Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 67 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-19 14:22 | |
![]() | Mauricio Rojas förlorar mycket i trovärdighet genom att använda procent för överrepresentation istället för decimaltal. Han sätter sin agenda direkt genom att göra så. Det låter mycket bättre/sämre med 300-400 % istället för att säga att överrepresentationen är 3-4 ggr. Han undviker också att trycka på att andra grupperingar också kan ha samma eller högre överrepresentation utan fokuserar nästan enbart på invandrare. Det är inte trovärdigt att närma sig problemet på ett så ensidigt sätt. | |
Lågintensiv | 2015-12-19 14:39 | |
![]() | Vilken är Rojas agenda, menar du? | |
janne121212 | 2015-12-19 15:52 | |
![]() | totravel Uppenbarligen kunde du tolka ner siffrorna tack vare Rojas sätt att redovisa. Eftersom 100% innebär en dubbelt så stor risk, kommer du efter lite uträkning att komma fram till att 300-400% innebär en överrepresentation på 4-5 ggr, inte 3-4 ggr som ju låter bättre/sämre. Så om det var något ohederligt i Rojas undrar jag vad man ska säga om din "uttolkning" av samma siffror. Men jobba på du att motbevisa faktum, jag kan dock inte riktigt förstå vad det ska vara bra för. Du skulle lika gärna kunna plädera för att statistiken ljuger när den säger att män är överrepresenterade jämfört med kvinnor. Lycka till! | |
vulcan | 2015-12-19 17:45 | |
![]() | Jag har aldrig förvånats över Rojas siffror. Det finns ganska stora skillnader i våldsnivån mellan olika samhällen som inte bara kan förklaras med levnadsstandard. Vissa kulturer har oturen att ligga i "oroliga hörn" av världen (Syrien är ett typiskt exempel) där krig och erörvringståg varit lite av ett normaltillstånd genom historien. Jag är övertygad om att en sån verklighet också avspeglar sig mer eller mindre i våld i hemmen och i närsamhället. Självklart blir fler människor som växer upp under såna förhållanden skadade och kommer ut i vuxenlivet med både sämre empati och större benägenhet att själva ta till våld i olika situationer. Om inte ensamkommande afghanska killar kommer att vara överrepresenterade i framtidens brottsstatistik om någon vågar göra en ny sådan i denna dimension så vore det närmast en sensation. Sen är det helt riktigt att social utsatthet är en betydligt större riskfaktor för att bli våldsbrottsling än etnicitet. Naturligtvis har unga pojkar som kommer hit med sina socialt välfungerande familjer än lägre risk att bli våldsbrottslingar än etniska svenska pojkar som vuxit upp med missbruk och våld i hemmet. Jag kommer f.ö. att tänka på en intervju jag läste för nåt år sen med en man som arbetat väldigt mycket med gängkriminalitet i Sthlms nordvästra förorter. Enligt honom kom inte alla killarna i gängen från socialt utsatta familjer (arbetslöshet, missbruk etc). Men en gemensam nämnare var kärlekslöshet och brist på riktigt, känslomässigt engagemang i barnen från föräldrarnas sida. | |
vulcan | 2015-12-19 18:02 | |
![]() | När det gäller debatten om SD-röstande: - JA, det är sorgligt och oroande att så många valde att göra det redan i valet och av allt att döma nu över 20% av de röstberättigade - MEN: Det visar också att demokratin faktiskt fungerar. Ger de etablerade partierna fan i att lyssna och agera i en fråga som engagerar och oroar tillräckligt många så kommer förr eller senare någon att fylla tomrummet. Förmodligen med ett mer eller mindre populistiskt budskap. Men demokrati är folkvälde. Även om en politisk och social elit tycker att något är för jävligt så kan den inte räkna med utan vidare att detta "något" inte ska få nån som helst genomslag i dagspolitiken. Framför allt måste man lära sig att lyssna på människor. Det är en sak att stå emot partiet SD:s åsikter - en helt annan att bara ignorera, håna och racka ner inte bara på partiets företrädare, utan också vem som helst som röstat på dem. Här menar jag att allvarliga misstag begåtts i det hårdnande debattklimatet. Inte bara från ledande företrädare, utan hela vägen ner i sociala media och andra sammanhang. Det bästa vänstern kunde göra nu vore att be alla företrädare som kör på i samma stil som Locomondo att hålla tyst framöver och istället skicka fram mer ödmjuka, lyssnande människor. De finns ju de också. Men gör man det? Så sent som för några månader sen skickade V fram en kvinna - glömt namnet - i en Aktuellt-debatt mot Rikard Jomshof. Det var en ren katastrof. Kvinnan hade på mindre än en minut arbetat upp den sedvanliga moraliska indignationen. Med högljudd, vass röst avbröt hon Jomshof gång på gång och läste sina moralistiska straffpredikningar över både honom och sverigedemokrater i största allmänhet. Som någon krönikör skrev (i DN eller Expressen) kunde man nästan höra nya tiondelar väljarsympatier plinga in för SD under de runt 5 minuter som "samtalet" pågick (Jomshof höll sig naturligtvis lugn och artig - det är kanske partiets främsta genidrag att man i så stor utsträckning valt den linjen i debatter. En insikt om att "vanligt folk" inte uppskattar skrikande och upphetsade moralpredikningar till skillnad från vad alltför många av de dryga 10% som just nu röstar vänsterut tror. | |
Lågintensiv | 2015-12-19 18:07 | |
![]() | Amen. | |
janne121212 | 2015-12-19 18:08 | |
![]() | Så klart att du har rätt i dina kommentarer Vulcan, vilket ju ytterligare stärker din tes om att många afghanska ensamkommande kommer att få problem att anpassa sig till vårt samhälle. Kan man tänka sig nån mer kärlekslös behandling än att skicka sitt barn, mot barnets vilja och tillsammans med kriminella smugglare, ut på en livsfarlig resa runt halva jordklotet. | |
Lågintensiv | 2015-12-19 19:00 | |
![]() | Den här utvecklingen gör mig vansinnig. Svensk idrottsklubb erbjuder tonårstjejer "mansfria miljöer" och det skall föreställa något positivt. www.expressen.se/led...a- miljoer/ | |
Lågintensiv | 2015-12-19 19:08 | |
![]() | Skickas barnen mot sin vilja? Det har jag missat. Hyggligt. | |
janne121212 | 2015-12-19 19:35 | |
![]() | Inte så konstigt att du missat, förekommer nämligen aldrig sådana uppgifter i våra tidningar, som endast månar om att vi alltid ska ha den "rätta" inställningen. Finns dock med sådana uppgifter i det radioprogram som det länkades till tidigare. Barnens rättigheter i afghanska familjer lämnar en hel del i övrigt att önska. Bestämmer familjen att du ska åka så gör du det. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-19 20:05 | |
![]() | Jag håller med Janne. Tycker också att det är helt sjukt med dessa Småländska män som stjäl barn från dagis och gömmer sig i gamla krigsbunkrar i skogen där de tvingar barnen att göra flätor på männen och äta pannkakor med glass varje dag. Media vill givetvis inte skriva om det här men en kompis grannes kusin hörde några gubbar snacka på en bänk en gång om detta. Men det får man ju inte säga i det här PK-landet! | |
janne121212 | 2015-12-19 20:28 | |
![]() | Dina kommentarer och svar Locomondo är ibland bara för vidriga. Saknar du all form av empati (i det här fallet med barnen som du påstår dig värna om), bara för du råkar vara förblindad av en hjärntvättarideologi. Skulle vilja påstå att många SDare framstår som sympatiska jämfört med dig. Läs Vulcans inlägg och ta till dig lite av hans råd, så kanske du har större chans att få gehör för dina åsikter. Lyssna gärna också på klippet från Studio Ett i P1 så kanske även du kan få dig en tankeställare, men då kanske du får ändra åsikt och det kan ju vara både obehagligt och skrämmande. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-19 21:57 | |
![]() | Vulcan, Rojas siffror? Det är ju BRÅ:s siffror omskrivna på Rojas sätt. Varför använder han inte samma skrivning av dem som BRÅ? Janne, Jag är inte speciellt bra på matematik. Tack för att du förstår det och inte hackar på mig för det. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-19 22:00 | |
![]() | Lågintensiv, Rojas agenda är att peka ut en viss grupp som överrepresenterad i brottsstatistiken, nämligen gruppen invandrare. Han gör det ensidigt och jag tycker att det pekar på att han har en agenda. Om du tolkar det annorlunda så ska jag inte skriva dig på näsan om det, men jag förbehåller mig rätten att uttrycka min åsikt om det i detta forum. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-19 22:06 | |
![]() | janne, Jag tycker att du ägnar dig mer åt ad hominem-argumentation än någon annan i denna tråden. Det rör sig främst om en lång räcka sarkasmer och pådyvlande av framfantiserande eller övertolkande av tråddeltagares personligheter. Du verkar dock sakna insikt om att så är fallet och detta inlägg kommer säkerligen inte förbättra din insiktsfullhet vad gäller detta. | |
janne121212 | 2015-12-19 22:09 | |
![]() | totravel Så här skriver Rojas i slutet av sin artikel "Det är fortfarande där vi har utgångspunkterna för en uppriktig, öppen och seriös debatt som verkligen kan hjälpa oss att ta itu med företeelser som inte bara skadar de direkta brottsoffren utan hela samhällsklimatet och inte minst den allmänna uppfattningen om de personer som kommit till Sverige från alla världens hörn." Du undrar över hans agenda, där har du den svart på vitt. Vilken är din agenda eftersom du strävar efter att motbevisa verkligheten. | |
Lågintensiv | 2015-12-19 22:15 | |
![]() | Rojas är ju själv invandrare, jag fattar inte varför han skulle drivas av några andra motiv än att skildra det han tror är verkligheten. Eller skall vi få höra att han är "husneger" nu? Han kanske har internaliserat förtryckarnas diskurs eftersom han drivs av självförakt? Lol. :) | |
janne121212 | 2015-12-19 22:16 | |
![]() | Haha ja så måste det vara, vilket underbart fikonspråk förresten. | |
Lågintensiv | 2015-12-19 22:17 | |
![]() | :) | |
janne121212 | 2015-12-19 22:21 | |
![]() | På tal om självförakt måste väl ändå vi svenskar ligga i topp. Vi mår aldrig så bra som när vi kan beskriva hur dåliga vi är, ja, inte jag förstås, men alla andra runt omkring mig. | |