Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 20 221 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-19 11:49 | |
![]() | Okej, skaparberättelsen står i bibeln, men den är inte en beskrivning på vad som egentligen hände. Varför skriver man inte vad som egentligen hände i böckernas bok, guds ord, sanningarnas sanning? | |
Gunilla _ | 2013-10-19 11:56 | |
![]() | Gr3en; "Okej, skaparberättelsen står i bibeln, men den är inte en beskrivning på vad som egentligen hände. Varför skriver man inte vad som egentligen hände i böckernas bok, guds ord, sanningarnas sanning?" - Det var ungefär det jag ville komma fram till. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå? | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-19 12:08 | |
![]() | "Om gud skapade evolutionen så hade det, istället för bl a berättelsen om Adam och Eva, varit nedplitat i bibeln. Nu skapade inte gud den utan människan skapade gud - och eftersom de inte hade en susning om någon evolution så gjorde man en fantastisk historia med bl a just Adam och Eva. Vilken människa skulle misstro det liksom?" Väl talat! | |
Rultatultan | 2013-10-19 12:10 | |
![]() | @Gr3en Bra fråga. Jag tror att bibeln är skriven som den är för att vi ska tänka och grunna på saker vi finner av intresse. Därför är det inte svart eller vitt på så många områden. | |
brava | 2013-10-19 12:15 | |
![]() | Kul att alla icketroende har så bra koll på vad som står i Bibeln. Vet inte om jag skulle tycka att jag hade ordentligt på fötterna för att uttala mig om jag hade läst första kapitlet i den första boken som skrivits i tex ämnet "folkrörelsen i Sverige under 1800-talet." | |
shulten | 2013-10-19 12:17 | |
![]() | Bibeln är lite som en tarotkortlek då. Lite slumpvis skriven, och man kan tolka den lite som man vill! =) | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-19 12:21 | |
![]() | Precis. Och en bok som kan tolkas hur som helst är totalt värdelös. | |
Gunilla _ | 2013-10-19 12:27 | |
![]() | brava; "Kul att alla icketroende har så bra koll på vad som står i Bibeln." - behöver man verkligen ha full koll på den då det redan i början av den har uppstått ett fundamentalt fel? Av vilken anledning skulle gud påstå dig ha skapat Adam och Eva - då det i själva verket är så att han skapat evolutionen? | |
Rultatultan | 2013-10-19 12:27 | |
![]() | @Brava Ja, visst är det intressant att de som inte tror och inte lever med Guds ord i vardagen, anser sig ha tolkningsföreträde och tycker att de kan tala om för kristna vad bibeln handlar om. | |
brava | 2013-10-19 12:29 | |
![]() | Nej jag tycker nog att man kan vaska ur en sammanhängande och konsekvent "röd tråd" i det som står i Bibeln, men det är mycket skitsnack också. Bibelns naturvetenskapliga innehåll är ganska magert dock - av förklarliga skäl - naturvetenskapen är ett system uppfunnet av människor för att göra världen begriplig för människor. Och min övertygelse är att naturvetenskapen aldrig kommer att komma ända fram. Dvs det finns inget system som människor till fullo kan förstå, som förklarar varför vi finns, för Gud finns och är till sin natur obegriplig för oss. | |
shulten | 2013-10-19 12:32 | |
![]() | Rultantultan. Menar du att det borde vara vara tvärt om så att det är de kristna som har tolkningsföreträdet? Själv så har jag absolut inte tolkningsföreträde. Skriver kort och gott om vad jag tycker och tänker! | |
brava | 2013-10-19 12:33 | |
![]() | AWK Vad läser du för böcker? | |
shulten | 2013-10-19 12:35 | |
![]() | brava, du tror inte gudstro, religon vart skapad av människan för att göra världen mer begriplig för människan? | |
brava | 2013-10-19 12:39 | |
![]() | Jag får en känsla av att människor här i tråden är något av sökare - varför skulle man annars vara så besviken på att Bibeln inte går att tro på och att Gud är ett fantasifoster. Varför ropa efter bevis på att Gud skulle finnas om man är nöjd med att inte tro. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-19 12:39 | |
![]() | Brava en ganska god anledning till varför en del av oss icke-troende har kunskaper om bibeln är just av vi indoktrinerats som barn med den här "informationen". Jag för min egen del ville bli präst när jag var liten. Jag konfirmerade mig, visserligen mest bara föra att några polare och en skitsnygg tjej jag var tänd på gjorde det, men det innebar ändå en del bibelstudier. Utgår du från att alla ateister har varit det sen födseln och tagit avstånd från allt som rör kyrkan sedan barnsben? | |
brava | 2013-10-19 12:44 | |
![]() | Nej religiös tro är precis det motsatta. Man har insett att världen inte är begriplig. Det är liksom därför det inte går att argumentera "som vanligt". | |
shulten | 2013-10-19 12:44 | |
![]() | Alla är vi nog sökare brava, men jag söker på ett annat sätt. Är inte besviken på bibeln eller kristen tro. Att gå om kring att bara tro det håller inte för mig. Vill ha mera grund att stå på än så! | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-19 12:45 | |
![]() | Det är alltid lika sorgligt när en annars intelligent människa tror på sånt här trams. | |
brava | 2013-10-19 12:48 | |
![]() | Naturligtvis kan man både tro och intetro av olika anledningar. Själv är jag uppvuxen i ett icke troende hem och har inte konfirmerat mig. Mina barn tror inte heller och det respekterar jag. Jag tycker inte att de är sämre eller mer korkade för det. | |
shulten | 2013-10-19 12:48 | |
![]() | brava, Världen har alltid varit obegriplig men att gör den inte begriplig med hjälp av tarotkort, stjärnorna, eller en bibel. | |