Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 967 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
apbur | 2014-02-27 21:57 | |
![]() | Alltså, jag kan verkligen inte hjälpa att amper hela tiden har samma tankar som jag. Eller om det är tvärt om :) | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 21:58 | |
![]() | amper. Så då kanske du vill vara så snäll och sammanfatta det som NE inte klarar av. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 21:59 | |
![]() | Jag har fortfarande inte sett några belägg för annat än att kvinnor har bättre minne än män, så även gällande emotionellt laddade bilder. | |
Gunilla _ | 2014-02-27 22:02 | |
![]() | Pajkastningen mellan (från), trodde jag, kloka människor i den här tråden förvånar mig. Håller dock händerna på tangentbordet och munnen stängd. Mvh kvinna. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:02 | |
![]() | Så du förkastar NE:s slutanalys utan att ha läst allt? | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:03 | |
![]() | Ovan till Amper. | |
jellyflower | 2014-02-27 22:07 | |
![]() | Alltså ärligt Porla, "ett större lagringsutrymme för känslor" innebär inte automatiskt ett "rikare känsloliv" och sannerligen inte att man har svårare att kontrollera sina känslor. Det säger som redan påpekats absolut noll om tendensen att slå handen för munnen när man blir överraskad. SkySpy, jag ville mest illustrera att logiskt tänkande inte är mycket värt om den som utövar det inte är så bra på det. Jfr begreppet "sunt förnuft" vilket ju varenda fårskalle har helt otroligt mycket av - om man frågar fårskallen själv. Ett sunt förnuft är inte sundare än innehavaren. Ett logiskt tänkande är inte mer logiskt än tänkaren förmår och kan därför ej sägas utgöra nån slags måttstock. Om du vill bli stött och spela ut personangreppskortet, så får du väl göra det. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:08 | |
![]() | Studien (som finns att läsa här: www.ncbi.nlm.nih.gov...MC 125046/) postulerar att människor minns emotionellt laddade bilder bättre än neutrala bilder, med utgång från en psykologisk studie av just det, samt att kvinnor minns emotionellt laddade bilder bättre än män. I studien i artikeln jämför man mha MR vilka neurala system som aktiveras hos män resp kvinnor när dessa tittar på emotionellt laddade bilder, och finner att kvinnor använder ett större system av nervbanor än män. Varken i den psykologiska eller den medicinska studien jämförs hur bra män resp kvinnor minns neutrala bilder, eller vilka neurala system som aktiveras. Alltså har man inte bevisat annat än att kvinnor har bättre minne än män generellt, så länge man inte studerar och påvisar vad som sker vid neutrala bilder. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:09 | |
![]() | Jag har läst abstractet, vilket är praxis om man vill skaffa sig en överblick av en studie. | |
jellyflower | 2014-02-27 22:13 | |
![]() | Och nu när ampers faktiskt har tagit sig tid att kolla upp den här studien så visar den sig inte alls handla om "större lagringsutrymme för känslor". Den handlar om att kvinnor minns bilder med emotionellt innehåll bättre än män. Det säger inte ett skvatt om rikare känsloliv eller sämre kontroll av känslouttryck eller varför kvinnor slår handen för munnen när de blir överraskade. | |
jellyflower | 2014-02-27 22:16 | |
![]() | Ovanst till Porla. Jag är trött nu. God natt på er. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:19 | |
![]() | Har bitit mig i tungan åtskilliga gånger för att inte hoppa in i den här tråden, men nu kan jag inte låta bli längre! En hobbyantropolog hittar verkligen allt vederbörande kan önska sig på den här sidan! Ett smörgåsbord av karaktärer :) Tack för att ni finns <3 | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:24 | |
![]() | amper. Även om du vet bättre än han som gjorde sammanfattningen så antar jag att du inte vet mer än vad som står i studien så vet inte ens du om det skulle kunna vara så, antar jag? | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:25 | |
![]() | ta bort #så vet" | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:26 | |
![]() | Nej, jag säger bara vad man kan utläsa av studien. :) Finns vetenskapliga belägg för att kvinnors minne inte är bättre generellt utan bara vad gäller känslor, då backar jag såklart. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:27 | |
![]() | ta bort allt efter "så vet." menar jag | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:29 | |
![]() | Då kan alltså Sky:s funderingar inte heller förkastas? | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:31 | |
![]() | Utifrån vad jag kan om endokrinologi så säger jag att han har fel. Men han får gärna motbevisa mig. | |
Porla - Ej medlem längre | 2014-02-27 22:40 | |
![]() | Länken du la ut fungerar inte! | |
apbur | 2014-02-27 22:41 | |
![]() | Jo, de kan förkastas som absolut ogenomtänkta och utan substans. Att hänvisa till testosteron som ett hormon som är bra för självkontrollen är rätt ironiskt när testosteron snarare kopplas samman med aggressivitet även om det inte är helt belagt. Men att det skulle förhålla sig precis tvärt om tvivlar jag starkt på. Dessutom är det ganska lätt att avfärda någon som enkelspårig och ovetande när de tror att de lätt kan separera biologiska och sociala faktorer där de anser att det sistnämnda är nån slags förklaring man tar till av politiska skäl, till skillnad från det biologiska som är naturgivet. | |