Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 46 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
janne121212 | 2014-12-19 22:50 | |
![]() | Det finns många svåra aspekter på flyktingfrågan. Varför är det t ex förbjudet att smuggla hit människor, när det finns människor som är villiga att betala upp till 100 000 kr (alltså har råd). Smugglarna gör ju samma goda gärning som vi som tar emot flyktingarna, förser dem med den enda möjligheten att ta sig ur sitt land. Håller dock helt med vulcan att man kan diskutera om det är verkligen dom mest behövande som kommer hit. Själv tycker jag att det är rätt att åtala dom man kommer på men egentligen räddar dom ju många liv. En annan knivig fråga är ensamkommande flyktingbarn. Eftersom detta är ett säkert sätt att få ut hela familjen så småningom, uppmuntrar ju vår generösa mottagningspolicy fler familjer att skicka iväg sina 14-15-åringar på en livsfarlig resa tillsammans med folk som skiter i dem och bara är intresserade av att få sina pengar. Hur är man funtad som förälder om man utsätter ett älskat barn för detta. Och vilken skuld har vi i alla barn som dör på vägen eller på andra sätt råkar illa ut utan att vi någonsin hör om dom. Tycker inte att man kan säga att detta är ett bevis hur desperata föräldrarna är utan jag tycker det är ett kriminellt agerande (jmfr barnkonventionen) som ju uppmuntras av våra generösa regler. Hur man ska kunna få stopp på detta är givetvis en omöjlig fråga att besvara. Svåra frågor men jag ville bara lyfta lite tankar som gör att man kanske börjar inse att det inte bara är att öppna gränserna utan någon eftertanke. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:50 | |
![]() | Finland har inte heller någon ambassad i Somalia så resten av familjen på 12 personer hade rest tre gånger till Etiopien under perioden. Så dom hade råd att resa och det går tydligen alldeles utmärkt att resa i Somalia. | |
Råtta | 2014-12-19 22:50 | |
![]() | Farbror Vulcan, den stora merparten av flyktningar som kommer till Europa har hjälp av smugglare, det går inte annars. Jag har ingen åsikt om vi tar emot för många eller för få flyktningar, men det är en logisk kortslutning av dig att tänka att personer inte har behov av asyl bara för att dom har ekonomiska resurser. Här är en liten text av en partikamrat till dig: www.svd.se/opinion/b...20 0823.svd | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:56 | |
![]() | Vulcan, Av de 116000 som migrerade till Sverige vad 10800 anhöriginvandrare till asylsökande. Det är 9.3%. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 22:56 | |
![]() | *var | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-19 23:02 | |
![]() | Råtta, Vulcan har substituerat frågan om hur det går för svensk migrationspolitik och fokuserar nu på asylpolitik som till stor del styrs av EU-fördrag. | |
vulcan | 2014-12-19 23:02 | |
![]() | Jag kan också skissa min idealbild av hur det borde fungera (så att inte Bror Mu - hej på dig, long time no see!, tror att jag blivit en simpel rasist) - I en idealvärld skulle FN samarbeta kring alla typer av flyktingfrågor. Grundprincipen skulle vara inga gräddfiler (rika som kan betala får asyl i de rikaste i-länderna, fattiga flyktingar får försmäkta i tältläger i något grannland), utan oavsett var man hade tagit sig för att söka asyl så skulle man räknas in i en slags totalpott av samtliga flyktingärenden - FN-länderna skulle bidra med ekonomiskt stöd och asylplatser efter ekonomisk bärkraft (dvs BNP och antal invånare) för en rättvis hantering så att inte länder som råkar ligga intill en konflikthärd eller råkar ha gräns mot en plats där många människor kommer, t ex Italien) får ta en oproportionerlig stor del av ansvaret - Placering med hänsyn till reella anpassningsmöjligheter. Detta skulle vara det mest subjektiva kriteriet. Jag tror tyvärr inte att analfabeter från u-länder har sin bästa framtid i en betongförort i norra Europa, utan där är det bättre att försöka ordna rimliga möjligheter till att t ex bedriva jordbruk som i hemlandet i något grannland, med ekonomiskt stöd från rikare länder. Idag skulle detta naturligtvis inte fungera. Ingen vill/orkar ta ansvar för de miljoner människor som sitter i usla läger idag och många länder som borde kunna dra sitt strå till stacken gör inte ett skit. Jag läste t ex att det vidriga pisslandet Saudiarabien tydligen inte tagit emot en enda syrisk flykting. Det samma gäller flera andra rika oljeländer. Då talar vi alltså om arabiska och muslimska "bröder". | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-19 23:06 | |
![]() | Varför kan somliga inte diskutera här utan att vara spydiga och kalla folk både det ena och det andra? Det ger ett oförståndigt intryck. | |
vulcan | 2014-12-19 23:09 | |
![]() | Råtta: ----------------- "Farbror Vulcan, den stora merparten av flyktningar som kommer till Europa har hjälp av smugglare, det går inte annars. Jag har ingen åsikt om vi tar emot för många eller för få flyktningar, men det är en logisk kortslutning av dig att tänka att personer inte har behov av asyl bara för att dom har ekonomiska resurser. Här är en liten text av en partikamrat till dig: www.svd.se/opinion/b...20 0823.svd" ------------------------- ------------------------- --- Jag är inte medlem i det partiet och har inte ens röstat på det. Jag har inte påstått att förekomsten av pengar skulle stå i motsats till skyddsbehov. Det enda jag har sagt är att nuvarande system troligen inte är särskilt bra om vår ambition är att hjälpa de MEST skyddsbehövande. Sen är jag medveten om att konventionsreglerna är skrivna så att man rent juridiskt inte kan prioritera på det viset. Men man kan ju fundera över om man kan skapa ett system som möjliggör att vi drar vårt strå till stacken och gör det på ett så rättvist sätt som möjligt. Jag skulle då hellre önska att man fick ner antalet som tar sig hit illegalt och tog fler kvotflyktingar istället. Men hade jag pengar och bodde i Syrien skulle jag säkert se till mina egna intressen i första hand och inte "ställa mig i kön" i något uselt turkiskt flyktingläger, utan försöka ta mig direkt till något västland istället. Så jag anklagar på inget vis de människor som gör detta. | |
vulcan | 2014-12-19 23:15 | |
![]() | ToTravel: ----- Råtta, Vulcan har substituerat frågan om hur det går för svensk migrationspolitik och fokuserar nu på asylpolitik som till stor del styrs av EU-fördrag -------- Standardargument 1A. Men uppenbarligen skiljer något sig ändå åt eftersom dessa EU-fördrag som alla ska följa likadant ändå inte hindrar att en dryg fjärdedel av flyktingströmmen till EU kommer till ett land som om man fördelade flyktingmottagandet proportionellt bara borde ta emot en knapp åttondel av vad man nu tar emot. Jag har f.ö. inte sagt att vi ska bryta mot några fördrag - bara att vi ska fundera över vad vi kan göra för att styra om en del av strömmen till andra EU-länder och förhindra att människor som inte ska ha asyl belastar systemet genom att komma hit och söka i alla fall. Ett annat förslag är att vi - så länge strömmen ser ut som den gör - med omedelbar verkan upphör att betala vårt nettobidrag till EU. Så länge merparten av övriga EU-länder inte vill ta sin del av ansvaret för att ge skydd åt de som behöver det så kan jag inte se något moraliskt fel att vi tar de knappa 30 miljarder det handlar om och låter de finansiera de kostnader som rätteligen våra "kamrater" inom EU (med några få undantag som Tyskland) borde ha tagit istället. | |
Råtta | 2014-12-19 23:21 | |
![]() | Att vi har fri rörlighet inom EU är ett större problem än om vi tar emot si eller så många flyktingar. Jag var själv nära att bli av med cykeln när en kortväxt EU-medborgare med drogblanka ögon försökte släpa bort den utanför Konsum för några veckor sedan. Själv tog jag det med gott mod, efter att ha bett honom dra åt helvete återfick jag snabbt mitt vanliga fryntliga sinne och hade svårt att hålla mig för skratt åt hur den lilla dvärgen kämpade med min Monark. Men jag tror den typen av "arbetslöshetsinvandring" påverkat debatten mer och gett SD fler röster än asylflyktningar. | |
Sharky68 | 2014-12-19 23:38 | |
![]() | Blockpolitiken suger. Det behövs lite omrörning i grytan. Skulle behövas nya partier. | |
mz_lzrd | 2014-12-20 08:08 | |
![]() | Jag blir en aning trött på att kritik mot vårt flyktingmottagande/invand ring alltför ofta bemöts med icke-argumentet "Du är nyfascist och SDare. Du och dina rassekompisar vill kasta ut alla som inte ser ut som kalles-kaviar-pojken." Det är en slags härskarteknik som är tröttsam, barnslig och enbart till för att tysta/överrösta meningsmotståndaren. Det är inte så man för en diskussion. Det är så man smiter ifrån att föra en diskussion. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-20 09:11 | |
![]() | Jag har märkt att det finns två sätt som används när argumenten tryter: 1. Börja kalla andra vid olika öknamn. 2. "Nu förstår jag inte riktigt hur du menar" taktiken. | |
ingson | 2014-12-20 10:28 | |
![]() | Pyretriner Du och totraveo diskuterade ankarbarn i går strax före 22:00 totravel hävdade att 10% av dessa ungdomar tar hit sina anhöriga. Då kan man inte slå fast att ankarbarn är en myt i xenofoba kretsar. Å andra sidan tycks du ogilla ankarbarn (=i övre tonåren) Varför? | |
mz_lzrd | 2014-12-20 10:33 | |
![]() | Pyretriner, jag håller med, det förekommer en hel del avsiktligt missförstående i tråden, men det är inte alls alltid med avsikt som man inte förstår, ibland begriper man helt enkelt inte hur motparten menar, i synnerhet som många säger emot sig själva, ibland i ett och samma inlägg t o m. Då är det ok att fråga, tycker jag. Men jag tror att vi kan skärpa till oss. Vi kan i af försöka. Öknamnen och förminskningarna (farbror, lilla vän etc) kan vi väl försöka låta bli åtminstone. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-20 12:01 | |
![]() | Jag ogillar tanken på att 12 personer som bevisligen lever och klarar sig i Somalia kommer till ett nordiskt land bara för att få ett lyxliv på skattebetalarnas kostnad. Så all heder åt finska migrationsverket. Har ni glömt att det finns människor som behöver hjälp på närmare håll? Åldringsvården och sjukhus är överbelastade. Skolorna är i uselt skick och proppfulla. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-12-20 12:09 | |
![]() | Ja men enligt den röd gröna sidan så har sverige råd och möjlighet att att hjälpa alla som vill komma hit. Även att förbättra sjukvården och skolorna och öka bidragen till dom som inte jobbar och förbättra vilkoren för dom som är sjukskrivna. | |
Pyretriner - Ej medlem längre | 2014-12-20 12:10 | |
![]() | Har dom egen sedelpress? | |
ingson | 2014-12-20 12:25 | |
![]() | Pyretriner Så du menar att om en omyndig oftast pojke i övre tonåren kommer till Sverige ensam så är det tillräckligt skäl för PUT. Och sedan har resten av familjen är en amiljen rätt till PUT endast eftersom de har en ensam tonåring i Sverige? | |