Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mönjelilja - Ej medlem längre2013-10-02 21:04
Antal inlägg: 3613

Om man ser bibeln som en fiktiv historia så kan man väl tänka sig att både karaktärerna och författaren utvecklas under tiden. Rollerna utvecklas och manuset blir bättre för varje gång man skriver.
Om man tror på bibeln som nån slags religiös pryl så har det väl ändå skett en klar förbättring av Gud från GT till NT? Gud har mognat som människa eller som gudomlighet. Typ...

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 21:09
Antal inlägg: 1646

"Varför sitter människor här och förnekar evolutionen? Det är oroväckande 2013."

"Evolutionen är vare sig intelligent eller en strategi. Det är en process. Och varför skulle processer kräva en mening?"

Tack! Slapp jag skriva det.

DB92013-10-02 21:35
Antal inlägg: 453

Mönjelilja!
Framför allt så har Jesus dött på korset och tagit alla våra synder på sig.
Vi behöver bara ärligt komma inför honom och be om förlåtelse. Sen går vi fria. Visst är det fantastiskt. Du får ett evigt liv med honom. Så säger nya testamentet.

Måns_E2013-10-02 21:37
Antal inlägg: 12028

Jag tycker att evigt liv låter fruktansvärt tråkigt. Det räcker så gott med ett ändligt liv tycker jag.

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 21:40

"Framför allt så har Jesus dött på korset."

Åter igen - hur vet du detta? Visst, det står i en bok, men det är mycket som står i böcker. Du kan inte bara säga att SÅ ÄR DET när du helt saknar bevis för ditt påstående, det är lika irriterande varje gång.

DB92013-10-02 21:41

Måns!
Tyvärr tror jag inte att det är möjligt. Men sätt det på din önskelista!

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 21:41

Jag och mitt band har gjort en låt som handlar precis om religiösa galningar som ni. Lyssna och njut, om ni kan! Låttext finns i beskrivningen under videon.
www.youtube.com/watc...T9 pu5KGtiI

DB92013-10-02 21:43

AWK!
Med risk för att utmana ditt intellekt. Du måste göra skillnad på tro och världslig fakta!

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 21:43

Haha, det fanns inte alls någon låttext där tydligen. Nåja, ni hade väl inte tagit er tid att läsa den ändå antar jag. Vill man ha kan man skicka ett meddelande till mig.

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 21:43

"Du måste göra skillnad på tro och världslig fakta!"

Det är ju det jag gör, men inte du?

markoolio5 - Ej medlem längre2013-10-02 21:45
Antal inlägg: 1825

Människor kräver ett sammanhang för att saker ska verka begripliga. När vi inte hittar ett rationellt sammanhang tar vi till fantasin. Tror tillräckligt många på samma fantasi, kallas det religion.

Vi begriper inte vad som händer efter döden, eller varför vi föds eller lever. Fantasin talar om att vi kommer till någon typ av paradis eller föds för tidigare livs botgöring eller lever för att vara guds avbild (och det går ju sådär i så fall). Då är tron på en högre makt substantiell även om man inte avkräver några naturvetenskapliga bevis på den. För om tillräckligt många tror, blir det ju sant. Det ger en trygghet.

Jag behöver personligen inte den tryggheten. Och nej, jag tänker inte redovisa någon källa på min utsaga (för det finns oftast nån bitter kuf därute som tror sig kunna såga andras argument med att avkräva källa) - du får däremot mer än gärna bevisa att jag har fel :)

Om det inte var tydligt nog: Jag tror inte på satan. Tror inte heller på gudar, tomtar, vättar, skogsrån, chupacabras eller någon sjöjungfru.

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 21:49

Bra skrivet markoolio5.

Förresten så är tanken på ett evigt liv det mest deprimerande jag någonsin kan tanka mig. Fy fan alltså.

Måns_E2013-10-02 21:51

Ja di får ju tro vad du vill om mig DB9, det innebär ju knappast att du har mer rätt för det :-)

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 21:52

Antichrist command, hail victory!
Slaughter the nazarene herd!
www.youtube.com/watc...Zz VkFfni9M

DB92013-10-02 21:55

Markoolio5!
Det går inte att såga dina argument. Tron är en högst personlig sak som måste upplevas intimt. I desperation, depression när du sitter med bössan riktad mot skallen eller djup förkrosselse då kan Gud möta dig och frälsa dig. Hoppas du inte hamnar i just den situationen men då finns ändå ett hopp!

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 21:56

Christopher Hitchens: "If God did exist it would be like living in North Korea with a divine Kim Il Sung in the sky."

Interviewer: "Well, I don't think that Kim Il Sung is God, but..."

Christopher Hitchens: "Ask Kim Il Sung, he has a different opinion."

KLASSIKER.

Måns_E2013-10-02 22:00

Sedan så finns det ju vissa implikationer med själar och att tro på ett medvetande utan behov av en fysisk hjärna.

Det finns ju fortfarande ingen som har kunnat lägga fram en trovärdig mätbar teori på hur själar skulle kunna existera.

DB92013-10-02 22:08

Nej!
Det är ju det som är kruxet.
Hade vi kunnat bevisa att Gud existerar då hade det ju inte längre varit en "tro".
Jag håller med dig att Gud hade ju kunnat göra upplägget mer begripligt men då hade hans poäng försvunnit.

markoolio5 - Ej medlem längre2013-10-02 22:09
Antal inlägg: 1825

DB89 - jag tror inte hur nära jag faktiskt varit den situation du beskriver. Det var dock inte Gud som hjälpte mig ur det - det var en kille som bor i Uppsala som förstod att lyssna redan innan jag själv förstod att jag behövde någon att prata med. Då tog jag strid istället trots att jag hade allt att förlora. Jag förlorade inte.

Det kan säkert hjälpa andra att ta till gud och det är positivt på alla sätt om det räddar en människa, och jag förstår att alla inte har en uppsalabo som bringar ljus - men jag lovar och svär, det krävs ingen gud för att ta en upp ur avgrunden heller. Det kan räcka med en snubbe från Uppsala.

A W K - Ej medlem längre2013-10-02 22:11

En stor skillnad mellan dig (DB9) och oss ateister tror jag är att om vi hade sett bevis på att gud finns så hade vi naturligtvis ändrat uppfattning direkt och accepterat det, men om du fick ta del av definitiva bevis på att gud inte finns så skulle du bara fortsätta tro ändå. Totalt hopplöst fall.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?