Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 20 221 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gunilla _ | 2013-10-19 12:48 | |
![]() | brava; personligen är jag inte ett dugg besviken på att bibeln inte går att förstå - det är ju självklart eftersom den är påhittad för ett par tusen år sedan - men visst kan jag känna en besvikelse över att människor idag inte heller kommit längre... Och igen - av vilken anledning skulle gud påstå dig ha skapat Adam och Eva - då det i själva verket är så att han skapat evolutionen? | |
brava | 2013-10-19 12:49 | |
![]() | Tack för komplimangen | |
brava | 2013-10-19 12:50 | |
![]() | Jag tror inte att Gud har påstått att han har skapat Adam och Eva. Det är en av väldigt många olika skapelsemyter. | |
Gunilla _ | 2013-10-19 12:53 | |
![]() | brava; "Jag tror inte att Gud har påstått att han har skapat Adam och Eva. Det är en av väldigt många olika skapelsemyter." :D Och HUR kan man då tro på bibeln menar du? | |
brava | 2013-10-19 12:55 | |
![]() | Själv tycker jag att det är intressant att jämföra olika religioner och se vad de har gemensamt. Jag tänker att om det finns en minsta gemensam nämnare i alla de stora världsreligionerna så borde det rimligtvis ligga något i det. Flera av varandra oberoende källor som vittnar om samma sak i enlighet med etablerad vetenskaplig tradition. | |
shulten | 2013-10-19 12:59 | |
![]() | brava, du snackar goja! | |
brava | 2013-10-19 13:01 | |
![]() | shulten, betyder det att jag härmar någon, att du inte förstår vad jag menar, eller vad? | |
shulten | 2013-10-19 13:02 | |
![]() | brava, jag tror inte du själv vet vad du skriver... | |
brava | 2013-10-19 13:03 | |
![]() | Skojare där | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-19 13:06 | |
![]() | "Smart people believe weird things because they are skilled at defending beliefs they arrived at for non-smart reasons." - Michael Shermer | |
brava | 2013-10-19 13:22 | |
![]() | Jag vet inte om det är OT, men hur får ni själva ihop det? Varför finns vi? Och hur ska vi bekämpa ondskan i världen (om man tycker att vi ska det)? | |
brava | 2013-10-19 13:33 | |
![]() | Vad tråkiga ni är. Måste man skriva något provocerande så att ni kan tycka att jag är en idiot för att få respons. | |
brava | 2013-10-19 14:05 | |
![]() | Kan en ateist bli mörkrädd? Är det OK att tro på Djävulen? Jag är rättså säker på att det som i Bibeln benämns "brinna i Helvetet" är livet här på jorden. I bokstavlig mening så är det ju just det vi gör. Vi matar våra kroppar med bränsle som reagerar och alstrar energi och värme, förbränns. Vi brinner här i jämmerdalen. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-10-19 14:08 | |
![]() | Det rimliga förhållningssättet måste väl ändå vara att vi inte kan veta om det finns en skapare eller inte och alla har olika syn på detta mysterium. Och är det ens möjligt att tala om sannolikhet? Märk väl att jag inte pratar om en särskild religions bild av en gud nu, utan en skapare i allmänhet. Det jag inte förstår är vad som talar för att just kristendomens, buddhismens, asatrons eller någon annan religions beskrivning av gud(arna) är den rätta. | |
brava | 2013-10-19 14:36 | |
![]() | Jag skrev tidigare att var och en blir salig på sin tro, och jag menar det. Men jag tycker det är svårare med folk som hävdar att de vet - och att de säger att de inte tror på någonting, samtidigt som de tycker att det är helt legitimt att håna oss som medger att vi tror på någonting. Det ligger ju liksom i sakens natur att det blir en ganska personlig föreställning. Jag tror inte att det finns två människor som tror likadant, men jag tror också att alla tror på något. Det är väl det jag menar med min fråga. Varför finns vi? Var inte fega nu, hur tänker ni? | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-19 14:39 | |
![]() | Det är inte vi icke-troende som säger att vi vet något, det är ni troende. Vi accepterar att vi inte vet eller kan veta. Vet inte hur många gånger det ska behöva sägas i den här tråden innan folk slutar ta fel på det där. | |
Minta | 2013-10-19 14:40 | |
![]() | Att det finns likheter i olika religioner är inte ett tecken på att de är sanna utan ett tecken på att människans natur har likheter i olika kulturer. Vi skapar det vi behöver och att vi behöver (behövde) religion är inte detsamma som att det är sant (att gud finns och har skapat allt). Snarare är det ett tecken på ett slags djupt behov hos människan som art att skapa religioner. | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-19 14:41 | |
![]() | Minta - PRECIS så. | |
brava | 2013-10-19 14:41 | |
![]() | Men AWK någon slags föreställning om hur det hänger ihop har du väl, eller? | |
Minta | 2013-10-19 14:41 | |
![]() | Det är det konstigaste av allt; att varje religion anser att den är den rätta och alla andra är falska. | |