Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-13 12:19 | |
![]() | Som trotsiga små barn är många utav er :) | |
| Kuralo | 2013-06-13 12:27 | |
![]() | Siwu Ja jag trodde väl det ;) | |
| Kuralo | 2013-06-13 12:49 | |
![]() | Har en liten liknelse till Stuvels ;) Har du hört om miljonären som dog och kom till himmelen? Sankte Per mötte honom vid porten och visade honom runt. Miljonären blev tårögd av den vackra storslagna naturen, de prunkande trädgårdarna med de vackraste hus. - var är mitt hus? Frågar han förväntansfullt, vi är snart där svarar sankte Per. Färden fortgår och naturen blir mindre gemytlig, miljonären har blivit irriterad och frågar om de inte ser hans hus snart. Bara två trappor längre ner säger sankte Per sen är bi framme. Nu har den vackra grönskande stigen blivit lervälling och husen förvandlats till fallfärdiga skjul. Då sankte Per stannar vid ett av skjulen blir miljonären vansinnig och frågar om sankte Per verkligen vet vem han är? Han betonar vilket liv han levt och vad han har ägt. Men det betyder ingenting svarar sankte Per vi kan ju endast bygga av det du ger oss. Sensmoralen av denna liknelse måste väl bli nåt i stil med ; föreställ dig ditt himmelrike och det blir ditt, och man kan t.om tillägga att Gud faktiskt hjälper den som hjälper sig själv. | |
| Claysune | 2013-06-13 13:01 | |
![]() | Ty idag har en frälsare blivit född åt er i Davids stad. och han är Messias Herren. Detta skedde för över 2000 år sedan. Vi i västvärlden använder denna kalender tillika med många andra länder. Vi godkänner att vi nu har 2013. detta säger en hel del, men kommer nog att bortförklaras av somliga. Med vänlig hälsning. c-s | |
| Sote | 2013-06-13 13:02 | |
![]() | Juel-Jag vet mer om bibeln än du kan ana och min kunskap om religion i allmänhet och Kristendomen i synnerhet är tämligen gedigen. Att jag ställer frågor beror inte på vad jag vet eller inte vet utan är enbart för att få se hur ni resonerar? Vilket några av er naturligtvis inte klarar av att göra utan att stödja er på citat. Det ger inte intryck av en person som själv klarar av att formulera sina tankar utan av en som följer blint. Jag vet självklart vad som skiljer GT och NT åt men det som verkar vara ditt problem är tolkningen och vilka delar som faktiskt gäller. Du sållar rätt friskt och behåller enbart godbitarna från GT och menar att resten är inte meningen att vi i vår moderna tid ska följa. Men Jesus själv sa ju att det gamla gäller så återigen frågar jag - hur ska du ha det? Det ger inget seriöst intryck när du viftar bort svåra frågor med ursäkten att det där är bara från GT -jag följer NT. | |
| Claysune | 2013-06-13 13:22 | |
![]() | Till Sote: det gläder mig att du vet mycket om Bibeln och kristendomen, . Det kanske snart kan bli som Agrippa sade till Paulus. "Föga fattas, att du övertalar mig och gör mig till en kristen". Du skulle bli en bra medarbetare i Herrens Vingård. Med vänlig hälsning, c-s | |
| siwu | 2013-06-13 13:23 | |
![]() | Kuralo, det var en bra liknelse, tänkvärd. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 14:03 | |
![]() | Alla här inne som har sin gudstro förnekar vetenskap som ändå skiljer sig i en alltför vässentlig del och det är att den går att ifrågasätta och kritisera, ganska näringsrik info. | |
| Jusia - Ej medlem längre | 2013-06-13 14:03 | |
![]() | Låt folk tro vad de vill! Onödigt gräla om detta, sj är inte troende o kommer inte va de heller, o låt folk va som de är! | |
| Trixxie | 2013-06-13 14:22 | |
![]() | Jesus idag: roflwall.com/wp-cont...-T weet.jpg | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-13 14:22 | |
![]() | jag förnekar inte vetenskap. Men jag säger att Gud är vetenskapen. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 14:23 | |
![]() | Problemet är inte den moderna anpassade religiositeten utan den mer fundamentalistiska som förnekar vetenskapen, evolutionen etc.Den är dessutom inte enbart en personlig sak utan får földverkningar för fram för allt aningslösa som t.ex. sekter som alla intresserade kan ta del av i kunskapskanalen ikväll. Sen har vi naturligtvis även terror och förtryck och liknande att förhålla oss till. Religionen i sig är inget problem utan tillämpningen och förhållningssättet. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 15:05 | |
![]() | Hur beskriver man för en fisk som alltid levt på botten av havet hur det är att andas och vara uppe på land? Hur beskriver man färgen röd för en färgblind? Försök, det går liksom inte! Man kan fråga någon annan hur den tror men man kan inte anklaga någon annan för vad den tror. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 15:14 | |
![]() | Nej men ifrågasätta, vilket alltså inte går. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 15:27 | |
![]() | Jag vet inte vad du menar med ifrågasätta. Om båda vill är det väl ok att diskutera och ifrågasätta. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 15:33 | |
![]() | Stuvel. Mitt inlägg vände sig inte direkt till dig utan till alla besserwissers. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 15:38 | |
![]() | Ok.Jag menar att tro på gud ger inget utrymme för kritik och rationellt tänkande och så som en del här inne talar så är konflikten med vetenskapen ett faktum. Dom flest världen över inkl. teologer godtar evolutionsteorin men inte här, därav konflikten. Gud är allsmäktig och övernaturlig och den högsta domaren i moral-och etiska frågor och blir därigenom blind. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 15:39 | |
![]() | Tron blir därigenom blind skulle det va | |
| Sote | 2013-06-13 15:44 | |
![]() | Men om man ger sig in i ett internetforum och börjar prata gudstro då får man nog vara beredd på att bli ifrågasatt också. Tråden är liksom inte startad med ett speciellt frälsningssyfte vad jag kan se i alla fall och om så vore så är väl inte just Beta det bästa ställe att starta en tråd a la pingstmöte. Det finns säkert massa kristna forum för det. Här finns folk av alla sorter. När det var en som började prata om Islam och Mohammed som den rätta profeten blev han uppmanad av en av dom frälsta att starta en egen tråd om det. Varför då? om nu alla har rätt till sin tro. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 15:50 | |
![]() | Bra fråga! | |