Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 077

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kaprifolia2006-01-04 23:44
Antal inlägg: 709

Värsta språket, jo jag tackar jag!
Jag älskar mitt nyinköpta spel, verkligen. Men jag stör mig på att ett så språkligt spel har en felstavning. Varje spelare får ett kort där dialekter och yrken finns uppradade. Dessa finns att välja mellan då motspelarna ska härma dialekter och yrken. Ett av yrkena är "meterolog". Inte kan man väl stava meteorolog så? Och jag som hade sån respekt för Fredrik Lindström....

jssfrk2006-01-05 00:33
Antal inlägg: 771

Jag tror inte att Fredrik har så mycket med spelet att göra...

Berätta mer om spelet, hur fungerar det?

kaprifolia2006-01-05 21:48
Antal inlägg: 709

Åååå, ett helt underbart spel för språkfantaster! Man ska t ex härma dialekter och yrken som jag nämnde ovan, men även stava ord rätt, svara på frågor om grammatik och skrivregler, kunna endel om bevingade ord och texter, ords ursprung mm. Ett moment är en duell där man utmanar någon i att definiera ord som man får på ett kort. Man turas om, och den som först inte kan ett ord förlorar duellen. Det är massa andra moment också, helt klart skulle jag rekommendera det spelet!

Blue Ztar2006-01-06 00:44
Antal inlägg: 1065

Första gången jag spelade det så var det jättekul, men sen blev det snabbt utjatat.
Efter att ha hört sina vänner härma dialekterna några gånger så är det inte lika kul, dessutom är meningarna man ska läsa inget vidare.
Att läsa upp en mening med ett visst yrkes tonfall är rätt kul däremot.
Svårighetsnivån på orden i ordkunskapsduellen var för svåra för oss iaf. Kan säkert vara kul om man är en hejare på svåra ord.

Nu orkar jag inte kommentera fler spelmoment...om du är intresserad så finns spelreglerna här
www.algaspel.se/pdf/...re gler.pdf

Brittson2008-03-24 12:09
Antal inlägg: 467

Har haft spelet rätt länge nu, men jag har aldrig fått chansen att tröttna på det eftersom mina vänner hatar det (mest på grund av dialekterna, tror jag. Så se upp så ni inte blir utan motspelare om ni ska köpa spelet...)!

Ett spel som är fanatiskt roligt är Med andra ord!

Palini2008-03-24 12:13
Antal inlägg: 1381

Tja, fast å andra sidan så sa väl alltid den gode Fredrik att huvudsaken är att man gör sig förstådd och du verkar ju ha hajat att "meterolog" ska vara meteorolog, så vad är problemet? =)

vulcan2008-03-24 12:16
Antal inlägg: 7666

Roligt spel! Jag spelade det första och hittills enda gången för några veckor sen, just med Kaprifolia och några andra betaprofiler :) Dialekterna var förvånansvärt svåra. Jag inbillar mig att jag kan härma flera dialekter hyfsat (om Pottränad läser det här så kan hon vänligen hålla klaffen :D ), men det bygger tydligen på att man får använda sig av vissa ljud och ord. När man får en mening att läsa upp som inte innehåller dessa, blir det mycket svårare. Hur en meteorolog pratar har jag fortfarande inte fått kläm på, präster och militärer var dock lite lättare att härma respektive gissa på :)

DuLevande - Ej medlem längre2008-03-24 12:26
Antal inlägg: 36

Roligt spel som blir än roligare efter ett par öl. Det jag menar är att många av mina kompisar känner en distinktiv motvilja att härma dialekter när de är onyktra.
Men detta släpper ju efter ölen...

Flera roliga spelmoment får jag faktiskt säga - även om kunskapsfrågorna varierar lite väl mycket i svårighetsgrad.

Brittson2008-03-24 12:42
Antal inlägg: 467

Släpper onykterheten när de dricker öl..? Eller härmar de hellre dialekter när de är nyktra? ;-p

DuLevande - Ej medlem längre2008-03-24 12:45
Antal inlägg: 36

Whoops.
Syftningsfel är vanligt förekommande vid bakfylla... ;-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?