11:01 | |
![]() | Jesus sade "Gån ut och döp". Jag tror många präster nöjer sig med det. I o m att de av tradition är ganska Jesusinriktade. | |
| anneriiiiiii | 2013-03-02 12:24 | |
![]() | Ett sidospår: "Ledigheten var BOVEN I KAKAN"!!! Underbart! | |
| susila | 2013-03-02 17:07 | |
![]() | Ja, jag blev också glad åt detta välfunna uttryck. | |
| nincompoop | 2013-03-02 18:55 | |
![]() | Koppla ihop den här tråden med Storebror... i seriöst. Foliehatt någon?? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-03-02 20:15 | |
![]() | susila,finns det någon regel vilka som inte får gå i julotta,nä jag tror inte det alla är välkomna | |
| susila | 2013-03-02 21:13 | |
![]() | Men bästa tittiii, det är väl precis det jag säger, man måste inte vara troende för att få gå i julottan. Jag gick en gång i en katolsk midnattsmässa utan att vara katolik, ingen frågade ut mig om min tro innan jag fick lov att inträda i kyrkan. Det är istället t ex Limpan som anser det ryggradslöst av kyrkan att låta folk ta del av kyrkans ritualer utan att först ha genomgått noggrann kontroll av rättrogenhet och insikter i sakramentens innebörd. Jag finner denna inställning något underlig och misstänker att Limpan hade trivts bättre på husförhörens tid. Då var det ord och inga visor. | |
| jag vinner | 2013-03-02 22:07 | |
![]() | Va ska man i julottan o göra om man inte är troende? | |
| limpan__2 | 2013-03-02 23:07 | |
![]() | Susila, nä snarare tvärtom. Jag är mer och mer nöjd med att kyrkan får såväl färre medlemmar som att de tvingas bli mer liberala över tiden. Att de numera välkomnar såväl kvinnliga präster som homosexuella äktenskap för att inte tala om att de accepterat att evolutionen nog inträffat är en god utveckling för samhället i stort och en förlust för kyrkan såsom den sett ut fram tills nu. Jag är väldigt nöjd med utvecklingen. Dock finner jag det förvånande att ett trossamfund mer än gärna ställer upp med lokaler och personal för några av de mest heliga riter de har när de vet att personerna som efterfrågar tjänsten har lika lite med den kristna tron att göra som mig. Behöver man ens tro på Gud och Jesus för att tillhöra den kristna trosgemenskapen? | |
| ingson | 2013-03-02 23:34 | |
![]() | Det viktigaste måste väl ändå vara att man betalar medlemsavgiften. Allt annat är sekundärt. Ryggradslöst? Money talks. | |
| Gunso | 2013-03-03 00:03 | |
![]() | Jag skulle gärna gå på julotta om jag orkade kliva upp, trots allt tillhör religionen i allra högsta grad vår historia. Inte är jag rädd och svag heller och oroar mig inte ett dugg för att bli hjärntvättad. Jag kan t.o.m. titta på (och finna dem fascinerande) gamla propagandafilmer från nazityskland utan att få ångest eller bli omvänd. | |
| limpan__2 | 2013-03-03 00:07 | |
![]() | Ja för intresseorganisationer och lobbygrupper. Men borde inte föreningar som baseras på en tros- eller åsiktsgemenskap ha högre krav på sina medlemmar än att de kan betala för sig? Det kanske bara är jag som har för höga förväntningar... | |
| susila | 2013-03-03 08:01 | |
![]() | Limpan, jag känner mer som så att tro inte är något som är hugget i sten. Det finns ju ingenting som hindrar att den som är ateist idag blir troende i morgon - eller tvärtom. Därför vore det märkligt om man bara fick vara medlem i en kyrka om man hade någon form av godkänd garantistämpel, om man skulle behöva kvala in för att få vara med. Det går ju inte att mäta tro. Kanske kyrkan har en föreställning om att om man sår många små frön så kanske åtminstone några gror. Och om inga gror så har man i alla fall försökt. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-03-03 08:34 | |
![]() | Limpan: det har aldrig varit (den protestantiska) kyrkans sak att utvärdera hur stark tro människor har. Det är ju en fråga mellan dem och Gud utan mellanhänder. Tidigare generationers präster utövade makt genom husförhör mm men det har nog inget direkt stöd från t ex Bibeln. Och dessutom skulle det väl vara extremt förmätet att kräva att _föräldrarna_ tror för att gå med på att döpa _barnet_? | |
| limpan__2 | 2013-03-03 08:47 | |
![]() | Nä med tanke på att den protestantiska kyrkan mest fokuserat på att vara ett organ diverse värdsliga makthavares tjänst förstår jag att de även idag mest är intresserade att folk är med. Vad spelar det för roll att medlemmarna inte tror på varken Gud eller Jesus så länge som medlemstalen och intäkterna hålls uppe? Har kyrkan något med religion att göra överhuudtaget? På en del av er låter det nästan inte så. Men som sagt, det är inte något problem för mig att kyrkan blir sekulär. Jag tycker bara det är en udda utveckling. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-03-03 08:56 | |
![]() | i alla organisationer så finns det alltid någon galning,och ju större organisationen blir, så blir det några fler galningar,och det är tyvärr alltid galningarna som syns,ta Knutby som exempel,finns inte någon pingstvän i värden som försvarar dessa handlingar,ändå blir hela pingströrelsen dömd,limpan IGEN : kristen blir man alltid av fri vilja nyckeln sitter på insidan av dig,vill du inte öppna och släppa in Jesus så inte fan tvingar sig Jesus på dig.Kristen tro är en frihet.frikyrkorna har medlemmar och det kostar inget att vara med i en frikyrka och din tro är personlig | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-03-03 08:59 | |
![]() | och stark tro?det dummaste jag hört kyrkan utvärderar ingentig,det är inget poengsamlings system i kyrkorna,ingen är mer kristen en någon annan,nu blir jag mörkrädd igen | |