Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-09-23 12:20 | |
![]() | Kuralo; Ditt inlägg att "det skulle vara så enkelt om folk kunde se gud osv.", det visar bara på att vi som sades en gång i tiden inte har en aning om vem eller vad gud är, dessutom leder ditt resonemang till att religiösa skrifter ska helt och hållet bortses från, är det så du menar? | |
| Kuralo | 2013-09-23 14:14 | |
![]() | Absolut inte!!! Religiösa skrifter ska mera behandlas som riktlinjer eller handböcker om du så vill. De är av största betydelse för det utgör grunden, byggstenarna. Men de ska inte läsas bokstav för bokstav. Då blir det fel. | |
| stuvelsberg | 2013-09-23 14:24 | |
![]() | Vem avgör då vad som ska följas respektive icke? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-23 14:30 | |
![]() | "Carl; svar nej.Förutom att ifrågasätta bristen på verifikation är det uteslutande från mitt håll en fråga om det gissel religionen och inte minst kristendomen utgör." Jag vet inte vad du annars använder din tid till - men i fråga om att kväsa kristendomens gissel tror jag att du uträttar ganska lite här i tråden. Vad gör du, utöver forumskrivande, för att verka i denna fråga?, en sak som utan tvivel betyder mycket för dig. Jag vill tillägga att jag ger dig helt rätt i att organiserad religion kan vara väldigt farligt, om det används fel, vilket det gör i väldigt många sammanhang. Du verkar väldigt engagerad. Så jag blir nyfiken på hur du använder ditt engagemang. | |
| stuvelsberg | 2013-09-23 14:40 | |
![]() | Jag använder mitt engagemang i det dagliga livet där betapets forum är en del, annat kan vara insändare, men det är inte jag som person återigen, varför fråga saker om mig som person? Sen måste man verka för saker för att få uttrycka sin åsikt? Det finns det dom som är bättre skickade än jag att göra, t.ex. humanisterna. | |
| Kuralo | 2013-09-23 14:41 | |
![]() | Stuvel Det finns ingen manual på självaste livet. Det är precis så enkelt eller komplicerat som det är. Det finns inget entydigt svar på din fråga. Skulle säga att det faktiskt i slutändan är upp till var och en, om man vill tro eller inte. Det är ju något man väljer och då kan man inte välja bort skrifterna heller. Jag har sagt flera gånger tidigare att det finns delar av Bibeln som jag har "problem" med, men jag förkastar inte skriften för den skull. Det är lite som livet självt-man fördrar inte allt man ser och hör. | |
| stuvelsberg | 2013-09-23 14:47 | |
![]() | Då har med andra ord alla rätt oavsett vad dom anser, så länge det går att referera till bibeln, (oavsett din personliga åsikt), låter lite farligt. Det påstås att man får hjälp av dha för att tolka och tyda bibeln, ändå kommer folk fram till olika slutsatser? Är dha snurrig i bollen? Varför hjälper inte istället dha dom som inte tror? Är det inte dom som behöver hjälpen? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-23 14:51 | |
![]() | stuvels - Du behöver inte svara om du tycker att frågan är opassande. Jag beundrar ditt engagemang, det ligger mycket kraft i det. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-23 14:55 | |
![]() | "Varför hjälper inte istället dha dom som inte tror? Är det inte dom som behöver hjälpen?" tron står klar när du lidit nog. du blir också mottagen, om du, mot alla odds skulle behöva det en dag :) | |
| stuvelsberg | 2013-09-23 15:14 | |
![]() | Tyvärr carl, förutsättningarna för att jag skulle köpa religionsbudskapet finns inte, med tanke på den enorma tid som svunnit kommer det ej heller att ske. | |
| Rultatultan | 2013-09-23 15:41 | |
![]() | @Resurrection Du skrev: "Nej, det var inte något inlägg 8:31 jag kommenterade. Du skrev för några sidor sedan "Att mena att Gud finns i allt och alla är inte kristendom." Jag (och åtminstone en till) reagerade på det och ville ha ett förtydligande vad du menade." Aha. Då hänger jag med. Jag tyckte jag förklarade vad jag menade i inläggen som kom efteråt. Att skaparen inte ÄR sin skapelse. Möjligtvis en del av den, då den kommer från honom, men att skaparen står utanför. Se citat 1 Mos osv. Gud kom först. Sedan människan. Du skrev: - Varför skulle man inte kunna vara en del av sin skapelse? Det har jag aldrig sagt att den kristne Guden inte är. Jag menar bara att resonemanget "Gud finns i allt och inom oss och därför inte utanför oss" inte är kristet. Gud är en separat entitet. Du skrev: - Du påstår att man måste _vara_ skapelsen för att vara en del av skapelsen, vad grundar du det på?¨ Va? Jag vet inte ens vad det ovanstående betyder. Har jag skrivit så? Du skrev: "Ditt svar kokar ner till "Gud fanns innan människan. Som en separat varelse [...]. Så ser den kristne Guden ut enligt bibeln." " Ja. Precis så. Du skrev: "När du läser mina frågor tillsammans med ditt svar kanske du ser att det i vart fall inte är mina frågor du har besvarat." Har du fått svar på frågorna nu? Du skrev: "Sedan händer märkliga saker, du börjar prata om viskningar och dån(?) och påstår att jag har sagt följande: "Då jag insåg att jag antagligen inte skulle få bättre svar än så gick jag vidare till att fråga om dha hjälpte alla att tolka bibeln på samma sätt eller om allas tolkningar var individuella. Vilket du inte heller lyckas svara på." Ähum, var fick du det ifrån att jag skulle ha sagt så?" Ja, jag undrar det ja. | |
| Kuralo | 2013-09-23 16:41 | |
![]() | Stuvel Ska erkänna öppet att jag vet mycket lite eller ingenting alls om dha?! Sorry | |
| Kuralo | 2013-09-23 16:42 | |
![]() | Neej , glöm det poletten har trillat ner. Vem hittar på alla hemska förkortningar??? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-09-23 17:09 | |
![]() | Den här tråden går verkligen runt som i en evighetssymbol. De som tror på Gud lär knappast sluta tro för att andra anser att Gud inte finns. De som inte tror på nåt lär knappast bli övertygade om att tro genom att läsa de troendes inlägg i den här tråden. Men om det är givande att munhuggas, så kan ni väl fortsätta med det. Men tro inte att ni kan övertyga motparten. Det verkar dödfött. | |
| Kuralo | 2013-09-23 17:38 | |
![]() | Jag håller med Mönjelilja faktiskt, lyckas man inte få tråden till en annan nivå, eller åtminstone ur en "ny" synvinkel så verkar det bli precis som det är;) | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-09-23 18:43 | |
![]() | Rultan... nu ser du hur det går när du drar slutsatser om folk utan att ha ordentligt på fötterna. Jag sa till dig, låtsas inte som om du känner mig, tack. Nu börjar du låtsas att jag är andra forummedlemmar istället? Jag sa även till dig att inte dra förhastade slutsatser och komma på egna anledningar "vart jag är på väg" i en diskussion men det fortsätter du göra även efter du har sagt att du ska svara ärligt på en rak fråga, och jag förtydligar att det är en rak ärlig fråga. Sen är det väl upp till dig om du vill hålla ditt ord eller inte. Du skrev till Res ett svar som var baserat på texter i bibeln. Gud var si och så för att bibeln säger si och så. Sen säger du till mig att bibeln inte kan tolkas utan den helige andes hjälp. Alltså att man måste vara kristen för att kunna tolka bibeln. Jag frågar om hur dha hjälpte dig att tolka bibeln, du svarade "ibland som en viskning, ibland som ett dån" och blir irriterad på mig när jag inte riktigt tycker att det är ett bra förklarande eller uttömmande svar. Hur ska jag som icke troende kunna tolka bibeltexterna du citerar om jag inte får hjälp av vare sig den helige ande eller dig? Du säger ju själv att det inte går. Varför citerar du texter för icke troende då, som bevis för dina teorier om en gud utanför skapelsen? Som du märker, helt oresonligt, orimligt... men debatten lämnade ändå en liten intressant restprodukt. Att du fick hjälp av dha att tolka bibeln, och att alla kristna anser att man ska tolka bibeln med hjälp av dha. Dina ord. Du utgick från att jag visste detta, du skrev det rakt ut när du återigen fick för dig att du visste vem jag är och vad jag tycker och tänker. Nu hade du ju fel där men det väckte iallafall denna nya intressanta fråga för mig. Och jag LOVAR dig, jag ska inte skriva ett ord mer till dig (förutom "tack") efter du har svarat ärligt på denna. Jag ska inte skriva något om ditt svar, jag ska inte ställa några följdfrågor... inget mer. För övrigt så förlåter jag dig naturligtvis för att du fick för dig att jag har fler forumidentiteter och att jag skulle "trolla" med dig. Man blir sån av anonyma forum ibland. Det är en "ja" eller "nej"-fråga så du behöver inte svara med mer än med ett enda ord. Fråga: Eftersom du har fått hjälp av den helige ande att tolka bibeln, är din tolkning av bibeln den rätta och sanna? | |
| Rultatultan | 2013-09-23 18:46 | |
![]() | Men måste allt handla om att övertyga motparten? Jag tyckte det tex var jätteintressant att du, Kuralo, inte ser Gud som en separat entitet, utan något som är en del av oss själva (om jag fattade dig rätt). Och att carlmartin menar att tro kommer inifrån och inte endast av Gud själv. Jag behöver inte hålla med, och det har jag rätt att säga i ett debattforum, men likväl är det förbaskat intressant :) | |
| Rultatultan | 2013-09-23 18:54 | |
![]() | @Gr3en Mitt svar ang Dha, att han talar ibland som en viskning, ibland som ett dån - det är MITT svar. Take it or leave it. Jag kan inte bättre än så. Du får förlåta mig i min stora brist. Svar på din fråga: JAG tolkar inte. Dha gör. Han uttolkar det som står skrivet. Och skrift ska dessutom alltid tolkas med skrift (den där Luther igen tror jag visst). När människor i och av sig själva ger sig på att försöka uttolka Guds ord, det är då det blir tramsebyxa av alltihop. Så det blir varken ja eller nej på din fråga. Ledsen. Tyvärr är det ytterst få saker som är svart eller vitt, förutom detta enda: Jesus är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Gud genom honom. Din förlåtelse tages tacksamt emot. Inte för att jag för en sekund tror att jag är i behov av den, då både du och jag vet hur saken ligger till. | |
| Rultatultan | 2013-09-23 18:55 | |
![]() | Förövrigt håller jag med Kuralo. "Religiösa skrifter ska mera behandlas som riktlinjer eller handböcker om du så vill. De är av största betydelse för det utgör grunden, byggstenarna. Men de ska inte läsas bokstav för bokstav. Då blir det fel." Det klokaste som sagt sedan VSoL - v.2 öppnades. | |
| Rultatultan | 2013-09-23 18:56 | |
![]() | +s Nu går jag faktiskt och klipper naglarna. | |