Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 571

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 11:55
Antal inlägg: 2483

OSSO - Ordlista
Det har kacklats om en OSSO fram och tillbaka, Scrabolatorium har börjat sammanställa en sådan efter principen att om ett ord förekommer i två av tre ordlistor får det vara med i OSSO. Listorna är för närvarande NE, SAOL och DSSO. Preliminärt resultat ser ut som följer och tycks indikera att vi behöver fler ordlistor. Vi söker tips på publicerade ordlistor man kan använda som ordkällor:

Tvåor: 138
Treor: 793
Fyror: 2414
Femmor: 3923
Sexor: 5258
Sjuor: 6425
Åttor: 7393
Nior: 7160
Tior: 6088
Elvor: 4665
Tolvor: 3291
Trätor: 2457
Fjortron: 1695
Femtor: 1192

Totalt: 52892

Det är ganska tydligt att bortfallet är snudd på oacceptabelt, i varje fall utan manuell korrekturläsning.
En annan variant är naturligtvis att ta alla ord som finns med i någon av de tre ordlistorna vilket ger följande nuffror:

Tvåor: 437
Treor: 2604
Fyror: 5881
Femmor: 11501
Sexor: 16645
Sjuor: 22035
Åttor: 26050
Nior: 26214
Tior: 23702
Elvor: 19700
Tolvor: 15486
Trätor: 12179
Fjortron: 9532
Femtor: 7198

Totalt: 199164

En betydligt saftigare lista, men tyvärr lite tung på egennamn. Man skulle eventuellt kunna tänka sig en upprensning och slänga samtliga namn.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-12 12:15
Antal inlägg: 4715

Jag föreslår en porter-stemmer filtrerad automatiskt genererad lista över de 100 000 vanligaste orden som förekommer i dagspressen, eller på Internet. Jag kan bidra med spindelkod.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-12 12:19

sv.wiktionary.org/wi.../H uvudsida kan också inkorporeras.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-12 12:20

Eller tyda.se

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 12:21

du menar att använda som tilläggslista? Det kan absolut vara intressant. Veva igång spindeln!

E Solu - Ej medlem längre2008-05-12 12:25

Det svåra är dock inte att koda spindeln utan att spindla, kräver rätt stor datorkapacitet och bandbredd skulle jag tro. :)

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 12:30

Du borde väl kunna farma ihop ett par gb på en natt? måste väl räcka för att få ut en stord ordklump. Det svåra tycker jag verkar vara att böja tillbaka orden till grundform, men det är jag övertygad om att du har koll på iofs.

Mårten2008-05-12 12:32
Antal inlägg: 2529

När den engelska scrabbleordlistan gjordes (för hand) på 70-talet har jag för mig att det står i word freak att de tog tio stora engelska ordlistor och godkände alla ord som stod i minst tre av dessa. Wikipedia hävdar att de tagit fem ordlistor och tagit med alla som stod i minst en. Jag vet inte vilket som är sant. Klart är väl i alla fall att det finns ett betydligt större utbud av ordlistor på engelska än det gör på svenska.

Jag misstänker att det bara är SAOL som kommer att vara enkel att maskinellt fylla på med böjningsformer, och att som engelsmännen göra det för hand känns ganska uteslutet att man skulle hitta personal till, så en kombo-ordlista måste väl nästan vara utan böjningar? Iofs innehåller ju saol13 "en del" böjningar så en alternativ lösning vore ju att antingen ta med de böjningar som redan är med i saol13 eller helt enkelt lotta ut några böjningar som tas med och låta folk lära in vilka dessa är utan att ifrågasätta det. Det sistnämnda är kanske det som är mest i linje med vad som gäller nu.

Egennamn har som jag ser det ingen plats i Scrabble över huvud taget, och det är inget annat än vettlöst att Östersjön och Amerikaklocka numera är godkända scrabbleord. Ok, att det är långa ord som sällan spelas men att ha en princip som säger "allt i saol är ok även om det har versaler" känns lite som att använda parfym med kött-doft som djurparksarbetare, då man är helt utlämnad till svenska akademiens nycker inför framtida ordlistor vad gäller införandet av nya helt godtyckliga egennamn i saol14, den dagen Kweichow, Irawaddy och Bodström blir godkänt slutar jag spela Scrabble.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-12 12:37

Ja det går att göra åtminstone en naiv lösning utan för stora bekymmer. Sedan bör man väl läsa lingvistik för att få rätt kompetens egentligen.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-12 12:39

Håller lite med Mårten för övrigt. Tycker att det är absurt att vi ska förära Laestadius med en egen bokstav till och med, bara för att kunna stava hans namn korrekt.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 12:39

E Solu, märkliga och icke godkända böjningar lär iofs sållas bort genom korskontroll mellan listorna. Både Dsso och Saol innehåller böjningsdata så man kan tänka sig att filtrera ut överblivna ord och böja dem manuellt för att sen foga ihop alltsammans.

För att täcka upp de många låneord vi har bör man kanske även köra ett extra pass med csw och ett extra pass med ods5 för att se vilka engelska och franska ord som eventuellt finns med i nån av de svenska ordlistorna.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-12 12:42

Frågan är dock vilka hemsidor man ska spindla för att anse att man har ett representativt urval av svenska språket.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 12:46

Ja.. det är verkligen en bra fråga, dessutom är egennamn ett problem, ifall inte dessa ska slopas helt. Själv är jag helt emot namn, men det är väl scrabbleförbundet som tar såna beslut i slutändan.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 13:56

Om man använder sig av CSW och ODS5 för att kontrollera vilka engelska och franska ord som förekommer i någon av de svenska listorna så får man upp antalet ord en hel del. Vi har ju ganska gott om låneord som bekant, det är fortfarande mestadels långa sammansatta ord som förvinner. Det kanske inte behöver vara helt negativt?

Tvåor: 205
Treor: 1235
Fyror: 3462
Femmor: 5658
Sexor: 7073
Sjuor: 8035
Åttor: 8649
Nior: 8086
Tior: 6662
Elvor: 5032
Tolvor: 3510
Trätor: 2581
Fjortron: 1746
Femtor: 1227

Totalt: 63161

david_i2008-05-12 14:09
Antal inlägg: 373

Använder ni hela NE eller bara ordboken?

Om hela NE är med, är det i så fall enbart gemener?

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 14:16

Även namn ingår naturligtvis vid första sållningen efter man annars skulle missa de namn som ingår i Saol

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 14:16

efter=eftersom

vulcan2008-05-12 15:07
Antal inlägg: 7666

Intressant och tänkvärt arbete!

Eftersom jag värnar IRL-spelet, även under mer oorganiserade former, så är det viktigt för mig att en eventuell, ny tävlingsordlista inte bara finns tillgänglig digitalt. En situation där vi ska behöva sitta med både NE, SAOL och DSSO och kontrollslå utmaningar i känns inte tillfredsställande. Om vi å andra sidan ska publicera en på detta vis matchningsgenererad ordlista, så kommer diverse upphovsrättsliga frågor av ganska knepig natur upp. För Scrabbleförbundet vågar jag nog med stor bestämdhet säga att byte till en sådan ordlista bara kommer att ske om de juridiska och praktiska frågorna är helt lösta.

Som princip är jag dock supporter till fler ord. Jag gillar egentligen inte heller idén med att göra ord ospelbara för att de fallit för något slags åldersstreck. Eftersom Scrabble är ett ordkunskapsspel, så kan jag inte se varför den kunskapen ska vara begränsad till endast fullt aktuella ord i modernt nyspråk. För mig får EHO gärna göra comeback i listan :)

vulcan2008-05-12 15:16
Antal inlägg: 7666

En helt annan sak: Jag håller inte med om det absurda i att tillåta spel av ord med stor bokstav - "egennamn". I praktiken existerar ingen skarp skiljelinje mellan egennamn och "vanliga ord". Vi kan som ett exempel ta produktnamnen som blivit ord - t ex magnecyl och falukorv. När det gäller namn på stora och välkända företeelser som bara finns i ett exemplar; typexempel Dalsland, Östersjön - så ser jag det lika rimligt att godkänna dem som att godkänna moraklocka eller trandans.

Att Scrabbleförbundet ändrade reglerna som gjorde ord med stor bokstav ospelbara handlade främst om att det inte går att beskriva en enkel och tydlig avgränsning mellan dessa och övriga ord (annat än att de skrivs just med stor bokstav) som motiverar regeln.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-12 15:39

En fråga angående upphovsrätt, det rör sig ju inte om en lista med definitioner eller förklaringar utan enbart en lista på svenska ord. Så vitt jag vet har väl ingen monopol på det svenska språket och att för ideella syften skapa en lista som ur ordbokshänseende är helt ointressant men ur scrabblehänseende skulle underlätta ordentligt har jag svårt att se som olagligt. Ett ord som finns i två eller flera verk kan väl inte anses copyrightat av något av respektive verks utgivare?

Skulle man ge sig på att inkludera böjningsregler och definitioner kan jag lättare förstå att nån kan bli sur, men enbart sammanställning av ord från ett flertal källor måste omöjligen kunna vara olagligt. Det är ju precis det som Svenska Akademin och andra ägnar sig åt. Jag har till exempel inte sett någon datering eller upphovsman till ordet "groda" eller något annat heller för den delen.

Naturligtvis måste regler för publicering noga kontrolleras med jurister osv, finansiering av ett eventuellt tryckprojekt borde väl kanske kunna ordnas genom insamling. Böckerna skulle sen kunna överlämnas till scrabbleförbundet för försäljning till självkostnadspris, eller om scrabbleförbundet själva ordnar med publicering. På det här stadiet är det ju ren spekulation :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?