Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
le-lou | 2013-10-19 19:03 | |
![]() | haha:) | |
brava | 2013-10-19 19:07 | |
![]() | AWK Definiera naturligt. Är det naturligt att sitta och "prata" med hjälp av ett antal maskiner. Skulle detta överhuvudtaget vara begripligt om vi inte delade en övernaturlig idévärld? Gunilla Jag menade förstås inte på det viset, jag menade det mer som att det krävs ett visst mod att vända utochin på sig själv - speciellt om det finns en risk att man blir betraktad som mindre vetande. Minta Jag har skrivit många gånger varför jag tror och den förklaringen du själv ger är ett av skälen. arbetslinjen du har rätt i att båda sidorna har rätt, från sin egen utgångspunkt, så därvidlag lär vi inte komma vidare i diskussionen. | |
rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-10-19 19:07 | |
![]() | Men haha :( detta går ju jättebra. | |
brava | 2013-10-19 19:10 | |
![]() | vad betyder primpa? | |
Gunilla _ | 2013-10-19 19:15 | |
![]() | brava; jag erkänner att jag inte kan föreställa mig hur man kan komma fram till de forskningsresultat som finns. Det är såå abstrakt för mig att veta att jorden funnits i x antal miljoner år osv. - jag bara förlikar mig med tanken och gör det bästa jag kan av mitt liv (och vill därmed någon påstå mig vara mindre vetande så varsågod! :)). Å andra sidan är det än mer otänkbart med en gud - mycket med tanke på det Gr3en skriver; "Varför skapade gud jorden och människan så att dom kunde leva och dö och sen komma till honom?" Det finns liksom inte ens en tillstymmelse av ett uns logik i det. Förutom alla rena faktafel förstås. | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-10-19 19:23 | |
![]() | www.svt.se/nyheter/v...sk rivas-om Omvälvande fynd: Tidiga människor samma art Homo habilis = Homo erectus Olika människoskallar funna på samma plats, tyder på att våra tidigaste människosläktingar var en och samma art. De banbrytande fossilfynden kan få historieböckerna att skrivas om. | |
brava | 2013-10-19 19:25 | |
![]() | Ja, nog är tanken svindlande med alla nollor på alla tal. Jag läste nyligen en bok av Lasse Berg "Gryning över Kalahari" som handlar om de senaste forskningsrönen angående människans tillblivelse. Väldigt intressant bok tycker jag. Speciellt perspektivet att om vi låtsas att människan Homo sapiens sapiens har funnits i ett år, så har den bofasta människan bara funnits några timmar den 31/12. Resten av tiden var vi jägare och framförallt samlare. | |
brava | 2013-10-19 19:27 | |
![]() | Lustigt ordminna att vi samtidigt skrev om samma ämne | |
le-lou | 2013-10-19 19:27 | |
![]() | vad har det med tråden att göra, ordminna? | |
Gunilla _ | 2013-10-19 19:28 | |
![]() | Ja visst är det fantastiskt med vetenskap - den är ingen sanning och uppdateras kontinuerligt. Hur var det nu med gud..? | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-10-19 19:31 | |
![]() | le-lou: Att universum skapades 1) av slump, 2) utan gud, 3) utan syfte eller alltihop? | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-19 19:38 | |
![]() | Ni troende är besatta av syfte. | |
Minta | 2013-10-19 19:39 | |
![]() | Att vi var jägare och samlare, är det tecken en skapare eller evolution? | |
brava | 2013-10-19 19:45 | |
![]() | Jag tror att det blir svårt att mötas eftersom vi alla har en föreställning om själva ordet gud. Jag har försökt att på olika sätt få folk att släppa denna föreställning så att man kan resonera förnuftigt - men det verkar vara svårt. Säger man Gud eller Jesus är det som att trycka på en knapp och man får klä skott för all skit folk som kallar sig kristna har sagt och gjort - inte minst mot sina egna barn som nu är vuxna. Om jag säger att jag tror på kärleken då? Eller att jag tänker mig Gud som en frekvens som är i harmoni med naturlagarna, och att mänskligheten i nuläget är väldigt mycket i disharmoni med denna frekvens. Kan detta vara värt att tänka på? | |
Göran A | 2013-10-19 19:45 | |
![]() | Minta: Det är iaf ingen ide som är hämtad ur Bibeln. | |
brava | 2013-10-19 19:47 | |
![]() | AWK Ha, ha du har rätt! | |
alindberg | 2013-10-19 19:57 | |
![]() | Jag tycker väl om hen likadant som jag tycker om tomtar och troll och annat småknytt, eftersom jag kategoriserar dom lika:-) | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2013-10-19 20:21 | |
![]() | Ni som inte gillar att sitta i timtal framför youtube kan hoppa över följande: Jag hittade dom här "crash course" för ett tag sedan och tycker dom är rätt underhållande att titta på. Dom är fullproppade med fakta om sina ämnen och som namnet antyder är det snabbkurser vars syfte för mig iaf är att få igång tankeverksamheten lite och få en överblick över vad vi har kommit fram till hittils med hjälp av forskning och vetenskap. Det går i ganska snabb takt, men om man vill fördjupa sig i något som nämns är det ju bara att börja googla. topdocumentaryfilms....ch emistry/ topdocumentaryfilms....e- biology/ topdocumentaryfilms....e- ecology/ topdocumentaryfilms....d- history/ | |
A W K - Ej medlem längre | 2013-10-19 20:53 | |
![]() | Fint länkat Gr3en! | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-19 21:02 | |
![]() | Gud håller och behöver inte uppdateras | |