Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 15:55 | |
![]() | Alla har rätt till sin tro. Ingen behöver diskutera tro om dom inte vill. Det är roligt att diskutera tro, tycker jag. Det där med islam har jag inte sett. Det skulle jag ha tyckt varit ett roligt inslag i en diskussionstråd. Däremot alla nedlåtande kommentarer skulle man vilja slippa. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 15:59 | |
![]() | Det är absolut roligt och intressant. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:02 | |
![]() | stuvel. Men det är svårt att få till någon rolig diskussion här för många är bara intresserade av att höra vad dom själva tycker. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 16:05 | |
![]() | Ja dom religiösa verkar inte så pigga på att bemöta kritik och efterfrågandet av verifikation utan det är då som alla bibelcitat kommer, men det är ju på sätt och vis också ett svar om man ser bortom själva citatet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:05 | |
![]() | Porla vi har haft en tråd om Islam tyvärr stängdes tråden,En Islamsk kvinna som svarade på frågor,men folk drygade | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:09 | |
![]() | Stuvel. Så här tänker jag. Eftersom dom svarar med bibelcitat så är det ju deras tro. Frågar man vad dom tror så måste dom ju själva bestämma svaren. Det är så dom menar förmodligen. Så uppfattade jag Juels svar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:09 | |
![]() | Det är gaska många som varit icke troende från början och trott på evoletionen och blivit Kristna senare i livet | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 16:13 | |
![]() | Ja ttiittii, och står fast samtidigt vid evolutionen. Det är det t.ex. troende vetenskapsmän gör.Och porla:Det är det som är så avslöjande, nämligen den blinda tron, förutsättningen för guds existens. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:14 | |
![]() | stuvel. hur menar du nu? förstod inte riktigt? | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 16:18 | |
![]() | Att inte tänka själv, eller rationellt och förnuftigt.Sen kan man ju dessutom fråga sig ide motsägelsefulla teologiska idens ev styrka?, eftersom man måste skrämma och hota till lydnad? Att man är rädd för kunskap etc. Sammantaget blir det svårt att försvara och då återstår bibelcitat, och notera, dom som är passande, andra passar man sig för. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:19 | |
![]() | Bibelcitat är fullt relevanta som svar/inpass i många frågor i en sådan här diskussion; om frågan är vad Bibeln säger. Men om frågan t ex "Hur vet du att du som kristen får evigt liv?" är Johannes 3:16 inget bra svar. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:22 | |
![]() | Nej, inte om man inte citerar texten. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:25 | |
![]() | Nej, inte ens om man citerar texten. Man kan inte bevisa något med samma källa som man försöker bevisa. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:26 | |
![]() | ok. Vad står det i den texten då? jag kan den inte. | |
| stuvelsberg | 2013-06-13 16:27 | |
![]() | Bibelcitat duger inte som svar, möjligen mellan redan invigda, men inte mellan troende/icke troende.Inte heller att försöka vända på steken som i ett tidigare skede där den icke troende ombeds bevisa att gud INTE finns,bevisbördan ligger naturligtvis hos den som påstår att något finns, en självklarhet. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:33 | |
![]() | stuvel. Tror du på allvar att någon kan bevisa att Gud finns? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:34 | |
![]() | Porla>> "Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv." Helt ok om man vill tro på det, det lägger jag mig inte i. Men det är inte ett bevis för att det ÄR så. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:34 | |
![]() | stuvel Jag kan lika gärna skriva. Tror du på allvar att någon kan bevisa att Gud inte finns? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:37 | |
![]() | nulltj. Dom som tror så hårt på att allt som står i bibeln tycker nog att det är ett bevis. Det verkar liksom ingå i deras tro. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-13 16:37 | |
![]() | * allt som står i bibeln är sant. ska det stå | |