Spelrum
Giraffen | 41 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 77 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2015-11-19 17:29 | |
![]() | Limpan. Varför är det bättre att neka inresa för att det är fullt, snarare än för att man ser att det kommer att bli fullt? Det senare är bara mer intelligent. | |
limpan__2 | 2015-11-19 20:06 | |
![]() | Söker du en förklaring på skillnaden mellan fullt, och inte fullt än? Ja det är inte svårare än att något som inte är fullt än fortfarande kan fyllas på. | |
limpan__2 | 2015-11-19 20:13 | |
![]() | Fortsättning... Att det redan är fullt har ju folk som sagt tyckt i bra många decennier men det har oftast gått bra ändå. Låt säga att alla länder resonerar som dig, det är fullt och om man flyr får man skylla sig själv. Vad ska hända? Ska du ha några miljoner som stryker omkring på vägarna mellan länderna, eller tror du Turkiet och andra länder som gränsar till Europa frivilligt kommer låta flyktingarna bygga sig en framtid där? Varför ska de om inte vi? Tycker du inte vi har ett ansvar att tillsammans försöka hitta en lösning? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-19 21:13 | |
![]() | När det svenska asylsystemet blir så ansträngt att mottagandet får lida (brist på bostäder exempelvis) så står det de asylsökande fritt att bedöma om det är värt att söka här eller något annat land. På så sätt sjunker antalet naturligt. | |
Lågintensiv | 2015-11-19 21:18 | |
![]() | Vad är det för passiv inställning? Skall vi inte styra utvecklingen i önskvärd riktning? | |
Lågintensiv | 2015-11-19 21:20 | |
![]() | Det är inte bara asylsystemet som blir ansträngt. Det är också vi, svenskarna, vars samhällsfunktioner överbelastas. | |
Rhotheta | 2015-11-19 23:47 | |
![]() | Skall man behöva ta karikatyrliknelser? Om 99.990 vill in i en lokal för 10 personer som redan har 10 personer men som rent volymmässigt rymmer exakt 50: Det är inte rätt mot de 99.990 att bara säga nej. Först måste man ta in 40 st så att ingen kan röra sig i lokalen. Då är det plötsligt inga som helst problem att säga nej till de 99.950 som är kvar. Jag kan verkligen inte se skillnaden utöver att man har förstört för dem som var i lokalen. | |
Rhotheta | 2015-11-19 23:48 | |
![]() | Vad är viktigast? Att hjälpa eller att inte ha det onödigt bra? | |
Rhotheta | 2015-11-19 23:50 | |
![]() | Det kan så klart vara svårt att diskutera detta om man lever i Umeå. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-20 06:19 | |
![]() | Såg att jag fått en fråga om vad som definierar ett u-land. Wikipedia: Lågt BNP, överbefolkning, råvaruexport, en outvecklad industri och att en stor del av ekonomin baseras på jordbruk, jakt och fiske. Överbefolkat ska det naturligtvis mycket till innan Sverige blir och alla kriterier behöver ju heller inte uppfyllas. Men för övrigt stämmer det nog ganska bra. BNP kommer att sjunka när välutbildade svenskar lämnar landet och outbildade flyktingar tar över. När kunskaperna och begåvningen försvinner kommer också det som en gång var Sverige, innovationerna och den industri de genererade, att dö ut. Kvar blir människor som på något sätt måste få mat i munnen. Återstår alltså att gå tillbaka till ett agrart samhälle där man tar födan direkt ur jord, skog och hav. Frågor på det? | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-20 06:43 | |
![]() | Har suttit och läst in mig på tråden mer i detalj nu också och hittar följande: "Tyvärr kommer om 20 år de som i dag tillhör kyrkokören att tänka att det inte alls är deras fel utan att saker och ting skett på grund av faktorer de inte har kunnat påverka. Jag skulle helst se att de i stället klädde sig i säck och aska och bad om förlåtelse, men chansen för det är ca noll." På kornet. Egentligen är det ju så att de som bär det största ansvaret för det som händer nu men framför allt för det som kommer att hända i Sverige (många döda i terrorattacker, ett primitivt samhälle utan ordentligt utbildning, som jag skrivit - ett u-land) är alla de som använder andra organ än hjärnan när de ska bestämma sig för det ena eller det andra, vilket förstås leder till katastrof. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-20 07:13 | |
![]() | Lågintensiv, givetvis. Det är inte så mycket en inställning som ett konstaterande. Reagerar alltså mot den här extrapoleringen att flyktingarna kommer vara en halv miljon om året snart och att vi behöver bygga nya Göteborg osv. Det kommer ebba ut snart av naturliga skäl. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-20 07:30 | |
![]() | Rhothetha, Du har givetvis rätt med din liknelse. Garrett Hardins livbåtsteori i sin prydno kan man inte bemöta rent matematiskt. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-20 07:38 | |
![]() | Rhothetha, Det du borde fråga dig istället är vilka proportioner som just nu föreligger. Garrett Hardin har redan filosoferat fram sin teori, du har tydligen anammat den och den kan vara bra att lyfta fram som ett slags dystopisk ändläge men att applicera den på dagens läge i dagens Sverige är att gravt överdriva situationen. | |
ingson | 2015-11-20 07:52 | |
![]() | Totravel och rhotheta Vi har redan kort berört GH. Vi var väl överens om att premisserna inte självklart (enligt min mening inte alls) kan överföras till andra situationer? | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-20 08:16 | |
![]() | Det allra mest skrattretande i det här är i alla fall alla hjärndöda svenskar som helt plötsligt är "rädda". Det ser sig runt på tunnelbanan, de vill helst bara sitta och trycka hemma. Det är ju så att mindre bemedlade människor har svårt med två saker: att se vad effekterna blir av ett visst skeende eller beteende och/eller vad som egentligen orsakade en händelse. Varför, alltså, blir rädd nu? Sverige har varit farligt länge och så kommer det att fortsätta att vara. Polisen och Säpo gör absolut ett bra jobb men det är ju längesedan Säpochefen sa att de kommer inte att klara att hålla reda på alla presumtiva terrorister eftersom basen nu är så stor. Det är bara en tidsfråga innan ett större terrordåd inträffar i Sverige och många svenskar dör. Och då hoppas jag att de som dör är de som ställt upp med sina "öppna hjärtan". | |
Måns_E | 2015-11-20 08:29 | |
![]() | Jag tycker att det är mer skrattretande med folk som har varit rädda för muslimer de senaste tio åren. Men visst MickelRäv, det är obefogat att gå runt och vara rädd för muslimer även nu. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-20 08:36 | |
![]() | "Att det redan är fullt har ju folk som sagt tyckt i bra många decennier men det har oftast gått bra ändå." Men nu sover alltså folk utomhus i Malmö och Migrationsverket kan inte erbjuda (alla) nyanlända plats. Så i en uppenbar mening är det fullt. Åtminstone nyanlända-tratten. Det rinner inte ut i nedre änden fort nog. Frågan är inte så lätt som att "det är hemskt att folk är på flykt". Det är hemskt för de som inte får de dyraste medicinerna av landstinget också. Vad ska vi göra med dem? Låta dem dö? Svaret är i det fallet ja. Och det accepterar vi - ändliga resurser osv. Kostnadsfrågan för migration är också verklig, och "allt åt alla" är inte ett svar. | |
Rhotheta | 2015-11-20 08:36 | |
![]() | Notera att jag i min liknelse skrev att de ville in. Inte att de skulle dö om de stannade kvar. Den som har medel att på egen hand ta sig till Sverige är redan i säkerhet. Föreligger det ett personligt hot från regeringen finns det hundra länder att söka asyl i. En gång var Sverige ett sådant. Dissidenter från Chile och Iran har fått verklig asyl i Sverige. De flesta akademiker. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-20 08:43 | |
![]() | "Jag tycker att det är mer skrattretande med folk som har varit rädda för muslimer de senaste tio åren. Men visst MickelRäv, det är obefogat att gå runt och vara rädd för muslimer även nu." Jag uppfattar ditt inlägg som Goddag yxskaft. Det har liksom inte ett dyft med det jag skrev att göra och därför förstår jag inte varför du apostroferar mig. Du kunde lika väl vända dig till Kalle Anka så att säga. Gör det i fortsättningen. | |