Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| siwu | 2013-06-12 15:20 | |
![]() | Vi ifrågasätter inom kyrkan, särskikt människor som hävdar att de sitter inne med sanningen, eller att de har budskap från Gud. Vi sväljer inte allt om ni tror det. Är det inte lite konstigt att tro att vi härstammar från en fisk som helt plötsligt ville börja gå? Varför fortsätter isåfall inte fiskar att utveckla fötter?? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-12 15:21 | |
![]() | Det var riktat till dig, ja. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-12 15:22 | |
![]() | nulltj. Då förstår jag nog inte vad du vill ha sagt? | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 15:23 | |
![]() | Nej siwu..det konstiga är att tro på nåt abstrakt som är oidentifierbart och som kräver irrationellt tänkande med följd att tron är blind. | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 15:30 | |
![]() | Religionens motsägelsefulla tillvaro är ett dilemma.Varför finns det ondska i världen?Skapad av gud som är allsmäktig.Likaså sjukdomar och naturkatastrofer som dödar massor av folk i en värld som gud har ansvaret för?Om gud inte vet att ondskan finns är han inte allvetande,om gud vet att den finns men inte kan förhindra den är han inte allsmäktig.Om gud vet att den finns och kan förhindra den men inte önskar det är han inte god.Ondskans existens utesluter möjligheten att gud är gränslöst god och kärleksfull. | |
| micro113 | 2013-06-12 15:31 | |
![]() | Porla Nej, jag är ingen "uppfinning" alls. Människor - du också - är ett resultat av att två människor gjort det där som du inte vill tänka på att din föräldrar gjort ... Inget annat.. Skrek din mamma eller pappa på gud vid det tillfället så handlade det inte om att han var med eller ens om att de var religiösa faktiskt. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-12 15:33 | |
![]() | micro. Varför känns det som jag har fått en padda fastsatt på halsen.? Du kanske kan svara på det? | |
| micro113 | 2013-06-12 15:33 | |
![]() | stuvelsberg Enda tolkningen som går att göra -- om man nu låtsas att gud finns - är väl att gud själv också är ondskan själv i så fall... | |
| micro113 | 2013-06-12 15:34 | |
![]() | Porla Troligen för att svamlar så mycket utan att kunna besvara en enda fråga vettigt .... Kallas frustration hos vanliga dödliga... | |
| Claysune | 2013-06-12 15:37 | |
![]() | Flera insändare har skrivit om tro, eller otro. Jag tror på att Bibeln är Guds ord och att den talar om en väg som leder till himmelen. Och den som vill ta emot Guds erbjudande om frälsning har att säga ja eller nej till det. Enklare än så kan det knappast bli. Med vänlig hälsning. c-s | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 15:39 | |
![]() | Ja, eller som en del troende, skylla på satan vilket är meningslöst eftersom gud är allsmäktig.Eller som en del påstår att ondskan inte finns, det är bara en brist på godhet,vilket inte får problemet att upphöra sin existens.En allsmäktig varelse som tillåter brist på godhet kan inte vara gränslöst god, vilket dessutom gör att man ogiltigförklarar begreppen godhet och ondska.Så om ondska är ogiltigt gäller det även godhet givetvis, vilket gör det meningslöst att säga att gud är god.Och om ondskan inte finns blir det även meningslöst att prata om synd. | |
| Claysune | 2013-06-12 15:52 | |
![]() | stuvelsberg: om detta är svar på min förra skrivelse där jag har försökt att förklara min ståndpunkt angående vägen hem om du förstår vad jag menar med "hem". Jag förstår inte vad du menar om att ondskan och godheten är ogiltliga. | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 15:55 | |
![]() | Om du inte vill eller inte kan förstå vet ju inte jag och påverkar ju inte saken i sig.Jag skrev om ondskan och troendes olika förklaringar till det som är ohållbara. | |
| Kuralo | 2013-06-12 16:15 | |
![]() | Micro113 Antar att du inte tror på inkarnation. Jag tror inte att jag är född för sista gången och jag är lika övertygad om att jag kommer att få leva många fler liv också. Så fortgår det tills jag når upplysning eller nåd , frälsning eller vad man än kallar det. Sen får jag evigt liv ...;) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-12 16:15 | |
![]() | Porla>> att den som tror på vetenskapen (förenklat) gör det med vetskapen om att det är just tro, om än för tillfället belagd. Kunskap baserad på vetenskap förändras. Den som tror på gud säger sig ofta veta. | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 16:34 | |
![]() | Kuralo, du skulle gilla boken "Änglar på uppdrag" av Charles o Frances Hunter/Roland Buck. | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 16:35 | |
![]() | Någon dag ska ni nog hitta till Gud. Det är jag bombsäker på. | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 16:41 | |
![]() | Återigen så är religionen ett enda långt motsägelsefullt förhållande.Gud påstås vara god,kärleksfull,klok,rätt visetc., men hur vet teisterna det?Han är ju övernaturlig och outgrundlig?!!Det beskriver inte heller VAD han är, även människor kan vara goda kärleksf. etc så det förklarar givetvis inte vad han är.Kan vi identifiera kännetecken som skiljer gud från andra varelser?, nej, det är omöjligt om gud är övernaturlig.Om vi vill använda positiva kännetecken på gud och samtidigt behålla deras mening måste vi därför reducera gud till en mänsklig nivå men då inte gud ha skapat världen.Antingen behåller det mänskliga språket sin innebörd baserad på människans erfarenheter av den naturliga verkligheten, och det innebär att språket inte kan beskriva en övernaturlig gud, eller så töms språket på mening för människan, och det innebär att språket inte kan beskriva någon gud då heller. | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 17:41 | |
![]() | Ingen som lyckas definiera gud? | |
| Claysune | 2013-06-12 17:42 | |
![]() | Kära vänner: Guds namn är Gud själv i hans uppenbarelserelation, så långt han har gjort sig känd i frälsningshistorien. Hela uppenbarelsehistorien pekar fram emot den fulla uppenbarelsen av Guds namn i Kristus Jesus. | |