Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade46
Mobilspel
Pågående20 000

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ballerina2008-05-14 20:34
Antal inlägg: 1726

Avtal
Hej.

Jag kanske inte är den enda här som har fått en räkning på något som jag inte har tackat ja till, men heller inte tackat nej till. Folksam skickade en räkning till mig för en gruppförsäkring som jag inte har sagt att jag vill ha. Dessutom är det för ett flertal månader, jag har betalat in till dem automatiskt genom att jag är med i kommunal, men inte brytt mig om breven som de har skickat till mig eftersom jag inte har med dem att göra annars. Får de verkligen göra så här? Har för mig att jag läst att man inte får det hittar dock inga paragrafer som styrker det. Helfen plz.

y not2008-05-14 20:35
Antal inlägg: 9014

jag har för mig att om man har bwtalat en gång så har man också ingått ett avtal och accepterat villkoren,

Ballerina2008-05-14 20:36

y not

men jag har aldrig betalat för någon j**** gruppförsäkrning :)

Suds McDuff2008-05-14 20:39
Antal inlägg: 1308

Du kan ju ringa eller maila till dom och fråga vad det är för nåt och om du måste betala.

Ballerina2008-05-14 20:40

suds

Ballerina2008-05-14 20:41

oj råkade skicka.
Ja I will, ska snacka med dem imorgon. :)

Niclas572008-05-14 20:43
Antal inlägg: 16

Det är antagligen en gruppsjukförsäkring som du har fått genom kommunal. När man blir medlem brukar man bli erbjuden denna, men det ska ju självklart informeras i så fall även om det kanske inte funkar så bra alla gånger...
Kolla med Kommunal eller Folksam.

bennyboll - Ej medlem längre2008-05-14 20:48
Antal inlägg: 8806

Ballerina, Kommunals försäkringar är ju billiga försäkringar, och det är en av anledningarna att du måste tacka NEJ om du inte vill ha den..Gör du inget, så kommer den automatiskt till dej..Du måste läsa allt som kommer och inte slänga det i papperskorgen om du inte är intresserad..
Alla som hade försäkringen innan, fick bara ett brev om att den fortsätter som vanligt, men har bytt namn, men dom som inte hade den, fick erbjudandet att gå med, utan hälsoundersökning. Tackar du nej nu, och vill teckna den senare så måste du göra en hälsoundersökning och dom är inte nådiga på försäkringsbolagen. Du måste vara nästan fullt friskt för att få teckna den..

Ballerina2008-05-14 20:48

niclas

Jag har kollat med kommunal och talat om för dem att jag inte blivit informerad om detta. Det är ju lite märkligt om de skulle få göra så.

Y not

Nja så är det väl inte i alla fall. Om jag t.ex hyr en lägenhet i andrahand och betalar mer än vad som är tillåtet så kan jag i efterhand få tillbaka pengar även fast jag har godkänt hyran :P

mums-mums2008-05-14 20:55
Antal inlägg: 14

Ballerina, jag har varit med om exakt samma sak, fast jag är medlem i metall. Jag har varken tackat ja eller nej till någon försäkring, inte kan jag minnas att jag blivit erbjuden den heller. Jag har fått påminnelser att om jag inte betalar så kommer den att sluta gälla, ganska ironisk..
Jag bryr mig inte om den, den får gå till pappersinsamlingen

bennyboll - Ej medlem längre2008-05-14 20:57

Troligen har ni fått erbjudandet i brevlådan och kastat den..Alla, åtmisntone i Kommunal har/bör har fått den...

Ballerina2008-05-14 20:59

bennyboll

Men jag arbetar inte längre, jag flyttar ifrån sverige om 2veckor :P Jag har kommunals vanliga hemförsäkring det räcker. Tänk om man ska läsa igenom all reklam för att hoppas på att ingen har lurat in mig i ett avtal. Puh. Det är säkert en jätte bra försäkring, men den passar inte mig nu!

bennyboll - Ej medlem längre2008-05-14 21:00

Riing till Folksam imorgon, så ordnar det nog upp sig..

Ballerina2008-05-14 21:00

mums-mums

Nej jag kan inte heller minnas att jag har fått någon förfrågan utan bara en fet räkning. Suck, går det inte till inkasso?

MissT2008-05-15 15:00
Antal inlägg: 1110

Jag var med om samma grej från Länsförsäkringar. Jag är en sån person som bara betalar mina räkningar när dom kommer, jag läser sällan följebrevet. Så hade kära LF skickat ett brev med ett erbjudande om en tilläggsförsäkring. Om jag ville ha den skulle jag använda inbetalningskort A annars skulle jag använda inbetalningskort B... Jag trodde skillnaden på A&B var bankgiro eller postgiro så jag betalade A. Vips så hade jag en tilläggsförsäkring jag inte ville ha. Men dom tog bort den direkt när jag ringde.

Ballerina2008-05-15 15:33

MissT

Jag ringde tidigare idag och klagade. De tog bort försäkringen och jag slipper betala. Det är verkligen fult att göra så, men det löste sig i alla fall. :)

Swemale2008-05-15 15:52
Antal inlägg: 9

1 april ändrades Gruppliven innom LO familjen, Då gick det också ut information till alla som tidigare tackat nej till grupplivförsäkringen och de fick ett erbjudande om att gå med i den nya gruppliven. Tyvärr gjorde Folksam som vanligt att man var TVUNGEN att säga ifrån, annars blev man automatiskt med i försäkringen igen...

Bitte - Administratör2008-05-15 16:22
Antal inlägg: 24210

men Ballerina,, denna är bra,,m svor själv över den för många år sedan ,, råkade ut för en olycka på firtiden och denna försäkring , betalade ut en heldel pengar till mig,,

Så tänk om ,,

Bitte

Ballerina2008-05-15 16:25

Bitte

Nej hon sa tom. på folksam att hon inte trodde att jag var i behov av den. Flyttar till Spanien om 2 veckor dessutom. :P

Bitte - Administratör2008-05-15 16:27
Antal inlägg: 24210

Ok,, då förstår jag ..

Bitte

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?