Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-24 00:01
Antal inlägg: 31064

Japp, men vi kommer nog inte längre här. Det får bli en tråd om det där andra istället...

apbur2014-02-24 00:03
Antal inlägg: 9699

Jaså? Jag tycker inte det har varit speciellt öppet för nyansering och problematisering i den här tråden. Alla som kommer försent är respektlösa skitstövlar som har inlärningssvårigheter, är väl det som gällt från dig och andra, Gunilla?

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-24 00:06
Antal inlägg: 31064

Nä, apbur, alla som gör det utan att visa på ödmjukhet/självinsikt. Så kommer man undan med mycket. :)

apbur2014-02-24 00:35
Antal inlägg: 9699

Jag umgås med rätt många som har svårt att komma exakt på minuten. När jag själv är sen och inser att den andra är ännu mer sen så brukar jag se extremt uttråkad ut som att jag stått där i en kvart och väntat och förspillt hela 15 minuter på att jobba upp en irritation. Sen pratar jag genom tänderna tills vederbörande förstår vad de utsatt mig för och att det inte är ok att pissa på mig obestraffat. Så skönt att höra på deras förklaringar så jag riktigt kan gotta mig i hur den arma lilla pissråttan stressat ihjäl sig för att dyka upp på exakt rätt tid. När personen i fråga på ett övertygande sätt har redogjort för mig vilken brist på respekt de uppvisar så brukar jag klappa dem på axeln och säga att jag också har problem med att kliva upp på morgonen men att jag bara bestämmer mig för det. Som ett litet tips på vägen i all välmening. Bara bestämma sig.

Respekt. Det handlar om respekt.

Minta2014-02-24 00:44
Antal inlägg: 20042

Haha :) Spot on.

Sote2014-02-24 00:54
Antal inlägg: 3557

Gunilla - du beskrev på ett bra sätt hur jag tänkte med tråden.
Apbur- du har inte fattat alls. Du beskyller vissa för att vara stelbenta och oflexibla men tolkar det som skrivs helt utifrån ditt eget svartvita sätt att se det. Skulle vilka påstå att även du är rätt oflexibel.

Ttittii- egentligen är det meningslöst att ens försöka få dig att förstå. Du är dock just den sortens människa som jag tänkte på när jag startade tråden. Du verkar på fult allvar tycka att det är helt ok att skita i tider och framförallt så verkar du tycka att det tom är rätt charmigt och lite kul att bara sån. Jag kan lugna dig med att jag dels naturligtvis inte har några som helst provlem själv med att passa tider och framförallt så har inte min sambo det. Han hatar folk som är sena och framförallt så hatar han när ett helt samhälle bygger på sen ankomst. Han skulle absolut inte vilja återvända till chile mycket på grund av just deras slappa inställning till tid.
Så när vissa raljerar över hur oflexibla vi är som tycker det är viktigt med tider och lite skämtsamt säger att det skulle vara kul att se hur vi klarade oss i nåt annat land så kan man tänka på det att mycket av det som folk uppskattar här fungerar tack vare att vi har ett samhälle uppbyggt kring att tider ska hållas någotsånär.
Jag tror inte attd et är så många av er tidsoptimister som ärligt tycker det är kul att vänta på tåg som inte kommer som dom ska, vänta i timmar på sjukhus, som skulle uppskatta att få vänta i tre timmar på en konsert ska börja, sitta en timme o vänta på maten på restaurangen, få vänta en kvart extra påa tt möten ska starta, boka en tid hos tex frisören och sen få vänta en halvtimme extra bara för att. Jag tror att det är just detta att man vet att har man bokat en tid här så funkar det för det mesta som gör att man uppskattar att komma hem efter en semester i nåt land med mer tidsoptimistisk inställning. Jag gör i alla fall det. Om det gör mig tråkig så fine.

pink ribbon - Ej medlem längre2014-02-24 01:03
Antal inlägg: 2906

Apbur <3

PS. Jag har nästan alltid varit i god tid.

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-24 08:13
Antal inlägg: 37631

sote,jag förstår precis vad du menar,Du blir skogstogig på sådana som mig inget svårt alls,om jag är i tid och någon kommer försent så vet jag exakt iaf ungefär hur den människan känt när stressen åker upp och ner,magkatarren inte är att leka med,bilen har åkt mycket fortare en som tänkts,jag kan exakt sätta mig in hur hen som kommer försent och hur illa hen mått de senaste kvarten,Det är något som du inte klarar.gå ett steg utanför din egen trånga lilla bubbla,jag tycker att det är du och ingen annan som är stelbent här.om du är tråkig det får du ta ställning till själv

Bitte - Administratör2014-02-24 08:23
Antal inlägg: 24199

Men snälla nån , tycker verkligen du ttiitti och andra att det är ok att i stort sett alltid komma försent till ett jobb som börjar en exakt tid , eller tid ett avtalat möte.

De flesta arbetsplatserna har tidsavdrag för sen ankomst dvs 5 minuter sen så drar man 30-60 minuters arbetstid, så säger din arbetsgivare att du ska vara in stämplad och på plast kl 8.00 så är man det , sedan så kan det väl hända skare för alla som gör att man kommer försent vid enstaka tillfällen men inte alltid.

Tänker på en annan historia ur verkliga livet , jag gick på Folkhögs skolan i 2 år vi hade en man i klassen som kom till skolan precis då vi började men då stannade han ute och rökte i 10 minuter för att sedan komma in då lektionerna började . Vilket innebar att han alltid avbröt det som var påbörjat.

Jag håller absolut med Sote och Gunilla om att alla kan lära sig att passa tider och de som nu har något handikapp som gör att det blir problem de må väl då vara ursäktade , men jag tror att även dessa personer får hjälp att jobba på att försöka lära sig.

Bitte

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 08:28
Antal inlägg: 1471

Titti. Nu vänder du dig till Sote. Men vad jag har förstått så jobbar du ideellt, eller hur? Då får nog folk snällt svälja sin irritation om du kommer försent.

Vi som har arbetskollegor orsakar genom att komma försent problem för oss och spräcker vårat tidsschema vilket orsakar problem för oss. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå för de som aldrig haft ett sånt jobb.

Vänner kan man välja men man kan inte alltid välja arbetskollegor.

Om det nu är så charmigt och kreativt att vara tidsoptimist är det då något man berättar på en arbetsintervju?

Om man vill vara framgångsrik och göra karriär så är det inte ett beteende jag vill rekommendera.

Jag har varit på möten där vi har haft vadslagning om vilken lögn personen vi alltid väntar på har idag.

Sote2014-02-24 08:29
Antal inlägg: 3557

Ttiittii- du har ingen som helst aning om vad jag vet och inte vet . Du vet ingenting om mina erfarenheter så du är den sista att uttala dig om några bubblor. Du vet väl ingenting om vad dom krävdes av dom som kom i tid till mötet heller? Dom kanske hade lika tufft som den som var sen men dom såg till att fixa det trots allt . Så bara för att du själv vet hur det är betyder ingenting annat än att du vet hur det är för just dig. Så kliv ner från dina hästar och sätt dig på nåt mer passande.

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-24 08:30

man kan bete sig på flera sett när någon kommer försent,psykopatbetende bli arg och fräsa,eller med förståelse eller någonstans mitt emellan,eller som vissa lärare Bevisa sin makt betende så barnen inte kommer in.Hur är ett korekt betende då någon kommer försent skulle vara mycket roligare,alltid bättre att hitta en lösning en att fastna i problemet,eller?

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-24 08:35

jag jobbar idielt och är min egen chef och bestämmer mina arbetstider själv,så det är inte ett problem.men möten som är hela tiden har jag svårt att komma i tid till,om en person kommer försent och någon runt bordet fräser vad leder det till?om någon kommer försent och dom andra säger vad bra att du kom vad är skilnaden

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 08:38

Det är precis det som är problemet. Det är folk som har lite svårt att fatta så det hjälper inte vad man säger.

Bitte - Administratör2014-02-24 08:39

Lösningen på problemet är enkelt , man ser till att man är i tid.

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-24 08:43

ett steg till då,det är enkelt för dig att säga,jag kan sjunga för 10000 personer kan du ?

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-24 08:44

och varför kan du inte ställa dig och sjunga inför 10000,jag kan ju det ?är du helt dum i huvudet som inte kan?

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 08:46

Precis vad jag menade. Ni ser inte skillnaden.

Bitte - Administratör2014-02-24 08:48

Ttiittii , kan du inte se problemet i att om du kommer försent till något så drabbar det andra personer , jag kanske har tagit ledigt från nått annat 1 timme för att ha ett möte med dig och så kommer du efter 45 minuter , alltså finns det inte tid för mötet för att jag måste i väg . Har du visat mig och min tid respekt ?

Sen detta med att vara dum i huvudet om man inte passar tiden , ja det får stå för dig för det var du som skrev det.

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-24 08:51

och du har ingen vidvinkel Bitte,du kan inte ta in att vi är unika ,och bra på olika saker

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?