Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 708

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2014-12-21 01:24
Antal inlägg: 1910

Varför åker man till Sverige om man är en rik syrier, varför inte till Saudiarabien eller Förenade Arabemiraten eller Kuwait?

limpan__22014-12-21 01:28
Antal inlägg: 2847

Man kanske är kristen eller shiamuslim, eller så ogillar man bara religiösa stater och drömmer om ett liv i ett sekulärt land. Att landt dessutom tar emot flyktingar är nog då ett plus i kanten.

Minta2014-12-21 01:53
Antal inlägg: 20042

Saudiarabien tar inte emot några flyktingar eller asylsökande. Kanske de övriga du nämner heller.

meimse2014-12-21 01:57
Antal inlägg: 733

Man kanske är homosexuell?

Rhotheta2014-12-21 07:03
Antal inlägg: 4992

De tio personer som bränner över en halv miljon kronor på att rädda sitt eget skinn i stället för att göra något för sitt folk är i bästa fall fega satar som inte förtjänar någon som helst sympati. De kan även vara något mycket värre. Själv låg jag länge krigsplacerad att inom några veckor efter mobilisering gasas ihjäl av en helikopter i snön långt bakom ryssarnas linjer. Viet Kong stred modigt mot en grym och övermäktig fiende. Israel har gång på gång kämpat för sitt territorium i stort militärt underläge under premissen segra eller dö. Kurder, navahoer, siouxer, finnar, israeler, amerikaner, skottar, och många fler har fört ärevördiga krig för sin frihet och suveränitet, ibland liv. Ibland med framgång, ibland inte. De som kom i detta plan är i bästa fall desertörer, men troligare krigsförbrytare och/eller terrorister. Drunkningspotentialen när man åker lyxyacht är för övrigt begränsad om man inte dricker för många daquiris på soldäck.
Hos migrationsverket kommer dessa desertörer/terrorister att dra en internationellt välkänd mallhistoria, som garanterat kommer att generera PUT som så många migrationshandläggare vittnat om. Besättningen kommer att hävda att de handlat i god tro och ange en "rimlig" förklaring till att de inte anmälde sina passagerare och få åka tillbaka i sitt luxuösa plan, eventuellt, men inte troligen, ekonomiskt kompenserade för dröjsmålet. Under tiden försöker kulturdepartementet att hyvla bort 15 miljoner kronor på de regionala verksamheterna, dvs man anstränger sig hårt för att spara in 1:50kr per svensk. Vad blir nästa desperata åtgärd? Dra in kanelen på den årliga risgrynsgröten i skolan? Säkert ett par tusenlappar på året.
Kicka igång de där mösshållarna nu, folket och försök att komma in i matchen. Min skämskudde börjar fransa sig i kanterna. Om jag inte besvarar eventuella reaktioner på detta inlägg, ta det inte som en komplimang.

totravel - Ej medlem längre2014-12-21 07:51
Antal inlägg: 4735

Det inlägget behöver inte besvaras. Det talar för sig själv.

limpan__22014-12-21 08:11

En sådan bitterhet tidigt en söndagmorgon kan inte vara bra för hälsan. Och tyvärr var det ett ovanligt dåligt inlägg av dig Rhotheta. Sen när innebär eventuell rikedom att man inte kan ha fullgoda asylskäl och vara oförmögen att delta i väpnad kamp?

Somna om och kom tillbaka i bättre form.

totravel - Ej medlem längre2014-12-21 08:19

Ett litet tillrättaläggande bara; sedan september 2013 behöver syrier inte någon mallhistoria. Det räcker med ett syriskt pass eller andra dokument som visar att de är syrier. De får villkorslöst PUT då skyddsbehovet för människor med syrisk nationalitet anses vara så stort och otvivelaktigt.

Rhotheta2014-12-21 08:34

Bra. Samma "goda" nation utvisar gladeligen Afghaner, irakier och andra som har bott här i många år, erablerat sig, arbetar och med barn som gått många år i svensk skola och näppeligen kan se sig som annat är svenskar. Det är på samma nivå som kanelen, med den skillnaden att man rycker upp människor med rötterna i stället för att servera en något sämre lunch. Besparingen för samhället är minimal och troligen ofta negativ. De straffas för att de talat sanning för många år sedan. Det enda som räknas är dock att fylla på med nya människor. Aldrig en tanke på att bry sig om de som redan bor här, utöver en läpparnas bekännelse om att alla borde ha jobb, bostad och god utbildning. Det där är önskemål. Politik kräver finansiering och hård styrning. Det ägnas ingen ranke åt dem som bor någon annanstans och inte kan ta sig hit heller för den delen. Jag kan inte sympatisera med en så felriktad fördelning av resurser, både ekonomiska och rent humanitära.

Rhotheta2014-12-21 08:42

Eftersom många inte alls är syrier utan endast arabisktalande med ett utseende som eventuellt skulle kunna placera dem i syrien och de har praktiskt nog har dumpat sina papper innan de kliver av transportmedlet, behövs det en liten standardstory som pliktskyldigast avnjutes på migrationsverket i någon timme innan PUT-stämpeln kommer fram. Räkna med många ISIS-krigare som dyker upp den vägen när det så småningom börjar osa katt där borta. Vattnet i badkaret rinner som bekant ner i det öppna hålet i botten och ingen annanstans. Det här fungerar likadant. Alla i hela världen förstår detta utom ett antal svenskar.

limpan__22014-12-21 08:44

Men det är väl bra att irakiern som bott här får en spark i baken och tar sig hem för att stå på det ärofyllda men ack så meningslösa slagfältet? Eller vad menade du egentligen med ditt svammel tidigare idag?

Rhotheta2014-12-21 09:15

Har du bott här i åtta år och är ordentligt etablerad är knappast just det slag du stack ifrån fortfarande igång, oavsett om du flydde rättmätigt eller ej. Har du tillgång till över en halv miljon kronor och bor i ett land med tydliga strider mellan olika falanger, bör du använda dina resurser till att hjälpa dina landsmän. Militärt eller humanitärt. Inte bränna allt på att rädda ditt eget skinn. Om du inte kan förstå det, har du inte gjort någon vettig militärtjänst och då beklagar jag din förlust. Och min, som varande din landsman.

mz_lzrd2014-12-21 09:15
Antal inlägg: 2498

Men Limpan, varför skriver du såna dumheter? Jag är 100% säker på att du inte missförstod vad Rhotheta skrev, för du är ingen dumskalle. Det trick du använder dig av är deflection, du försöker få Rhothetas inlägg att handla om något annat, något mycket enklare. Var nånstans antydde Rhotheta att det är bra att människor som etablerat sig här rycks upp med rötterna?

Vi kan väl skärpa oss en liten aning? Ämnet är intressant och viktigt nog i sig, varför är det så viktigt att ducka för sakfrågan? Tryter argumenten? För mig ser det så ut i af.

Rhotheta2014-12-21 09:25

Jag förstår den som är maktlös och flyr en konflikt. Jag förstår även den soldat som inte vill bli kanonmat i en diktators armé. Men den som tillhör ett beväpnat förband, eller förfogar över stora ekonomiska tillgångar och ser till sin egen säkerhet i stället för att hjälpa sitt folk är en desertör. Man lämnar inte sina fränder i sticket om det finns minsta möjlighet att stödja dem. Judar som flydde nazisterna, homosexuella och dissidenter gör mer nytta om de flyr. Om jetplanet innehåller en delegation som är här för att förmå oss att skicka ett av våra båda jas-plan (kontorstid, givetvis) att hjälpa till på endera sidan kommer saken i ett annat läge. Så var det dock inte. De sökte asyl. Åt sig själva.

limpan__22014-12-21 09:30

Nä han antydde inte det, men har för en patetisk diskussion om hur det är allas skyldighet att slåss för sitt folk på slagfältet och jag frågade om det då inte är bra att vi ger dem som gömmer sig här en liten knuff i rätt riktning. Folket och nationen har väl behov av dessa självoffrande hjältar även efter att de bott utomlands några år.

Det är helt enkelt ett tramsargument, folk har rätt att söka asyl oavsett om de duger som soldater eller om de är rika. Och vi har rätt att ge eller neka dem asyl. Förslagsvis fortsätter vi ge de som behöver det asyl och avstår från att ge asyl till dem som inte behöver det. Och jag håller med Vulkan tidigare om att det är skamligt att vi stänger möjligeheterna för personer att söka asyl via ambassader eller konsulat. Att låta människor få sin sak prövad utan att de behöver betala dyrt för att ta sig ända hit eller att vi måste ordna med husrum och uppehälle måste vara bra för alla parter.

Vad min eller din militärtjänst har med det hela göra förstår jag inte Rhotheta. Men ta en dag ledigt, smörj in dig med vapenfett och lägg dig och njut till bilderna av anfallande T-72 i SoldF så kanske du får lite frid för stunden. Hjältar på slagfältet hoppas jag av såväl du som jag slipper bli, det finns otroligt mycket vettigare sätt att utveckla samhället på.

limpan__22014-12-21 09:33

Fast de judar som flydde nazisterna var ju ofta just välbeställda, och de flydde oftast för att rädda sig själva? Borde de inte stannat och slagits för sig sak precis som du tycker att välbeställda syrier (som du inte vet något om, vilken gruppering de tillhör eller vilka de flyr ifrån) bör göra?

Pyretriner - Ej medlem längre2014-12-21 09:35
Antal inlägg: 80

Upprepar det som jag skrev igår:

Jag har märkt att det finns två sätt som används när argumenten tryter:

1. Börja kalla andra vid olika öknamn.

2. "Nu förstår jag inte riktigt hur du menar" taktiken.

Tröttsamt.

totravel - Ej medlem längre2014-12-21 09:39

Det är härligt med lite gammaldags krigsromantik kryddad med några ordentliga kryddmått fördomar. Ett härligt julrecept!

Pyretriner - Ej medlem längre2014-12-21 09:43
Antal inlägg: 80

Intressant också att de mest flyktingvänliga alltid är de mest inskränkta och aldrig kan diskutera eller ens acceptera att andra tänker annorlunda utan i stället brusar upp och börjar bete som barn i sandlådan.

limpan__22014-12-21 09:51

Läser du ens vad som skrivs?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?