Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 64 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-18 22:43 | |
![]() | Loco "Du väljer att vara rädd för en stor grupp människor som du godtyckligt avgör var de kommer ifrån och vad de kan vara benägna till att göra. Jag visar dig att det är inte landet de kommer ifrån som avgör deras beteende utan det är deras person där alla bör bli bedömda individuellt. På samma sätt som du bedömer Anders Eklund individuellt då du inte tänker att alla svenska män minsann är pedofiler för att det finns ett flertal svenska män som har blivit dömda för det." Det är bevisat att invandrare från vissa regioner är starkt överrepresenterade vad gäller grova våldsbrott. Således är det varken rasistiskt eller på något vis moraliskt fel att säga det. Det är fakta. Det är fel att låtsas att det inte är så, eftersom det är sant. Det borde inte räknas som ett kontroversiellt uttalande, men som en torr konstatering. Sen får man agera utifrån hur det ser ut, och få det bästa ut av det. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-18 22:49 | |
![]() | "Starkt" är i och för sig ett värdeord. | |
ingson | 2015-12-18 23:11 | |
![]() | Helt riktigt liminal, en siffra är tydligare Sen vet vi om mz lzd bedömning av ursprung är godtycklig. Och viktigast ,man väljer inte att vara rädd,man är det bara | |
janne121212 | 2015-12-18 23:38 | |
![]() | "Denna överrepresentation gäller praktiskt taget alla typer av brott, men den växer avsevärt, till 300 eller 400 procent, när det gäller grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt." Tycker du detta fungerar bättre än "starkt" liminal? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-18 23:40 | |
![]() | Nej. Läs Brå:s diskussion kring huruvida överrepresentationen är hög i rapporten. | |
janne121212 | 2015-12-18 23:44 | |
![]() | "Denna allmänna överrepresentation gäller oavsett socioekonomisk status". Den socioekonomiska statusen är väl nästa grej du ska hänvisa till så jag tänkte förekomma dig. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-18 23:56 | |
![]() | Från rapporten "På onsdag presenterar Brottsförebyggande rådet rapporten "Brott bland svenskar och invandrare". Den visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt, är siffran 300-400 procent." Bortse från "starkt" - det kan ju tolkas olika beroende en rad faktorer. Ta citatet ovan och sätt in i stället :) | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-19 00:19 | |
![]() | Era citat är från Rojas debattartikel. Sid 35 i 2005:17 "Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet": "Är de observerade överriskerna höga? Hur ska man då se på de olika gruppernas överrisker att vara registrerade för brott jämfört med dem som är födda i Sverige med två svenskfödda föräldrar? Är den överrisk på 2,5 som till exempel de utrikes födda har att betrakta som hög eller låg? För att bedöma det kan det vara av värde att veta hur stora skillnader det är i brottsfrekvens mellan andra grupper i sam- hället. Skillnaden mellan män och kvinnor när det gäller brottslighet är till exempel större än skillnaderna grundade på om personen är född i Sverige eller inte. Det är 3,5 gånger vanligare att män är misstänkta för brott än kvinnor. När det gäller grövre brott är skillnaderna mellan män och kvin- nor ännu större. Det är 2,5 gånger vanligare att 15-17-åringar är registrera- de för brott än personer som är 41 år och äldre. Därutöver finns det en rad sociala faktorer som påverkar risken att vara registrerad för brott mycket starkare än överrisken för de utrikes födda. Följande exempel kan ges: (Siffran anger hur många gånger vanligare det är att gruppen till vänster om snedstrecket är registrerad för brott jämfört med gruppen till höger om snedstrecket.) • Personers vars familj har haft socialbidrag/ Personer vars familj inte har haft socialbidrag 2001 = 6,1. • Personer med endast förgymnasial utbildning/ Personer med eftergymna- sial utbildning på 3 år eller mer = 5,7. • Personer med förvärvsinkomst på mindre än 1 basbelopp/ Personer med förvärvsinkomst på 9 basbelopp eller mer =5,3." www.bra.se/bra/publi...nd et.html# Det står inget mellan raderna i mina inlägg. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-19 00:30 | |
![]() | Jag tror på allt som står i det du skriver. Det var på inget sätt min mening att påstå att det är på grund av genetiska egenskaper hos andra folkslag som gör att vissa grupper är överrepresenterade i våldsstatistiken - men att peka på den större bilden, där det står klart att invandrare från vissa ställen generellt klarar sig "dåligare" i det svenska samhället - med allt vad det medför. | |
janne121212 | 2015-12-19 00:48 | |
![]() | Det borde alltså inte vara konstigare att poängtera att invandrare är överrepresenterade än att säga att män är överrepresenterade. Eftersom väldigt många av dom som kommer till Sverige idag, i likhet med tidigare invandrare, hamnar i socialbidragstagande livet ut, kan man också dra vissa slutsatser. Men det gör väl inte du liminal? Vi är många här som påpekar att det inte bara är invandringen, utan även integrationen i Sverige som havererat = dåliga bostäder i ghettoliknande förorter och arbetslöshet. Vad är det du ser i den nya massinvandringen som inte vi ser, som ska förändra den bilden och undvika att öka på invandrarnas överrepresentation. | |
micro113 | 2015-12-19 00:53 | |
![]() | carlmartin "dåligare" är väl inte ett godkänt ord .. de klarar sig sämre .. och där har du visat min poäng med all önskvärd tydlighet.. Jag är förbannat trött på att kallas för SD:are eller rasist för att jag förhåller mig till (och uppmanar mina döttrar att förhålla sig till) de överrisker som vi som kvinnor möter ... Det betyder inte att vi är trygga eller bör känna oss trygga för att det är svenska (vita) män vi möter -- däremot finns det idag goda skäl att varna extra för de invandrare/asylsökande vi idag tar emot eller okontrollerat låter uppehålla sig i vårt land (a k a papperslösa). | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-19 01:01 | |
![]() | " "dåligare" är väl inte ett godkänt ord .. de klarar sig sämre .. och där har du visat min poäng med all önskvärd tydlighet.." Hur menar du? är det min dåliga svenska som visar din poäng eller mitt resonemang? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-19 01:03 | |
![]() | Jag antar att det är resonemanget. | |
micro113 | 2015-12-19 01:06 | |
![]() | carlmartin Ditt resonemang .. Det andra var tänkt som ett vänligt påpekande om att det heter "sämre" .. inte mer än så ...(jag är lite ordpolis - fem barn i bagaget . så inget illa menat i det) | |
mz_lzrd | 2015-12-19 08:15 | |
![]() | Min bedömning av nationalitet kommer från en arbetskamrat som är iranier. Jag kan bara höra att de inte pratar arabiska. Man väljer givetvis inte att vara rädd, men man kan träna på att inte vara så rädd. Problemet är om det föreligger fara. Rädsla har en funktion. Vi har bara de senaste veckorna haft 2 rån med ansiktsknivskärningar i mitt närområde. Mitt på blanka eftermiddagen. Jag vet ju inte vem som utför dessa rån, polisen vet inte heller så de har bett allmänheten om hjälp. De vill dock inte gå ut med signalement, för det kan ju som vanligt "försvåra utredningen". | |
janne121212 | 2015-12-19 10:03 | |
![]() | "Regeringen ska tillsätta en oberoende utredning som ska granska hur regeringskansliet och andra myndigheter hanterat flyktingkrisen, skriver Dagens Nyheter. Hanteringen får samtidigt kritik av tidigare ledamöter i katastrofkommissionen efter tsunamin. -Det är som under tsunamin: statssekreterarna träffas, pratar och åtskiljs utan att de tar några beslut. Det är en svensk åkomma, säger överste Bo Pellnäs som ingick i kommissionen 2005." Som jag har sagt några ggr tidigare, man hoppas på turen, att det hela ska blåsa över, när det sen inte gör det, står man där bara och tycker synd om sig själv. Jag skulle vilja påstå att vårt land har aldrig varit i otryggare händer än nu. | |
Lågintensiv | 2015-12-19 11:26 | |
![]() | Det blir ingen nådig kritik, gissningsvis. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-19 12:54 | |
![]() | Hmm, rapporten visar alltså att svenskar är mer benägna att begå brott än vissa invandrargrupper? | |
micro113 | 2015-12-19 14:09 | |
![]() | Locomondo Ja, och att visa invandrargrupper har en högre benägenhet att begå brott än svenskar. | |
micro113 | 2015-12-19 14:09 | |
![]() | *vissa | |