Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 21:11 | |
![]() | Vulcan, Kan du utveckla påståendet om att svensk migrationspolitik är rutten hur man än ser på det. Jag tycker att det är en mycket långtgående och till stora delar felaktig analys. Jag har just skummat igenom SCB:s rapport om integrationsläget i Sverige och visst finns det problem, men att säga att det bedrivs en rutten migrationspolitik är så långt ifrån sanningen att det är hisnande. Det ligger i vissa politiska partiers intresse att hävda att problemen är större än de verkligen är. Vad är din anledning till att hävda likadant? Du påstår även att legala vägar har att söka asyl har försvunnit. De flesta asylsökanden kommer från Syrien och Somalia. I båda dessa länder har inte Sverige någon ambassadpersonal pga säkerhetsläget och då kan man näppeligen som flyende boka tid för ansökan angående inresetillstånd. Då blir min fråga till dig vad detta har med den förda migrationspolitiken att göra? | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 21:17 | |
![]() | Ett klarläggande: De andra icke-EU-länderna som har stor representation bland migranterna (ex Thailand, Irak) deltar inte i den okontrollerade och inhumana flyktvåg som du beskriver i ditt inlägg. De har goda möjligheter att boka tid på tillgängliga ambassader och söker inresetillstånd den vägen. Om man nu tycker att man ska fokusera på rätt fråga och undvika substituering som du säger, är det inte viktigt att man då utgår i från en verklig verklighetsbeskrivning istället för lösa, icke faktaunderbyggda teorier om hur det står till? | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 21:19 | |
![]() | Nu får jag väl snart på pälsen, antar jag...... | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 21:20 | |
![]() | Jag har förmodligen gjort mig skyldig till någon obskyr argumentationsteknik som är "frowned upon". | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-19 21:36 | |
![]() | Andra EU-länder tar visst ett ansvar, Finland kommer att ta emot 300 syriska flyktingar i nästa år, mer anser man inte ha råd med. Men det bästa är ju att hjälpa dom på plats. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 21:41 | |
![]() | Pyretriner, Hur hjälper man syrier eller somalier på plats? Hur vill du att repatrieringen av de som har flytt hit ska skötas? Ska vi köra tillbaka dem till Syrien alt Somalia och sedan hjälpa dem där? De kommer hit av en anledning och det är i stort sett undantagslöst skyddsbehov. Förutsättningarna för att hjälpa merparten av de asylsökande/flyende på plats är inte goda. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-19 21:52 | |
![]() | Finland tillåter inte anhöriginvandring från Somalia eftersom Somalia klassas som ett säkert land, så visst kan dom hjälpas på plats. Ankarbarn göre sig icke besvär. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 21:55 | |
![]() | 10% av de du kallar ankarbarn tar enligt SCB hit någon annan familjemedlem. Ankarbarn är en myt som närs i xenofoba kretsar. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:01 | |
![]() | Jag såg en intressant dokumentär om en pojke som kom ensam från Somalia till Finland och sen försökte få resten av familjen på 12 personer att följa efter. Men trots att pojken anlitat en advokat (för vilka pengar kan man fråga sig) så fick han avslag tre gånger. Och efter tredje avslaget så har han inte rätt att ta upp ärendet igen. Migrationsverket ansåg att eftersom familjen kunnat överleva i Somalia under den flera år långa perioden som pojken försökte få dem till Finland, så måste Somalia vara ett säkert land. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:04 | |
![]() | Du kanske skulle försöka svara på min fråga om hur Sverige ska hjälpa på plats och hur repatrieringen ska ske istället för att dra fram något enskilt fall i Finland. | |
Råtta | 2014-12-19 22:20 | |
![]() | Nu hänger jag inte så mycket på betapet nuförtiden, men det är kul att se att alla rasister har porträttbilder från porrfilmer som jag har i min fina samling. (nu menar jag tyvärr inte dig Vulcan) /Bror Mu | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:20 | |
![]() | Migrationsverket genomskådade bluffen och skattebetalarna i Finland höjde sina glas, ty skatterna är redan tillräckligt höga i Norden. | |
vulcan | 2014-12-19 22:29 | |
![]() | - Från i princip samtliga länder som det kommer asylsökande från råder visumtvång - Det är inte tillåtet att söka asyl på svenska ambassader, asylansökningar får endast lämnas på plats, dvs i Sverige. Att Sverige saknar beskickningar i Syrien och Somalia spelar alltså egentligen ingen roll. - Visum beviljas (i princip) inte till personer där det finns anledning att anta att vederbörande inte kommer att resa hem när viseringstiden löpt ut. Visum beviljas alltså inte för personer som uppger att de tänker söka asyl i Sverige. Förstår du vart jag vill komma? Det monumentala hyckleriet som utmärker oss? Med början nån gång sent 80-tal/tidigt 90-tal började Sverige förstå att vi med vår generösa asylpolitik som bl.a. Palme låg bakom hade öppnat en dörr som riskerade att leda till ett mycket stort inflöde av asylsökande. Under ivriga försäkranden om hur otroligt humanistiska och generösa vi ändå var har vi därför steg för steg infört begränsningar i möjligheterna att söka asyl som gjort det väldigt svårt att idag göra det på något annat vis än genom att ta sig hit illegalt (inte sällan som jag förstått det genom att använda stulna eller "borttappade" svenska pass som är hårdvaluta på flyktingsmugglarmarknaden . Trots detta har det ändå fortsatt att komma många människor hit - över 25% av flyktingströmmarna till EU landar här årligen nu trots att vårt land bara har 3% av EU:s totala invånarantal. Dessa människor är de som har pengarna och djärvheten att låta sig smugglas hit illegalt. De som inga pengar har - de får stå med rumpan bar. Den "moraliska stormakten" lär ta ca 2000 kvotflyktingar varje år. Samtidigt har vi jättegenerösa regler för anhöriginvandring. Titta på försörjningskravsreglerna får du se - jag gjorde det för ett tag sen och blev chockad. De finns i princip inte! --- Jag kan inte med bästa vilja i världen säga att det system vi har är så fantastiskt att det till varje pris ska värnas mot varje tänkbar förändring i någon riktning. Vi är inte någon humanitär stormakt - vi har bara försatt oss i en situation där vi får bära en mycket större andel av flyktingströmmarna till EU än övriga länder. I den situationen tror jag det kan vara rimligt att överväga insatser som minskar trycket på oss, t ex genom att införa tillfälliga uppehållstillstånd så att det inte blir jättemycket mer attraktivt att söka sin asyl i Sverige jämfört med i något annat land. Det gör ju egentligen inte situationen för de som vill ta sig till EU och söka asyl sämre än vad den redan är - alla ska i teorin tillämpa samma regelverk så om de hade fått asyl här så borde de få asyl i något annat EU-land också Tänk på att situationen är dålig för många som tar sig hit också. "Sverige" är ju uppenbarligen ett varumärke i flyktingsmuggelbranschen (om du tillåter att jag uttrycker mig lite cyniskt). Trots att vi försöker vara tydliga får vi därför årligen hit många människor som kastar bort både tid och pengar eftersom de faktiskt inte ens med våra ganska generösa regler har några asylskäl. Bara i år har över 7000 fått avslag pga Dublinkonventionen (de har tagit sig hit istället för att söka asyl i det första EU-land de registrerats i). Totalt flera tusen personer från länder som Serbien, Bosnien, Ukraina och Turkiet har lurats någonstans att vi ska ta emot dem och ge dem ett nytt liv. Det är nersidor i vår asylpolitik som vi sällan talar för när vi (från officiellt håll) slår oss för bröstet och talar om hur mycket snällare vi är än alla andra. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:32 | |
![]() | Jaha, nu pratar du helt plötsligt om asylpolitik. Innan pratade du om migrationspolitik. ???? | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:34 | |
![]() | Mycket bra inlägg. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:34 | |
![]() | Vulcans alltså. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:35 | |
![]() | Det var nog ingen som trodde att du menade något av mina inlägg. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:38 | |
![]() | Inga rassar håller med mig om mina inlägg. | |
vulcan | 2014-12-19 22:45 | |
![]() | totravel: Jag talar väl inte bara om asylpolitik, utan nämnde också anhöriginvandringen. Om övriga delar av migrationspolitiken har jag egentligen inte så mycket andra åsikter än att den som får ett arbete här och kan försörja sig och ordna sitt boende givetvis ska ha uppehållstillstånd. Har personen sen bott här ett antal år (säg kanske runt 5 år) och försörjt sig själv hela tiden ser jag inget hinder mot att hen blir svensk medborgare. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:49 | |
![]() | Vulcan, Jag håller med dig om en sak. Att det finns förbättringar att göra. De förändringar jag vill ha finns däremot inte på SD:s agenda eller i KD:s s.k. utspel. Jag håller däremot inte med dig att asylpolitikens problem direkt kommer från svensk migrationspolitik. Vi är med i EU och EU:s regler styr asylpolitiken. | |