Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| annakarineli | 2008-05-14 18:31 | |
![]() | Hur motiverar man sig för en tenta? Tenta på fredag och jag kommer inte igång med pluggnadet! Ju mer stressad jag känner mig desto svårare blir det. Känns som ett moment 22. Någon som känner igen sig och som har något bättre tips på än att "det är bara att läsa"? Det går liksom inte in något när jag är tokstressad... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-14 18:34 | |
![]() | Det gamla ordspråket "det finns ingen tenta som inte går att läsa in under EN natt" kanske inte lugnar dig? Motivera dig genom att tänka så här "jag kommer att straffa mig själv hela sommaren för att jag inte oluggade" Hitta ett lite roligare sätt att plugga på - är det för att det är trist som du inte kommer igång. Du har ju hela sommaren framför dig om du grejar det här! | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-05-14 18:38 | |
![]() | Jag brukade alltid gå iväg och sätta mig ngn annanstans än hemma för att få ngt gjort. Försök hitta en plats där det enda att göra är att plugga. | |
| Radagast | 2008-05-14 18:39 | |
![]() | Klipp av bredbandet - om Betapet hade funnits när jag pluggade så hade jag tagit examen ett år senare. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-14 18:39 | |
![]() | Jag är också dålig på att tentaplugga. Det mest extrema jag gjort var att vänta fram till dagen före tentan innan jag började tentaplugga. Men först satt jag och kollade på TV till kl 1. Sen gick jag för att plugga kl 1, men istället fastnade jag på MSN och spelade ett spel till kl 3. Sen la jag mig i sängen kl 3 och snabbpluggade till kl 4. Stressen i kombination med den hastiga skumningen av texten gjorde att jag fick en bra överblick, och jag fick precis hälften rätt på tentan, vilket får ses som optimalt. Hade jag pluggat mer hade det ju varit slöseri med tid, om man bara tänker på betyget, vilket jag oftast gör på ämnen som inte är så intressanta. Möjligen hade det varit värt att plugga mer om jag siktat på VG, men då hade tidsinvesteringen varit minst 1000% för ynka 25% bättre betyg. Nej, någonstans måste man tänka rationellt också. Betyg är ändå totalt ointressanta i ett hundraårsperspektiv, och alla vet ju att de ämnen man kan bäst är de man fick sämst betyg i. Helst ska man ha gjort 3-4 omtentor för att det ska fastna. | |
| D-L - Ej medlem längre | 2008-05-14 18:44 | |
![]() | Japp och jag brukar oftast hamna här i stället för att sitta med mitt examensarbete/C-uppsats. | |
| ulricaho4530 | 2008-05-14 18:46 | |
![]() | Själv är jag ofta drabbad av pluggångest. Om jag är jättestressad brukar jag göra en 4-5 A4-sidor med handskrivna, kortfattade "faktarutor". Jag utgår från böckernas innehållsförteckningar. (Det är förstås alltid en fördel om man har bra föreläsningsanteckningar så man har koll på vad som är viktigast). Oftast fungerar rubriker som en slags sammanfattningar. Skriv varje rubrik i en av "faktarutorna": ex vis "Schillers betydelse för romantiken" - sedan fyller du på några stödord i rutan, ex vis "Tyskland, fragment, Jena". Till slut (rätt snabbt) har du det allra, allra viktigaste sammanfattat på några A4-sidor och då känns det hela överstigligt. Du kanske inte skriver högsta betyg på tentan, men min erfarenhet är att du klarar dig rätt långt (du kan t ex klämma ur dig några rader om Schiller). Lycka till! | |
| annakarineli | 2008-05-14 19:07 | |
![]() | Tackar, tackar! Just nu håller jag på plockar ihop i lyan... ar om möjligt lite lättare att koncentrera mig om det inte är stökigt runtomkring. Prylar som stör i ögonvrån... ulricaho4530's bidrag låter bra faktiskt -att gå på rubrikerna. Vi får ha böcker och anteckningar med oss, men man bör ju ändå veta vad saken gäller och var man ska leta sina referenser. Innehållet känns sådär spännande: Man ska kunna visa att man kan tillämpa och reflektera över olika undervisningsformer inom naturvetenskap och teknik samt föra ett resonemang kring val och konsekvenser av i undervisningen utifrån ett etiskt perspektiv. | |
| annakarineli | 2008-05-14 19:08 | |
![]() | konsekvenser av val... Ni ser....sådär spännande....Klart man hellre städar!:o) | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-14 19:10 | |
![]() | Jag tror inte man har något perspektiv när man sitter där med en tenta hängandes över en. Ångest får man för att man inbillar sig att det är viktigt. Skit i den helt enkelt. När du har kommit på att tentan inte på något vis är livsnödvändig kan du lugnt sätta dig ner och läsa om det du faktiskt tycker är ganska intressant. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-14 19:12 | |
![]() | jodå, det där är jätteintressant! | |
| maariia | 2008-05-14 19:14 | |
![]() | När jag pluggade brukade jag åka och sätta mig på biblioteket ofta blev det hela dagar under 1 vecka. Jag brukade sammanfatta det viktiga, från kurslitteraturen samt föreläsningsanteckningar, genom att skriva ner det så att jag de sista dagarna bara hade dessa anteckningar att läsa. Det underlättade mycket och fungerade bra för mig iaf. Så ni får ha med litteratur och anteckningar, det måste ju underlätta en del. Vad är det för utbildning? Och lycka till på tentan!! | |
| magre_memed | 2008-05-14 19:27 | |
![]() | Radagast det var så rolig om betapet hade funnits hade jag tagit examen ett år senare hahah | |
| miss_ia | 2008-05-14 19:39 | |
![]() | Mitt råd är att plugga så mycket du kan innan du lägger dig, då är det det sista du har i skallen då du somnar. Sen pluggar jag ALDRIG kvällen innan en tenta...!!! | |
| taru | 2008-05-14 20:35 | |
![]() | Gör en natt/dag på ett riktigt skitjobb, eller häng med nån kompis som har ett sådant, och förklara för dig själv att det är det som väntar om du inte klarar tentorna och kommer vidare.. Funkar utmärkt för mig.. Behöver bara kolla på ams sidor och se vad jag kan få nu, och om jag utbildar mig.. ENORM skillnad. Eller så tänker jag bara tillbaka på bara det som jag jobbade med förra sommaren.. huuh.. | |