Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2013-12-27 13:48
Antal inlägg: 17500

Hur gamla bör barn vara när man förklarar att mamma och pappa har sex? Det är precis samma sak i min värld. Vissa saker håller vuxna på med som inte bör finnas i barns värld. Bruk av droger räknar jag in där.
Du har en annan åsikt, du vill avdramatisera alkoholen (vilken dryck som helst men en vuxendryck). Jag tror att begärliga saker för barn tar sitt ursprung i att barn vill vara vuxna och härmar oss, de här sakerna som ÄR vuxna. Det är inte svårt att lista ut att barn i hem där det röks, ser rökningen som mer "normal" än tvärtom och således är en sån avdramatisering av cigaretter enbart av ondo eller håller du inte med?

le-lou2013-12-27 13:54

Barn lär sig vanor och bruk av oss. Varför man medvetet vill lära sitt barn att använda alkohol , när man har valet att kunna låt bli - det är det jag inte riktigt förstår.
Med låta bli - menar jag låta bli att dricka i barns sällskap såklart.

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-27 15:16
Antal inlägg: 4590

Det är naturligtvis bäst att inte dricka inför barnen alls. Allra bäst är att inte dricka själv heller.
Därmed inte sagt att man är en bra förälder bara för att man låter bli alkohol.
Men i själva sakfrågan är det utan tvivel bäst både för barnen och en själv att man låter bli.

Sverige har en lång suptradition - med oerhörda skador till följd. Fördelarna med att dricka är svåra att se.

det är glädjande att se att fler och fler väljer bort alkoholen. Ju mindre det dricks, desto bättre.

Traditionen är så stark - det är den som bör brytas - inte genom fördömande av de som anammar traditionen - men av goda exempel genom oss som inte dricker.

Jag har själv slutat dricka efter många år av alldeles för mycket alkohol - utmaningen för mig nu är att få mina kickar genom något annat. Det är en rolig utmaning - att släppa kontrollen utan att ta till hjälpmedel. Jag tror att det är bra att släppa kontrollen ibland.

carlmartin - Ej medlem längre2013-12-27 15:17
Antal inlägg: 4590

Jag tycker att det är ok att dricka lite - men som sagt, ju mindre desto bättre :)

Gunilla _2013-12-27 15:22
Antal inlägg: 4425

www.expressen.se/hal...er gidryck/
www.karolinska.se/up...20 barn.pdf
debatt.svt.se/2012/0...ll -mamman/
www.aftonbladet.se/h...62 20189.ab

Som sagt - allt är skadligt [för barn] (Fylking i en annan tråd är också ett exempel(!)) i fel mängder. Att dricka ett glas vin till maten känns inte som en större fara än mycket annat. Och nej, det är inte glorifiering. Mer fakta.

amper sand - Ej medlem längre2013-12-27 15:32
Antal inlägg: 2879

Jag är inte nykterist själv, jag avnjuter gärna både vin, öl och sprit. I lagom mängder; vore osvenskt att påstå annat.
Men om situationen är olämplig och/eller någon föreslår total nykterhet så respekterar jag självklart det. För det är ingen mänsklig rättighet att dricka rusdrycker och det är inte den som vill vara nykter som gör fel. Att inte kunna respektera att vissa situationer och tillfällen gör sig bäst utan alkohol (jul med barn t ex, ffa om några föräldrar önskar total avsaknad) är rätt patetiskt faktiskt.

Blir julen sämre för att man inte får sin nubbe, eller blir den sämre för att någon känner sig obekväm?

le-lou2013-12-27 16:27

Gunilla, så vi kan väl lika gärna strunta i allt, ok. Känns moget. Allt är farligt, tom mat ju så vi kan lika gärna låta ungarna röka. Why not.

Min kompis resonerar lite likadant, hon kör tex obältad och gnatar på med samma retorik som du gör just nu. Jag tycker hon är både korkad och omogen.

Gunilla _2013-12-27 16:35
Antal inlägg: 4425

le-lou; så så, du behöver inte gå i taket. Det är inte så att jag tryckt i mina ungar alkohol, ej heller har jag uppmuntrat dem till att bruka det. Nu, som vuxna, festar de kanske ett par gånger om året, däremellan är det sällan ens ett glas vin eller öl till maten. Mina glas har sålunda inte påverkat dem negativt trots att jag inte smugit med dem för "deras skull". Det kanske är annat som avgör.

LittleStalin - Ej medlem längre2013-12-27 16:42
Antal inlägg: 504

Någon skrev i en annan tråd för ett tag sen att "svenska folket håller på att supa ihjäl sig". Jag funderar på det emellanåt, finns det någon sanning bakom orden tro.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 17:01
Antal inlägg: 228

Är det okej att ta ett glas rött i sina barns åsyn ibland om läkare säger att det är sunt att dricka lite rödtjut emellanåt?

Sote2013-12-27 17:06
Antal inlägg: 3557

Amper- det håller jag absolut med om. Om det var en person med som man vet eller misstänker ha problem då åker alkoholen självklart bort. Det tror ag ingen i tråden har sagt något annat om heller.

Le lou- självklart är det så som du skriver med rökningen. Skillnaden där är ju att om man är rökare då är man juberoende och ett beroende är alltid skadligt oavsett vad det handlar om. Det är ju det som gör jämförelsen med just rökning lite fel efter som det är inget man gör bara nån gång ibland.
Jag tycker det är konstigare att barn ska skyddas från farliga saker istället för att lära dom vad det är för något både på gott och ont. Att inte prata om tex sex som något naturligt kan ju leda till att ett barn ovetandes hamnar ien situation dom inte är redo för i yngre tonåren. Jag menar att när ungarna blir arton får dom själva ta sina beslut i livet med vägledning av dom vuxna som finns i deras närhet. Jag har självklart avrått mina barn från rökning och det kommer dom aldrig prova, det vet jag, men alkohol kan jag inte hindra dom ifrån jag kan bara hoppas på att dom hanterar det på ett vettigt sätt och inte super sig dyngraka. Före arton års ålder så är det mina regler som gäller men sedan kan jag bara hoppas på sunt förnuft.
Har man talat om för ungarna att alkohol i sig är ett livsfarligt gift men sedan själv dricker då kan jag tycka att det skulle vara svårt att förklara sig i det läget. Ska ni dölja att ni faktiskt dricker resten av deras liv? Eller tror du att dina barn i vuxen ålder aldrig kommer prova tack vare att dom aldrig såg er dricka? Är det total avhållsamhet i vuxen ålder du vill uppnå med detta? Det kan funka med rökning men knappast med alkohol. Tror inte jag i alla fall och det grundrar jag på egen erfarenhet och på hur det sett ut bland ungarnas kompisar.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 17:09

Bara för att fylla på det Sote säger: bara en sådan enkel grej som att se en vuxen ta ett järn och deklarera att de inte kan tänka sig att sätta sig i bilen efteråt kan vara rätt pedagogiskt.

Sote2013-12-27 17:15
Antal inlägg: 3557

Ig apan- hur menar du nu?

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 17:20

Det är väl bara att läsa innantill?

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 17:22

1) Vuxen tar en öl.
2) Nån ber om skjuts.
3) Vuxen säger: "Ledsen, men jag har druckit - no can do!".
4) Unge lär sig att man inte ska drick och köra bil.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 17:23

Fast enligt somliga här i tråden är det per definition förkastligt, ja t.o.m. skadligt för barnet, att som vuxen ta den där ölen.

LittleStalin - Ej medlem längre2013-12-27 17:37

Moralpredikarn har inte barn.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 17:46

Vem är "Moralpredikarn" i det här fallet?

LittleStalin - Ej medlem längre2013-12-27 17:51

Det "vita" folket. Inte du.

Linders - Ej medlem längre2013-12-27 17:55
Antal inlägg: 1943

Själv firade jag jul i Finland. Lite annan mentalitet där, tex när man går ut på krogen i Sverige och är för full, så får man gå en runda innan man kommer in. Är man i samma tillstånd i Finland, så måste man ta en pubrunda innan man släpps in.

Anywho,lite glögg på julen är inte så farligt. Dricka en liter whiskey kanske är mindre bra, end of discussion!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?