Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade43
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2014-10-09 15:28
Antal inlägg: 4992

(Alltså det hade varit trevligt rent allmänt. Inget jag lastar dig för att det saknas, Måns :-)

punatulkku2014-10-09 15:29
Antal inlägg: 523

Måns E
Kan du länka till där det står att det minskar? Det jag läst på Fk och lagtexten så får man inte minskat bidrag utan man har:
Etabersättning
Tillägg
Barnbidrag
Bostadsbidrag och till slut flerbarnstillägg.

Eller?

Måns_E2014-10-09 15:31
Antal inlägg: 12023

Du har fel, vi tog emot som mest flyktingar 1992.

Vad dina grafer visar beror på vilken period du väljer att ta ut statistik.

Det är väl tämligen uppenbart Rhotheta? För övrigt så kan jag ju enbart gå på de källor jag själv kan hitta. Så som SCB, Migrationsverket osv.

punatulkku2014-10-09 15:31

Plus underhållsstöd om mannen nu inte är med

skrutta002014-10-09 15:34
Antal inlägg: 918

Gör du dig naiv Måns eller är du bara vrång enbart för att just vara vrång??? Jag förundras av din naiva inställning till mycket av de svar och kommentarer du skriver....jag förundras.

Måns_E2014-10-09 15:36

För underhållsstöd gäller

"Etableringstillägg och underhållsstöd
Får du underhållstöd för fler än två barn får du
lägre etableringstillägg. Får du underhållsstöd
för tre barn så får du bara etableringstillägg för
dina två äldsta barn. Får du underhållsstöd för
fyra eller fem barn får du etableringstillägg för
det äldsta barnet. Får du underhållsstöd för sex
barn eller fler kan du inte få något etableringstillägg."

Bostadsbidrag är det som kallas för bostadsersättning (det tog jag väl upp).

Barnbidrag fungerar som barnbidrag fungerar i Sverige. Jag är som sagt för en slopande av barnbidrag, jag tycker inte att man skall få bidrag enbart för att man har barn.

Måns_E2014-10-09 15:38

skrutta,

Jag förstår inte riktigt vad du menar det är allt. Vill du säga något annat än att invandrare är dumma? (Ja och förstås att jag är dum också)

Jag menar du påstår ju saker men du underbygger ju inte dina resonemang, och när du blir ifrågasatt du svarar du genom att exempelvis kalla mig för naiv.

Det är väl inte så moget?

kovikstippen2014-10-09 15:39
Antal inlägg: 979

Rhotheta.
Antar att du menar att du är road av ditt, Måns m.fl. länkkastande och trista språk leder någonstans?

Fullständigt meningslöst käbbel där ni näppeligen ens förstår varandras texter. Än märkligare blir det i ljuset av trådtiteln

"Hur får vi invansrare mer välkomna".

Hur exakt menar du att sifferexercis ska hjälpa?

Återigen:

HUR KAN NI LÄGGA SÅ MYCKET ENERGI PÅ ATT DEFINIERA PROBLEMET I STÄLLET FÖR ATT LÖSA DET?

Feghhet är rätt svar

Måns_E2014-10-09 15:43

Ett sätt att lösa problemet kan ju vara att få folk att förstå vad det faktiskt kostar, och inte bygga sina förutfattade meningar om vad de har läst på diverse högerpopulistiska propagandasidor.

Jag håller med om att man skall diskutera vad det kostar, och det är inga hemliga siffror på något sätt. Men när vi nu gör just det så tycker du att det är dåligt kovikstippen?

punatulkku2014-10-09 15:48

Ja det minskar men man får ju ff det samtidigt. Det är ju inga småpengar vi pratar om.
Jag ger mig. Det kommer alltid att finnas människor som protesterar då en grupp får mer än en annan.

Det handlar inte enbart om just pengarna heller.. Det är ju förtur till förskolor, extrapengar till fritidsaktiviteter och resor hem..Klart folk blir upprörda.

Aja, tycker vi idag gör mer än tillräckligt. Sen handlar det mycket om människors vilja också.
Vill man så går det, finns ju en jäkla massa människor som gör nåt med sina liv oxå.

Rhotheta2014-10-09 15:55

Kovikstippen

Jag har noterat din inställning och håller inte med. Punkt.

Måns_E2014-10-09 15:58

Fast finns det några konkreta exempel på att asylsökande systematiskt får förtur till förskola? Finns det någon särlagstiftning?

Extrapengar till fritidsaktiviteter låter som socialbidrag/försörjnings stöd, men inte är väl det något som är skiljer sig åt om du är född i Sverige eller inte? Bidrag för semesterresor hem? Återigen skulle vara intressant att se något konkret exempel och dessutom ett regelverk som hanterar detta.

Rhotheta2014-10-09 15:58

Apropå vad det kostar.
Här finns en artikel med felaktiga uppgifter. Enligt tidningen är man i full färd med att korrigera dessa. Står att läsa i rött längst ned.

www.dt.se/opinion/in...as -ekonomi

punatulkku2014-10-09 16:00

Och har man ingen beskattningsbar inkomst så blir ju förskoleplatsen gratis. Det kan jag tänka mig retar upp en o annan svensson som sitter och betalar en två tusen i förskoleavgift per månad..

Rhotheta2014-10-09 16:04

Btw, Måns

"Någon tusenlapp" har rätt olika innebörd för någon med vettig lön och den som skall betala allt med 3880:-
Mat, kläder, resor, hygien, telefon, ev bredband, glödlampa, försäkring. 1000:- till i månaden kan vara himmelriket för en sådan person. Det kan också lika gärna gå till cigaretter eller någon annan drog och knappt förbättra situationen. Människor är olika. Bär du på fördomar? Naturligtvis.

Måns_E2014-10-09 16:06

Rhotheta, de där siffrorna är ju framtagna av en propagandistisk sida i paritet med avpixlat, fria tider och affes statistikblogg. Alltså klart missvisande.

Det är därför det står med rött nedtill i artikeln.

Måns_E2014-10-09 16:07

Jag har själv levt på försörjningsstöd Rhotheta, jag har även själv kommit ihop mig såpass med min handläggare att jag har fått 0 kronor.

Så jag vet vad en tusenlapp kan innebära när man är i den situationen.

Måns_E2014-10-09 16:08

Kan förresten tillägga att detta var under tiden vi hade en socialdemokratisk regering i en socialdemokratisk kommun.

Rhotheta2014-10-09 16:30

Så bara för att man är en vedervärdig människa med vedervärdiga åsikter, blir automatiskt alla siffror också fel?

Det som normalt händer när man snabbt ock kvickt finner de rätta siffrorna är att de publiceras brecis bredvid den röda texten ad modum: "Här är de korrekta siffrorna". Det har dock ännu ej skett, trots att artikeln är två år gammal.

Isolerat kunde det vara en tillfällighet. I kombination med fria tiders analys framstår det dock som ett tydligt tecken på att det faktiskt var korrekt. Vad har dalarnas tidning för motiv för att stödja fria tider???

www.friatider.se/fre...ar bidragen

Folkpartisten Fredrik Malm kommer fram till 21.500
(plus de 250.000)
www.dt.se/allmant/da...gs debatten

Är han också främlingfientlig?

Gör du alltid så att du tvärt avfärdar allt vad främlingsfientliga källor påstår? Själv debatterar jag ibland religion och vinnlägger mig tvärtom om att gå till källan och sticka hål på tokerierna. I det här fallet verkar det dock stämma? Det händer faktiskt att även religiösa har rätt i sak och då blir det inget hålstickande. I stället lär jag mig något jag inte visste.

I find your lack of fact checking disturbing.

Måns_E2014-10-09 16:39

Rhotheta enkelt uttryckt så skall man inte ta propaganda för fakta. Oavsett varifrån denna propaganda kommer ifrån.

Om vi tar källor som avpixlat, fria tider och affes statistikblogg så har de en klar politisk agenda. Källkritiken är det lite si och så med, och urvalet är minst sagt selektivt. Om du får ut behållning av detta, och ser det som en kunskapsbank så säger det nog dessvärre mer om dig själv än hur saker faktiskt står till.

Angående den insändare du själv länkade till så fanns det ju ett svar, där denna uträkning granskas. Varför läste du inte det istället för att bara vidareförmedla denne Karlssons siffror rakt av?

Utöver det så lämnades det okommenterat att den hypotetiska mannen i exemplet aldrig skulle kunna få etableringstillägg.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?