Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2013-05-21 13:34
Antal inlägg: 12028

Kommunen har ju också erkänt att de har handlat fel, så jag förstår inte riktigt vad som är upprörande i det här fallet.

Det vore ju konstigt om kommuner skulle vara undantagna från den lagstiftning som finns.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-21 13:40
Antal inlägg: 1268

Kom ihåg att detta var på en integrationsenhet också. Man kan ju tänka sig att toleransen för att inte ta i hand bör vara större där än på många andra platser – både bland kollegor och besökande.

Minta2013-05-21 13:47
Antal inlägg: 20042

Förmodligen var det mest provocerande att det antagligen uppfattades som att han inte ville ha jobbet, utan sökte pliktskyldigast.

Lillstölla2013-05-21 14:48
Antal inlägg: 23831

ttiittii 2013-05-20 17:32
Antal inlägg: 22450

stölla rent generelt,om en människa lever på soc och det kommer in 30 papp på kontot,så ser soc det som inkomst var pengarna kommer ifrån bryr sig inte soc om

Titti: Du har nog inte läst det jag skrivit så noga, jag har inte frågat något om vad som händer om en som lever på socialbidrag får ett skadestånd utbetalat. Jag frågade om man faktiskt vet att han lever på socialbidrag.
Folk var jäkligt snabba med att anta att så var fallet.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-21 14:58

Folk var jävligt snabba med att anta att det var i) en muslim, ii) på socialbidrag, iii) som inte ville ha jobbet, och iv) som förtrycker kvinnor. Källa på det liksom?

limpan__22013-05-21 15:25
Antal inlägg: 2847

"Nu väljer man istället en väg som är olaglig, och sådant borde ju cheferna på kommunen faktiskt ha koll på. "

Lite i upprördheten hos många har väl med just detta att göra, det bör inte vara olagligt att neka någon en praktikplats om man uppfattar att personen inte anses bete sig passande. Oavsett om det handlar om religiösa vanföreställningar om kvinnors renhet eller en otyglad ovana att kalla folk vid fula namn.

Verklig diskriminering skall såklar bekämpas, och låtsatskränkt folk som utnyttjar systemet likaså.

apbur2013-05-21 15:52
Antal inlägg: 9699

Enligt islamsidan gnagel länkade till så handlar det om att ingen gift man eller kvinna ska ha något intimt med någon av det motsatta könet, det gäller alltså från bägge håll. Visst kan man tycka att det är gammalmodigt och förlegat men varför hitta på att det är kvinnoförtryckande eller att mannen tycker kvinnan är smutsig för att det ska passa era patetiska slutsatser?

apbur2013-05-21 15:54

Förvånande är att kvinnan som jobbar med integration inte tagit till sig att det inom delar av islam anses omoraliskt att skaka hand med det motsatta könet. Kanske är det chefen som är helt fel människa för uppdraget.

Minta2013-05-21 15:54

Arbetslinjen, man vet att han anvisades en praktikplats (om han anvisas en praktikplats betyder det väl att det finns en påtryckning att han ska ta anvisat arbete/arbeten, det kan vara a-kassa, socialbidrag el.likn., att han hänvisar till sin religion när han inte vill ta en kvinna i hand (man har dock inte kunnat visa att det står i koranen) (sålunda muslim). Den kvinnliga chefen talade om för honom att jobbet krävde att han kunde ta kvinnor i hand. Det var diskriminering trots att man inte kunde visa att det står i koranen. Just diskriminering pga. religion är ju inte tillåtet, hur är det med burka och niquab? Kan man neka någon arbete på grund av dem?

Minta2013-05-21 15:56

Får svenska präster neka att viga kvinnliga präster eller att arbeta tillsammans med dem? De kan ju också hänvisa till diskriminering på grund av religion och det står faktiskt i bibeln att kvinnan ska tiga i församlingen.

Minta2013-05-21 15:57

Det kanske inte är olagligt.

limpan__22013-05-21 16:04
Antal inlägg: 2847

"Förvånande är att kvinnan som jobbar med integration inte tagit till sig att det inom delar av islam anses omoraliskt att skaka hand med det motsatta könet"

Hon var nog medveten om det men ansåg kanske inte att det gynnar integrationen att ge efter?

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-21 16:09

Minta: Ja, det kan finnas en möjlighet att det förhåller sig på så sätt som folk antagit, men det behöver absolut inte vara så och just det sätt man väljer att tolka artikeln på tycker jag säger en hel del.

Och som sagt, inom islam hjälper det vad jag vet inte att tvätta sig efter handskak eftersom avståendet från att röra det motsatta könet handlar om att lägga band på sin sinnlighet. Inom judendom handlar det om att den menstruerande kvinnan anses som (rituellt) oren och eftersom man inte vet om kvinnan av två hälsande parter har mens för tillfället så avstår ortodoxa judar från att skaka hand.

Minta2013-05-21 16:13

Jo, men varför är det bara "exotiska" religioner som tillåts "diskriminera" kvinnor? En kristen kan ju inte på en arbetsplats hävda att kvinnan inte får tala och får heller inte diskriminera kvinnliga präster.

Minta2013-05-21 16:15

Jag skrev inte ATT han inte ville ha jobbet, jag menade att det kan vara en av anledningarna till att det uppfattats som provocerande. Svenskar som inte är vana att ta religiösa hänsyn, kan uppfatta det som näst intill arbetsvägran.

apbur2013-05-21 16:15

Skillnad att tvingas röra vid någon man inte vill röra vid. Dessutom är det inte diskriminerande mot kvinnor eftersom regeln även gäller kvinnor som hälsar på främmande män.

Minta2013-05-21 16:17

Jo, det är sant. Det gör att jag tror ännu mer på hypotesen att många uppfattar det som arbetsvägran (vill inte följa reglerna på arbetsplatsen) eftersom vi inte är vana vid religiösa hänsyn.

apbur2013-05-21 16:20

Men det är väl bara att jämföra med vigselringen vi fortfarande lägger en massa värden i. Ska du hånas för att du inte vill att en annan man provar din vigselring? Kanske få höra att det är patetiskt att en sån sak ha betydelse för er relation. Trams och påhitt. I det här landet lånar vi ut varandras vigselringar!

Minta2013-05-21 16:25

Det sitter kanske lika djupt i oss även om vi inte kan hänvisa till religion att ta människor i hand när vi hälsar. Vi blir sårade om någon vägrar det.

Minta2013-05-21 16:32

Vigselringar hade jag ingen aning om, är det känsligt att låta någon annan prova den?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?