Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-12 22:50 | |
![]() | tack och lov har ingen sett Gud,då skulle det vara slut med trons mysterium | |
| Claysune | 2013-06-12 22:50 | |
![]() | Förklara jungfru födelsen utan att citera vad bibeln säger kan jag inte, men flera hundra år före Jesu födelse skrev Jesaja så här: Se, jungfrun skall bli havande OCH FÖDE EN SON OCH HON SKALL GE HONOM NAMNET EMANUEL- (Gud med oss) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-12 22:52 | |
![]() | Vi som tror vet hur det är, Dom som inte tror vill vandra i mörkret låt dom | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 23:00 | |
![]() | Religionen har ett trovärdighetsproblem och att ni väljer för er passande citat förändrar inte det.Jag kan också komma med bibelcitat som blir lite jobbigare att förhålla sig till,t.ex.,Du får äta av alla träd i trädgården utom av trädet som ger kunskap om gott och ont.Den dag du äter av det trädet skall du dö.1mos.2:16-17 el. Förtrösta på herren av hela ditt hjärta och lita inte till ditt eget förstånd. el.Om ni villigt lyder mig skall ni få njuta det goda i landet,men om ni trotsar och vägrar skall ni bli svärdets byte.Herren har talat. Alltså den gränslöst goda guden. | |
| Kuralo | 2013-06-12 23:29 | |
![]() | Felet med Bibeln är väl att den är uppbyggd på metaforer och ordens betydelser måste föreställas. Därmed inte sagt att man som fan skall tolka den. Det är just därför som den ligger till grund för så mycket elände i världen också, det måste väl alla vara överens om. Men man måste ändå skilja på boken och på människans förmåga eller oförmåga till att tolka den. Sen håller jag med om att Gud är allsmäktig i egenskap av skaparen (det enda vi känner till)övernaturlig (varför det) ofattbar, (inte om vi erkänner honom) | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 23:42 | |
![]() | Problemet är att gud är ofattbar och vi ska alltså förklara det oförklarliga med nåt som är ofattbart? Gud är övernaturlig och allsmäktig? Problemet är väl att det inte finns någon substans i påståendet om guds existens, inte ens några som helst spår från honom, vilket dom flesta är överens om t.o.m. en del teologer utan menar att den gräns som vetenskapen hitintills nått är där gud tar vid, man flyttar m.a.o. positionerna allteftersom.Kan man inte i något som helst vis styrka eller påvisa en gudomlig existens blir allt enbart flummigt och att anpassa skriften efter vad som är politiskt korrekt idag gör ju inte trovärdigheten större.Jag kan ju t.ex. välja att gå ut och stena en bög till döds och referera till bibeln och att det är guds vilja som jag som undersåte har att blint följa, men det skulle naturligtvis innebära inlåsning, och inte blir det fängelse utan rättspsyket. | |
| Sote | 2013-06-12 23:47 | |
![]() | Jungfrufödseln finns i den Egyptiska mytologin långt innan Maria blev modellen, den finns i den Romerska grekiska och i andra gamla kulturer i främre orienten. Den finns säkert i Mayakulturen också. så dom kristna tog bara efter nåt som lät bra och redan var välbekant. Inget särskilt magiskt med det. ska man säga något positivt om hur kristendomen uppkom så är det väl att dom hade jäkligt bra pr folk och duktiga lobbyister även om det tog ett par hundra år. | |
| Claysune | 2013-06-12 23:48 | |
![]() | Helt korrekt, man dödar ingen. Lagen kom för israel och fullbordades när Jesus sade "det är fullbordat" | |
| Carpe_Noctum | 2013-06-13 00:02 | |
![]() | Livets sanning är inte vägen. Livets sanning är det du vill att den ska vara. du skapar själv ditt liv. Varför lägga sitt liv i händerna på någon gud. Oavsett om han finns eller inte? Jag vill leva mitt liv så som jag känner är bra. Om jag nu kommit till jorden oavsiktligt, vilket jag har då jag inte bestämt att jag ska finnas här så tänker jag göra som jag vill här på jorden. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-13 00:13 | |
![]() | jag lever mit liv som är bra, går på sanningens väg följer Jesus | |
| Claysune | 2013-06-13 00:24 | |
![]() | Vad människor än säger så är Jesus vägen och sanningen och livet för mig, och det håller jag fast vid | |
| Carpe_Noctum | 2013-06-13 00:25 | |
![]() | Du gör som du tycker är rätt ttiittii det mår du ju bäst av. Huvudsaken är att man trivs och är en god människa enligt mig oavsett vad man nu tror på. Meningen med livet enligt mig är att må bra och göra så andra mår bra. | |
| Claysune | 2013-06-13 00:27 | |
![]() | Tack för det Carpe Noctum | |
| ingson | 2013-06-13 05:23 | |
![]() | Claysune 00:24 Menar du att sanning är valbart tyckande utan krav på substans? | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 06:09 | |
![]() | Exakt så menar dom.Gud går inte med logik och rationellt tänkande att förklara, och att vissa väljer av egoistiska skäl att tro istället för att veta(Så sluta med att kalla det för sanningens väg för det är enkom ljug)är i säg inget problem, det är däremot det som följer i dess spår såsom t.ex. sekter,terrorism etc.Ikväll kan alla som är intresserad av den sanning vi kan kontrollera ta del av ett program i kunskapskanalen 22:00,I sektens grepp.Eftersom gud är odefinierbar och oidentifierbar kan ingen,troende eller ej, säga vad som är sant ang.terror eller annat,och religionens problem är alltså inte på det personliga planet med en som väljer att tro utan det som följer,en förutsättning för att folk ska kunna utnyttja aningslösa såsom sker i t.ex.sekter,medium etc. | |
| siwu | 2013-06-13 07:20 | |
![]() | Stuvelsberg, vad var motsägelsefullt i mitt lilla inlägg? Ett litet tips, dina texter blir lättare att läsa om du använder mellanslag vid punkt o kommatecken! | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 07:36 | |
![]() | Hela bibeln och den religiösa tanken är motsägelsefull. | |
| siwu | 2013-06-13 08:44 | |
![]() | Ok, förstår inte hur du tänker men ok. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 08:55 | |
![]() | Jag kan ge ett exempel, Om gud är övernaturlig kan man inte delge honom attribut och karaktärsdrag, för detta skulle gränssätta honom till en fysikalisk värld och skulle då motstrida själva definitionen av en gud. | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-13 08:56 | |
![]() | Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt. | |