Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2016-01-16 22:14
Antal inlägg: 4590

"Eller kanske är vi alla världsmedborgare och ingen äger ett land eller kan på något sätt påstå sig vara mer svensk, norsk eller what ever"

Jag tycker att du ska åka en tur runt jorden, och uppträda som att du är lika Mexikansk, Syrisk och Kinesisk som de du möter på din väg.
Och kom ihåg att påminna dem om att de inte på något sätt kan påstå att de är mer inhemska än du :)

Jag ser fram emot att höra vad du kan rapportera

carlmartin - Ej medlem längre2016-01-16 22:19
Antal inlägg: 4590

"Mer eller mindre brottsbenägen i Raqqa?"

Det är väl bara att kolla brottstatistiken därifrån - är den högre än i solna, så måste prognosen vara "mer brottsbenägen". Prognos betecknar ett förutspått framtida händelseförlopp - det är inte säkert att det blir så.

micro1132016-01-17 02:32
Antal inlägg: 17540

Ruckzuck
Om detta med etnicitet och identitet bara är larv då undrar jag varför det är så viktigt att kalla alla oavsett för "svenskar". Det är ju bara larv i så fall det också - och därmed kan vi etniska svenskar helt utan att vara uteslutande behålla vårt larv för oss själva ..

Och om det bara är larv - varför envisas då invandrare med att behålla rätten att identifiera sig med sin etniska grupp?

De bör ju kunna slänga den där kappan av kulturell och språklig tillhörighet och ägna sig åt att lära sig svenska och adoptera svenska samhällets normer i så fall .. För identitet och tillhörighet är ju bara larvigt.

micro1132016-01-17 02:41
Antal inlägg: 17540

Syster-Häxan
Om din farmor var same så tycker jag du borde vara så pass påläst om folkgruppen att du borde veta att det är en svensk etnicitet som anges - förutsatt att hon var svensk same.

Jag vet inte varifrån din farfar kom - men är det så att han kom från mullelundaland och hela släkten nu lever som mullelundaländare så kommer ni inte ses på som svenskar i den meningen att ni är etniska svenskar - eftersom etnicitet, folkgrupp, är något som omfattar både kultur, språk och andra faktorer.

Återigen;
Etnicitet relaterar till begreppet etnisk grupp, folkgrupp. Detta är en namngiven grupp människor, vilka har en mytbildning om ett gemensamt ursprung, historia, kultur (inklusive en/flera av religion, språk och olika traditioner), anknytning till ett territorium och känslan av solidaritet. Dessa gemensamma yttringar skapar etniciteten.
sv.wikipedia.org/wik.../E tnicitet

Mångkulturism är för övrigt ordet för när flera olika etniska grupper samexisterar. Inte på att en etnisk grupp upphör att existera ...

mz_lzrd2016-01-17 07:54
Antal inlägg: 2498

Vi är inte alla världsmedborgare. Vi är medborgare eller undersåtar i olika länder. I vissa fall kan man ha dubbla medborgarskap. Världen är indelad i olika länder. Om man en dag enas om att inga länder ska finnas, då blir vi alla automatiskt världsmedborgare. Tills dess betalar vi skatter och avgifter i de länder där vi är medborgare och/ eller har vår inkomst. Vi har rätt att ta del av skattefinansierade förmåner i de länder där vi är medborgare och/eller betalar skatt. Vi är också skyldiga att följa dessa länders lagar. Om du är världsmedborgare kan du kanske prygla upp din fru och hävda att det är ok i Saudiarabien, och du är ju världsmedborgare så det ska inte vara några problem att banka upp kärringen. Likadant kan du som svensk kvinna åka till Saudiarabien och gå omkring lättklädd i enlighet med svensk tradition och kräva att det som är ok i Sverige måste vara ok även där, vi är ju världsmedborgare. Eller nej, det kan du inte.

Det där med världsmedborgare är kanske en fin tanke, men det är en utopi och ingenting som existerar idag.

mollee - Ej medlem längre2016-01-17 13:22
Antal inlägg: 6087

Handlade inte tråden om etnicitet förresten ;)

Bitte - Administratör2016-01-17 13:48
Antal inlägg: 24154

Så rätt Molle.

Ett antal inlägg raderade då de inte hörde till ämnet i tråden.

Bitte

mollee - Ej medlem längre2016-01-17 14:57

Mz_Lzrd skrev:

"Om din farmor var same så tycker jag du borde vara så pass påläst om folkgruppen att du borde veta att det är en svensk etnicitet som anges - förutsatt att hon var svensk same"

Det är väl inte alls självklart att man måste vara påläst om samer enbart för att man har släktingar med samiskt ursprung?

Måns_E2016-01-17 15:10
Antal inlägg: 12023

Det verkar vara ihopböandning mellan etnicitet och nationalitet här tråden mest hela tiden.

Ni kan väl ändå inte på allvar tro att svensk och norsk same är två olika etniciteter?

Rhotheta2016-01-17 15:20
Antal inlägg: 4992

Menar du på allvar att de skulle ha samma etnicitet?

mollee - Ej medlem längre2016-01-17 16:38

Utdrag ur NE:

"samer, etnisk och språklig minoritet i Nordskandinavien och på Kolahalvön"

Källa: www.ne.se/uppslagsve...A5 ng/samer

mollee - Ej medlem längre2016-01-17 16:40

Om man skall utgå från det som står i Nationalencyklopedin, verkar alltså Måns_E ha rätt i denna fråga.

Ruckzuck2016-01-17 16:58
Antal inlägg: 34614

Begreppet "etnicitet" har bara praktisk relevans om man anser att olika etniciteter ska behandlas olika inför lagen (inom en stat). Om man däremot tycker att alla ska stå lika under lagen som enskilda INDIVIDER så är etnicitet ganska ointressant att diskutera.

Jag anser själv att även om t.ex. samer har en annan "etnicitet" än rikssvenskar (eller vad man nu kallar det...) så bör alla ha samma rättigheter och skyldigheter.

Rhotheta2016-01-17 17:17

Måns har inte yttrat något än. Han har ställt en fråga till ett fiktivt "ni", om något helt påhittat som ingen påstått. Han insåg nog att han målat in sig i ett hörn.

Håller inte med rucksuck.Jag anser att utöver alla rättigheter som övriga svenskar har, bör samerna dessutom aktivt stödjas i att bevara sina kulturer (sätt att leva) och språk. De finns inte över hela världen och det vore en förlust för oss att tappa bort vår gemensamma historia genom att totalt assimilera alla samer. Vi bör också i möjligaste mån koordinera med, Norge, Ryssland och Finland. Det är vi som vandrat in på deras marker, inte tvärtom.

www.sametinget.se/sp...it uationen

Måns_E2016-01-17 17:25
Antal inlägg: 12023

Rhotheta, tycker du det? Själv vill jag gå så långt att jag vill hävda att svensk inte är bara en etnicitet.

Och att det egentligen inte är så värst viktigt heller.

Det där om samerna var så dumt att jag kände mig tvungen att påpeka det.

Ruckzuck2016-01-17 17:43
Antal inlägg: 34614

Rhoteta: Att "kulturer" (sätt att leva) går under är något ofrånkomligt och det sker hela tiden, och har alltid gjort så. För länge sedan fanns det stora kulturella skillnader mellan olika landskap i Sverige, men det faktum att det inte gör det nu är det svårt att se som särskilt negativt. Om medlemmarna av en kultur är tillräckligt hängivna sin kultur så kommer den att överleva, annars så finns det inte så stor mening med att den överlever (d.v.s. om den behöver särskilda stöd för att överleva utöver medlemmarnas egna insatser).

Vad det gäller kulturer som har en traditionell koppling till en särskild näringsgren (det må vara renskötsel eller jordbruk) som inte bär sig själv ekonomiskt, så är det knappast värt att stödja detta. För 100-150 år sedan fick många "svenska" bönder överge de livssätt som varit traditionellt för dem i tusentals år och söka sig till andra sätt att leva och få sin utkomst (med gigantiska förändringar av sin kultur till följd). Är det en process som bör beklagas och återställas?

Rhotheta2016-01-17 18:03

Ruckzuck.

Jag håller inte med. Det är vi som genom etnisk rensning utplånat den samiska kulturen från stora områden. Den har inte bara "försvunnit". Vi har krossat den under stöveln. Det ger oss ansvar för att bevara den. Om vi avsätter alla naturtillgångar vi stulit, kommer de att klara sig fint. Vill vi det? Nej.

Ang nr 2. Det är definitivt en process som bör beklagas. Det finns dock inga möjligheter att återställa den.

Rhotheta2016-01-17 18:16

Måns.

Ingen har påstått något så korkat.

Över huvud taget att skilja på folkslag som bott i landet i hundratals år har väldigt liten relevans när man diskuterar immigration från Asien och Afrika på 2000-talet, eller hur?

mz_lzrd2016-01-17 18:27
Antal inlägg: 2498

Mollee, mz_lzrd (jag) skrev INTE ett enda ord om din samiska bakgrund, det var någon annan, hur som helst skulle jag aldrig drömma om att berätta för någon hur pålästa de bör vara om sina förfäder. Det får man bestämma själv, enl min mening.

mollee - Ej medlem längre2016-01-17 18:36

Jag vet att det inte var riktat till mig :-)

Okej, då tolkade jag ditt inlägg fel.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?