Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 77 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nemi | 2008-05-14 21:09 | |
![]() | Vad betyder uttrycket "pinoutövning"? Hej kära forum-medmänniskor :) Jag sitter och skriver på en inlämningsuppgift och jag har ett uttryck som författaren till boken använder rätt ofta men jag inte kan få rätsida på vad det betyder. Det är inte akut viktigt för mig att veta det men det är frustrerande att inte hitta det i någon ordbok/lista, inte ens i min juridiska ordbok. Han skriver: "Enbart det faktum att man använder sig av bestraffningar innebär i vår kulturkrets att det blir nödvändigt med en stark formalisering av kontrollmetoderna för makten och pinoutövningen." Vad 17 betyder "pinoutövning"? Är det så enkelt att det handlar om "utövning av pina" eller betyder det något specifikt på ett samhällsvetenskapligt språk jag ej lärt mig än? (Jag pluggar kriminologi om någon undrar varför jag läser om kontrollmetoder och straff) Tacksam för hjälp med tolkning, Nemi | |
| DennisPlz | 2008-05-14 21:10 | |
![]() | 1) det du gissar 2) typo | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-14 21:11 | |
![]() | Pinoutövning handlar olika sätt som staten bestraffar och använder tvångsmedel Se Christies "Pinans Gränser" (Limits to Pain) | |
| carinau | 2008-05-14 21:14 | |
![]() | Jag tycker det känns som om författaren vill använda sig av ett annat ord för bestraffning, för att slippa upprepa sig. Tankarna går även till engelskans penalty. | |
| Nemi | 2008-05-14 21:14 | |
![]() | Tack :) Och ja, det är Christie som är författaren till boken jag läser :) | |
| carinau | 2008-05-14 21:15 | |
![]() | Hm.. lite sent ser jag... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-14 21:15 | |
![]() | There you go Nemi! Bra bok!!! | |
| Nemi | 2008-05-14 21:17 | |
![]() | carinau: mm, så tolkade jag det med. Men det är ett så konstigt ord att jag tänkt att det kanske är ett vedertaget uttryck i någon krets. Vilket dudeniro verkar ha koll på. | |
| Nemi | 2008-05-14 21:17 | |
![]() | Ja, "Lagom mycket Kriminalitet" var oerhört intressant att läsa. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-14 21:18 | |
![]() | Man kan använda det med en extensiv (passning till juristen! ;)) tolkning som dennis är inne på... allt som handlar om just pina. | |
| Nemi | 2008-05-14 21:20 | |
![]() | Tvångsutövning innebär ju begränsing i någons frihet och därmed en pina i dennes liv (även om det inte är tortyr så är det ett ingrepp). | |
| Ante_mig | 2008-05-15 01:49 | |
![]() | Vad har ni mer för kurslitteratur? | |
| Jamo | 2008-05-15 01:55 | |
![]() | Tippar på att Nemi säkert har nån bok av Foucault i kurslitteraturen :D | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-05-15 11:15 | |
![]() | Om det är så att det inte är en svensk bok från början kan det ju ha varit ett ord som var väldigt svårt att hitta ngn motsvarighet för för översättaren. Händer ju rätt ofta att översättare hamnar i en svår sitts och mest drar till med ngt. Alternativt att dom bara är jävligt kassa översättare också. | |