Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 101 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-10 21:21 | |
![]() | frågan är ju om man köper att deras situation enbart beror på "de andra" eller om man tror att deras utanförskap har något med deras eget beteende att göra. jag trodde att den poängen var klar - tydligen inte :) Jag vill säga just detta - det är inte bara den ena sidans fel. Varken bara romerna eller samhällets. det är otroligt att man kan skriva en så ensidig rapport - den strider mot sunt förnuft skulle jag vilja säga - det är detta som jag väljer att kalla kejsarens nya kläder. den politiska agendan här är enligt mig: vi tar allt ansvar över rådande situation ifrån romerna och hoppas därmed att de känner sig välkomna i samhället och vara en tillgång för samhället. (rapporten påstår att de inte är det) om detta sker ska jag vara den första att applådera - jag tror dock inte att så är fallet. och ytterligare - man ser i den här redogörelsen att gruppen har alla tecken på social misär - något som mig veterligen utan undantag leder till hög kriminalitet i andra grupper. är det då fel att anta att så också är fallet här? | |
| Stormgalen | 2013-10-10 21:39 | |
![]() | Register hit och dit. Alla svenskar finns i Skatteverkets register ändå. Det går ganska fort att göra "släktträd". Att det skapats speciella register över romer är inte alltför konstigt då de självmant ofta väljer en livsstil som står utanför samhällets normer. Ett exempel som retade mig nyligen var ett 50-tal pensionärer som blivit lurade och bestulna på värdeföremål i hemmet. "Gärningmän" - romsk kvinna med stöd av sin man. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 11:42 | |
![]() | jag glömde att provocera någon personligen, eller komma med överdrivna påståenden. det är nog därför jag inte får några kommentarer på mitt senaste inlägg i den här tråden :) eller håller ni med mig? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-11 11:52 | |
![]() | jag väljer att se männisor som individer inte som grupper | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 12:32 | |
![]() | ja, jag med, men tycker du att polisen också alltid ska göra det? isf - borde de sluta med att spana förebyggande. varför gå ut ifrån att brott kommer att begås av någon människa? bara för att jag har varit kriminell tidigare är det ju inte rättvist att anta att jag kommer att göra det igen. jag vet att detta inte handlar om en individ - men om oskyldiga människor - (man är oskyldig som nyfödd). och principiellt håller jag med om att det är orättvist för individen. Men polisen har ett praktiskt arbete att sköta - och hur ska de veta att vissa människor ens finns om de inte har något personnr t.ex. jag tycker att den här frågan är värd att diskutera både som en moralisk fråga och som en fråga om vad som är praktiskt nödvändigt för polisen. när man har vägt dessa mot varandra kan man ta ett kompetent beslut. Men om man vägrar att se på den praktiska sidan och enbart bryr sig om överordnade moraliska hänsyn till den personliga friheten (och den på den moraliska sidan självklara sanningen att alla är individer och inte ska dömas i grupp) - då tar man inte hänsyn till rådande situation. Rapporten jag länkade till säger: "Romers exkludering är inget nytt fenomen, inte heller utredningar med syfte att förbättra romers situation. Perspektivet har alltid tidigare varit majoritetssamhällets hantering av ”den andre”. Skulden för den uppkomna marginaliseringen har tidigare huvud- sakligen lagts hos offren, romerna själva. Lösningarna har varit majoritetens, romerna har varit objekt och staten det goda familjeöverhuvudet. Vi har sökt ett annat förhållningssätt som baseras på ett rättighetsperspektiv. Vi kan konstatera att romers rättigheter har kränkts genom historien och att de fortfarande inte är tillgodosedda, vare sig de grundläggande mänskliga rättigheterna eller de rättigheter som följer av deras minoritetsstatus. Skuldbördan för detta historiska mönstret och för den aktuella situationen finns hos statsmakten och dess institutioner, inte hos offren, romerna." Tidigare var allt romernas fel - nu är allt samhällets fel. detta är svartvitt tänkande i båda åskådningar av frågan. hur kan man se saker så? det gör mig upprörd att detta godtas. för mig är det uppenbart att "it takes two to tango" detta är ett praktexempel på stelbent tänkande som baserar sig enbart på moraliska (felaktiga) tankar. | |
| Måns_E | 2013-10-11 17:20 | |
![]() | Det handlar väl inte om att allt är romers eller samhällets fel, det handlar om att samhället inte skött alla sina åtaganden och det har i sin tur lett till vissa konsekvenser. Trots det så är det ju farligt att påstå att någon är en större risk ur brottsperspektiv bara för att vederbörande har en viss etisk tillhörighet. Det är ju lite mer komplicerat än så, och vad man förenklat kan säga så innebär ju inte det faktum att du är rom också att du automatiskt är kriminell, precis som att du inte automatiskt är kriminell om du kommer från taskiga uppväxtvillkor (även där hamnar ju betydligt fler senare i polisens belastningsregister). Därför så är det naturligtvis också fel att bygga stora databaser med "potentiella förövare" och strunta i om helt oskyldiga blir drabbade. Ett grundkrav borde väl åtminstone vara att man faktiskt har begått något fel innan man hamnar där? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 17:38 | |
![]() | ok - då bör man inte behandla hells angels som annat än en grupp motorcykelsentusiaster? bör man bortse från att många av dem är kriminella? om inte alla är det så är det ju förtryckande för de som inte är det. (jag förstår arr det är skillnad här, eftersom man själv inte föds som medlem av hells angels). "Trots det så är det ju farligt att påstå att någon är en större risk ur brottsperspektiv bara för att vederbörande har en viss etisk tillhörighet." ok - jag förstår den synpunkten. jag håller inte helt med, men har respekt för att man tycker så. du tycker att de oskyldiga bör skyddas, att det är det viktigaste. det är en bra åsikt. en motfråga - bör polisen patrullera lika mycket i alla områden? - eller bör de patrullera mest där det begås flest brott? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 17:40 | |
![]() | "Det handlar väl inte om att allt är romers eller samhällets fel, det handlar om att samhället inte skött alla sina åtaganden och det har i sin tur lett till vissa konsekvenser." ok - så romer har inte själva ett ansvar för hur de uppfattas av samhället? i princip är detta helt oviktigt? | |
| ingson | 2013-10-11 17:41 | |
![]() | MånsE:"Ett grundkrav borde väl åtminstone vara att man faktiskt har begått något fel innan man hamnar där" angående stora databaser. Tja, men det rimmar illa med en önskan om ett effektivare polisväsende | |
| Bitte - Administratör | 2013-10-11 17:43 | |
![]() | Det är skillnad H A är ingen folkgrupp eller minoritet , men det är Romer , och för mig är det stor skillnad på att registerföra brottsmisstänkta dvs att man spanar och registrerar hur narkotika ex vis distribueras mot att registrera släktskap . Klargör att jag med brottsmisstänkta menar H A utan rent allmänt Bitte | |
| Måns_E | 2013-10-11 17:43 | |
![]() | Jag tycker inte att man skall föra register över hellsangelsmedlemmars barn, partners eller släktingar. Romer som grupp har inget ansvar överhuvudtaget, enskilda individer som är romer bör ha precis samma rärättigheter och skyldigheter som du och jag carlmartin. | |
| Måns_E | 2013-10-11 17:45 | |
![]() | Ingson, möjligt. Men vi kan ju inte ha ett rättssamhälle som bygger på att det skall vara så enkelt som möjligt för polisen i alla sammanhang. Ett sådant samhälle vill i a f inte jag leva i. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 17:47 | |
![]() | "Jag tycker inte att man skall föra register över hellsangelsmedlemmars barn, partners eller släktingar." hehe - då tror jag att du har en del att önska av polisväsendet världen över :) skämt åsido - det låter rätt naivt tycker jag. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 17:49 | |
![]() | om man hårdrar resonemanget så borde polisen vid ett brott utan känd gärningsman helt låta bli att använda tidigare erfarenheter för att börja leta efter ledtrådar. annars är det ju diskriminerande. | |
| Måns_E | 2013-10-11 17:49 | |
![]() | Jag tycker att det låter rättssäkert och korrekt. Varför skall man som oskyldig figurera i en massa register hos polisen? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 17:49 | |
![]() | hårddrar heter det kanske | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 17:53 | |
![]() | jag tycker att man bör acceptera att kriminalitet till viss del tar oskyldiga som gisslan. annars borde polisen låta bli att leta i mina saker om det visar sig att min flickvän är knarksmugglare och vi bor i samma lägenhet. | |
| Måns_E | 2013-10-11 17:54 | |
![]() | Det har jag inte påstått. Att misstänkta och anhöriga kan figurera i förundersökningar ser jag inget fel i. Men att upprätta register över oskyldiga och ej misstänkta individer skall inte polisen syssla med. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-10-11 17:57 | |
![]() | hur tycker du att tullen bör arbeta - bör de lägga mer arbete på att stoppa och undersöka unga män än gamla tanter? borde vi ens ha en tull, som stoppar oskyldiga människor på löpande band? | |
| Måns_E | 2013-10-11 17:57 | |
![]() | Polisen har väl en misstanke om att knarket kan ligga där? Däremot så vore det väl lite konstigt om du trots att inget knark hittades i din väska hamnade i polisens knarkregister? Plus att hela din familj gjorde det för att de har en anknytning till dig. | |