Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 4 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
brava | 2013-10-17 23:24 | |
![]() | Vem har påstått att jag tror för att jag vill komma till himlen? Det är väl snarare så att jag tror för att stå ut här i helvetet. | |
shulten | 2013-10-17 23:25 | |
![]() | Fnissa på du! :) | |
shulten | 2013-10-17 23:26 | |
![]() | Ditt helvete finns bara i huvudet brava. Själv bor jag i paradiset. :) | |
gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-10-17 23:28 | |
![]() | Det verkar som om du tror att din ateistiska position skulle försvagas av att en historisk förebild till bibelns Jesus skulle ha existerat. Så är det naturligtvis inte. Att "förkasta" människan Jesus existens på förhand, oavsett vad historiska källor säger kan däremot inte gärna betraktas som något annat än dogmatism. | |
Måns_E | 2013-10-17 23:29 | |
![]() | Jag tycker att det här Newsmillsinlägget (som det förövrigt är länkat till från shultens citat av Gnagels text) säger det mesta. www.newsmill.se/node/3618 9 Och kanske framförallt de tre sista raderna: "För åtskilliga debattörer är frågan om Jesu existens alldeles för het. Det handlar mer om att få sina känslor och övertygelser bekräftade än om att applicera hävdvunna vetenskapliga metoder på ett komplicerat källäge. Att söka övertyga en troende ateist, som en gång för alla har bestämt sig för att Jesus är en sagofigur, är lika meningslöst som att försöka övertyga en kristen fundamentalist att Jesus med största sannolikhet inte gick på vatten." | |
shulten | 2013-10-17 23:31 | |
![]() | Betrakta det som du vill gnagelram. Jag frågade efter era vetenskapliga bevis. Jag fick oärliga, oseriösa, samt ovetenskapliga svar! | |
brava | 2013-10-17 23:37 | |
![]() | MånsE: Jag grundar min tro på erfarenhet av en levande Gud. Kalla mig gärna psykfall om du vill, men så är det. Jag mår bra av att förstå mitt liv i ljuset av det som Jesus predikade. It make sense. Det är större täthet av vettiga människor innanför kyrkväggarna än utanför. Att Jesus gick på jorden i människohamn är inte så viktigt för mig som de idéer han förmedlade och de riter han instiftade. Dopet och Nattvarden. Jag var en sökare som hittade hem. Jag hade 10000 frågor Jesus var svaret. Japp! | |
Måns_E | 2013-10-17 23:43 | |
![]() | Psykfall har jag väl ingen anledning att kalla dig för. Jag känner dig ju inte brava. Och det är väl bra att du har hittat ett socialt sammanhang där du trivs bra. Dock så tror jag inte på att du har erfarenheter av levande gud, eftersom jag inte tror på övernaturliga skapare. Om det inte är viktigt om Jesus gick på jorden så förstår jag inte varför du refererar till Jesus när du skall förklara dina liknelser. Retoriken blir lite platt. | |
shulten | 2013-10-17 23:43 | |
![]() | Fint att du har det bra i kyrkan brava. | |
brava | 2013-10-17 23:44 | |
![]() | Paradiset där feta gubbar utnyttjar Thailändska småflickor och småpojkar. Paradiset där förortsungar tvingas begå brott för att få vara med i gängen. Paradiset där den rikaste procenten av befolkningen äger mer än den fattigaste tredjedelen av jordens befolkning. Paradiset där gatubarn kidnappas och vittjas på sina organ. Paradiset där barnsoldater ställs inför valet att döda sin pappa eller mamma. | |
Måns_E | 2013-10-17 23:47 | |
![]() | Tja, samtidigt så har aldrig så många haft det så bra som nu på jorden. Både gällande antal och procentuell del av jordens befolkning. (Vilket i o f s är en klen tröst för den som blir torterad i krig, eller de barn som utnyttjas som slavar) | |
brava | 2013-10-17 23:49 | |
![]() | MånsE. Vem skulle ha skrivit evangelierna då. De finns ju faktiskt. Det är faktiskt så att det är ovanligt gott om urkunder med ovanligt samstämmiga uppgifter. Eller tvivlar du på att Caesar och Neru har funnits också? | |
brava | 2013-10-17 23:50 | |
![]() | Jag kan inte tycka att det är ett paradis så länge dessa cynismer pågår i alla fall. | |
shulten | 2013-10-17 23:50 | |
![]() | Eller så kan man skriva en lång lista över det fina med mänskligheten och denna jord.... | |
le-lou | 2013-10-17 23:51 | |
![]() | Ni som är kristna, blir ni upprörda över att skolorna undervisar "fel" lära till era barn? | |
Måns_E | 2013-10-17 23:51 | |
![]() | Ja inte var det Jesus som skrev evangelierna i a f, eftersom han vid det laget var död (och troligtvis aldrig återuppstånden) Och jag har fortfarande inte hävdat att Jesus inte har existerat. Blanda inte ihop mig med Shulten nu. | |
shulten | 2013-10-17 23:52 | |
![]() | Blir det lättare för dig och för de som lider att du tycker att livet här är ett helvete? | |
Rultatultan | 2013-10-17 23:56 | |
![]() | @le-lou Hur tänker du med "fel" lära? All undervisning i skolan sker på opartiska, opolitiska och icke-religiösa grunder och undervisningen ska vara allsidig och inte heller ta ställning för eller emot, så tillvida det inte handlar om något som är uttryckligen inskrivet i skollag och övriga förordningar, såsom exempelvis demokratiska värderingar och alla människors lika värde m.m. Däremot ska eleverna lära sig och uppmuntras att SJÄLVA bilda sig uppfattning, ta ställning och kunna framföra sina personliga åsikter i olika frågor och i olika sammanhang. | |
brava | 2013-10-18 00:10 | |
![]() | Jag vet ju att det som jag skrev förekommer och det går liksom inte att bortse från. Jag tycker att jag är otroligt lyckligt lottad som bor här och inte behöver varken törsta eller kriga eller lida. Jag har ju ett paradis och äter bättre än kungen gjorde för 2-300 år sedan, men det blir lite som när jag var i Bolivia och åt på en restaurang. När gästerna på bordet bredvid lämnade så dök det upp en indianfamilj som skrapade ner resterna från deras tallrikar i sina burkar. Sedan satte de sig på trottoaren och åt upp maten. Man tappade liksom aptiten. Det kallas empati har jag för mig. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-18 00:34 | |
![]() | Paradis eller helvete, kalla det vad ni vill, det är det enda liv vi har. Och en parentes: Empati känner även människor som inte tror på gud :) | |