Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 28 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 20 221 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
brava | 2013-10-18 12:43 | |
![]() | Du är bara avundsjuk för att du inte kan tro. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-18 12:45 | |
![]() | Tar det som en humoristisk kommentar :) | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-18 12:46 | |
![]() | Du är bara avundsjuk på mig för att jag inte behöver tro <3 | |
brava | 2013-10-18 12:46 | |
![]() | Huvudproblemet är att hela frågan om Jesu existens är infekterad av förutfattade meningar och präglad av religiösa trosuppfattningar, och hit räknar jag även vissa ateistiska. För åtskilliga debattörer är frågan om Jesu existens alldeles för het. Det handlar mer om att få sina känslor och övertygelser bekräftade än om att applicera hävdvunna vetenskapliga metoder på ett komplicerat källäge. Att söka övertyga en troende ateist, som en gång för alla har bestämt sig för att Jesus är en sagofigur, är lika meningslöst som att försöka övertyga en kristen fundamentalist att Jesus med största sannolikhet inte gick på vatten. Dick Harrison | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-18 12:50 | |
![]() | Jo, fast å andra sidan, som många här redan påpekat, så gäller det för den som TROR på något att presentera bevis/belägg för detta, och inte för den som INTE tror att motbevisa det. | |
brava | 2013-10-18 12:50 | |
![]() | Att tro är liksom som att få en dörr öppnad till en ytterligare dimension av tillvaron. Visst man kan försöka stänga den dörren, men det är irreversibelt-man kan inte förneka att denna verklighet finns. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-18 12:50 | |
![]() | Och eftersom det aldrig någonsin dyker upp några bevis eller belägg för guds existens här så får väl vi icke-troende fortsätta att påpeka hur absurt det är att tro på skiten. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-18 12:52 | |
![]() | "Att få en dörr öppnad till en ny dimension" betyder för mig "att hallucinera". Och eftersom du inte kan presentera några andra belägg än personliga upplevelser så kommer jag fortsätta att ta det så. | |
brava | 2013-10-18 12:53 | |
![]() | Var och en blir salig på sin tro. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-18 12:56 | |
![]() | Att säga att ateism också är en tro är som att säga: att inte spela fotboll är också en sport. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-18 12:56 | |
![]() | Om det nu var det du menade ens. | |
le-lou | 2013-10-18 16:16 | |
![]() | Vad bra, använder du wikipedia i din forskning också , Brava? Du verkar ha en väldigt diffus uppfattning om vad en teori är. Att kalla en teori "att tro" - är ju helt vansinne. Varför vågar ni inte svara på frågan? | |
siwu | 2013-10-18 18:08 | |
![]() | :) | |
Rultatultan | 2013-10-18 21:13 | |
![]() | @le-lou Statistiskt sett har jag inga belägg för att majoriteten av kristna runt om i världen ser evolutionsteorin som en möjlig - och just nu en av de bästa - förklaringarna till varför saker ser ut som det gör idag. Men av alla de hundratals troende kristna jag har träffat under mitt liv är det endast ett fåtal (kan nog helt ärligt säga att jag kan räkna dem på mina tio fingrar, plus minus ett par) som slagit bort teorin som osannolik, icke-förenlig med kristen tro eller rent av sagt att de är kreationister. Och det har nog ingenting med vilka kretsar jag rör mig i, för jag har rört mig i många olika kristna sammanhang, lokalt som globalt. Jag vet inte om det är vanligt att icke-troende har fått för sig att kristen=bokstavstroende? | |
le-lou | 2013-10-18 21:25 | |
![]() | Okej. Men skulle du säga då att Brava en bokstavstroende? Eller tittii för den delen? jag menar : det finns väl få kristna som tror på evolutionsteorin eftersom den inte känns särskilt förenlig med en kristen tro, Bibeln säger ju att Gud skapade världen på sex dagar? För mig som inte är kristen men som har en del kristna vänner så ser jag inte att alla kristna är bokstavstroende - MEN - just den här grejen är så grundläggande för kristendomen känns det som, Gud skapade ju allt och evolutionsteorin håller de därmed alltså inte med om. Jag vet inte om alla kristna funkar så, men det känns märkligt att kalla sig kristen och inte tro på Gud. Liksom. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-18 21:33 | |
![]() | Om man inte är bokstavstroende borde man inte heller ha några problem med att erkänna att sanningen står inte i bibeln. Dock är en väldigt vanlig inställning bland kristna att bibeln är guds ord och guds ord är sanningen. Till och med så vanlig att vi ser flera exempel på det här i tråden. Bibeln är full med metaforer och liknelser. Jag kan mycket väl köpa att den sätter fart på tankarna och får dess läsare att söka efter sin sanning. Men man kan inte ta nån del eller stycke av den och säga "det här är definitivt sant." | |
Rultatultan | 2013-10-18 21:51 | |
![]() | @le-lou Jag säger ingenting om Brava. Det kan hon nog göra helt själv :) Likaså Ttiittii. Själv ser jag mig inte som bokstavstroende, men inte heller som super-liberal. Tråkigt lagom kanske? Alright. Jag gör en snabbis. Att Gud skapade jorden på sex dagar behöver inte betyda sex jordiska dagar. För Gud är enligt bibeln "en dag som tusen år och tusen år som en dag." Siffran tusen står ofta i äldre skrifter för "en oändlighet", dvs en tid som inte är överskådlig för människan. Alltså - Gud skapade dagen på sex gånger oändlighet. En oöverskådlig tid. Skapelseberättelsen är inte en blueprint till hur man skapar en värld eller exakt hur lång tid det tar. Däremot talar den om VEM som skapade världen och VARFÖR. Så tänker jag och många, många, MÅNGA med mig. Dock inte alla. Och det ska respekteras. | |
brava | 2013-10-18 22:29 | |
![]() | @ le-lou det verkar som att du har bestämt dig för att sätta en etikett på mig och sen verkar det inte spela någon större roll vad jag skriver. När jag säger att det behövs rätt mycket tro för att kunna tro på evolutionsteorin i sin helhet så betyder det i din värld att jag tror att Gud skapade allt på 6 dagar. Att jag ens gitter bemöta dig. Jag har upprepade gånger skrivit att jag inte är fanatiskt bokstavstroende, att jag tycker att stora delar av evolutionsteorin är både rimliga och plausibla - jag är ju biolog, att min gudstro grundar sig på personlig erfarenhet och på att allt annat vore ologiskt. Bibeln är en samling av böcker skrivna av väldigt många författare och under vitt skilda tidsperioder. Det är texter skrivna av människor för människor även om jag tror att mycket av det som står i Bibeln är inspirerat av Gud. Jag har aldrig påstått något annat - även om vissa har problem med att uppfatta fler nyanser än svart och vitt. Om det fortfarande är något med mig som du stör dig på så kan du ju messa mig privat, jag betackar mig för fler slag under bältet OK? | |
le-lou | 2013-10-18 23:03 | |
![]() | Brava: Snälla ......du är inte nådigt snarstucken efter att ha varit en av de mest raljerande här i tråden, din attityd mot oss som hellre lyssnar på dawkins än gud har ju inte varit sådär superödmjuk direkt. det du upprepat är väl mest att du forskar. Du bör kunna reda ut äpplen från päron? Du klarar väl alldeles utmärkt av att berätta själv för oss vem du är? Folk som hellre tror att den store skaparen gjort oss och jorden, evolutionen inkl - de kallar jag själv för bokstavstroende. Iaf att man väljer ut vad man vill tro på, så gör de flesta troende. Men, och detta har jag redan förklarat här ovan: just skapandet är väl nåt som alla kristna tror på !!!?? hur kan man vara kristen annars? Fanatisk har du själv lagt till, inte jag. Inget av det du skrivit hitills har kunnat ens med god vilja - kunnat tolkas som att du håller med om evolutionsteorin...i mångt och mycket eller så. Tvärtom. Men ok, vilka delar i teorin tycker du känns rimliga då? Jag tycker det är förvirrande nu. Rultan- ok vi skippar sex dagar. Men Gud skapade jorden och människan, det tror ju kristna. Om du tycker det är bokstavstroende el inte, det är ju skit samma egentligen. Jag hävdar att kristen tro innebör JUST DETTA. Man tror på Gud och man tror att han är skaparen. Rätt el fel? Har inte fått ett klart svar på det, det kom Lite bokstsvstroendesnack emellan. | |
Rultatultan | 2013-10-18 23:15 | |
![]() | @le-lou Jo, jag tror fullt och fast att Gud ligger bakom "tillblivelsen" av allt. Och jag anser också att du har rätt - att inte bara kristendomen, utan de flesta större teistiska religioner har en Gud som skapare. Men det är alltså inget som är unikt för just kristendomen. Kriteriet för att kalla sig En Kristen torde vara att man bekänner Kristus som sin frälsare och följer honom. DET är det centrala i kristen tro. Att Gud är skaparen innebär inte att evolutionsteorin - eller delar av den - inte kan vara sann och faktiskt gå helt eller delvis hand i hand med tro på en livgivande Gud. Inte så som jag ser på det hela. | |