Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 571

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ballerina2008-05-15 17:15
Antal inlägg: 1726

Syskonkärlek
Har ni några syskon?
Är n yngst, äldst, mittemellan?
Själv har jag 3 storasystrar och jag har hamnat i vissa mönster som jag skulle vilja ta mig ur. Ibland kan mina storasystrars bestämmanden över mitt liv bli för jobbigt. Jag är hon som inte fattar något, liten och naiv och framförallt bortskämd. Vilket enligt mig själv inte alls stämmer.

Någon som känner igen sig?

upa - Ej medlem längre2008-05-15 17:18
Antal inlägg: 2565

Ta till en annan sida som man också brukar förklara som syskonkärlek. Puckla på henne när nästa tillfälle ges :)

Suds McDuff2008-05-15 17:20
Antal inlägg: 1308

Ja fy fan. Har också 3 äldre syskon. Dom behandlar mig som ett litet barn fastän jag är 27 år gammal. Trist tycker jag.

dVb - Ej medlem längre2008-05-15 17:20
Antal inlägg: 763

Vi är 5 systrar och 3 bröder. Vissa gillar man mer än andra :p

vita_syrener - Ej medlem längre2008-05-15 17:21
Antal inlägg: 22144

Nej, jag är äldst i en syskonskara av fyra, min yngsta syster är faktisk 20 år yngre än mig, och däremellan två bröder. Vad är det för mönster du pratar om Ballerina?

E Solu - Ej medlem längre2008-05-15 17:21
Antal inlägg: 4715

Jag är 3/4 yngst.

dVb - Ej medlem längre2008-05-15 17:22
Antal inlägg: 763

jag är förövrigt näst yngst.. min äldsta är typ 18-19år äldre än mig..men jag och min syster som är 2år äldre än mig är väldigt tajta

-Dem2 - Ej medlem längre2008-05-15 17:23
Antal inlägg: 31

Jag är 1/2 yngst.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-15 17:23
Antal inlägg: 2199

Min storasyster representerar pengar, kunskap och makt medan jag och min lillebror är små naiva fjantar utan självbevarelsedrift. Och det stämmer!
Fördelen är att storasyster aldrig får några presenter av någon annan i familjen, aldrig får låna pengar och aldrig får ett gott råd :) Hon gillar sin roll och verkar bara missnöjd när alla i familjen vill låna pengar av henne samtidigt (inkl mamma). Herregud, hon har ju studielån att dela med sig av.

D-L - Ej medlem längre2008-05-15 17:24
Antal inlägg: 103

Jag är äldst. Har ett syskon.

Ballerina2008-05-15 17:27

vita syrenen

Ja du, det känns som om de har en föreställning om hur en lillasyster ska vara. Det känns som om de inte har en aning om hur mycket jag har fått kämpa i mitt liv, eller att de inte vill se. Allt jag gör ska ifrågasättas som om de dumförklarar mig. Jag vill få testa mig fram och göra mina egna misstag.

Fantasi_regn - Ej medlem längre2008-05-15 17:29
Antal inlägg: 131

Vi är tre systrar och jag är mellanbarn. Vad kännetecknar ett mellanbarn tro? Någon som vet? Skulle vara intressant att veta om jag är ett "typiskt" mellanbarn.

oceano - Ej medlem längre2008-05-15 17:31
Antal inlägg: 1563

Jag har tre äldre bröder. 2, 4, och 6 år äldre än mej. Och jag har aldrig märkt att de behandlar mej som yngst och bortskämd. Tvärtom så får jag agera morsa åt dom i tid och otid.
Undrar just om det är skillnad när det handlar om det manliga könet än om jag hade haft systrar istället:-))

Nannie - Ej medlem längre2008-05-15 17:34
Antal inlägg: 354

Hittade lite om placering i barnaskaran:
www.wellnessconsulti...;I temid=55

upa - Ej medlem längre2008-05-15 17:43

Ja, den där svartsjukan som större syskon kände av när de var tvungna att dela föräldrarnas uppmärksamhet med ett syskon kan nog hålla i sig ett tag.
Själv är jag yngst, har två storebröder, den ena försöker hävda att jag var bortskämd men han blir motsagd av både mig och mina föräldrar :)
Jag tycker rent av det var lite synd om mig som var tvungen att springa runt i brödernas gamla kläder hela min barndom.

loogard2008-05-15 17:51
Antal inlägg: 97

vi är 5 bröder och 3 systrar stor spridning jag har 2 yngre syskon.. och som ngn skrev tidigare vissa tycker man mer om än andra... dock så är det så bland mina syskon att vissa av oss pratar inte alls med varandra, tråkigt måhända.. men man har ju några till så man slipper känna sig som ensam i syskonskaran. Jag och min lillebror (skiljer 1,5år mellan oss) är bästa kompisar, medans min lillasyster riktigt sladdbarn, beter sig illa bortskämd som få, är 14 och vet troligtvis inte ens hur man startar tvättmaskinen.

Sj har jag fått rollen att ständigt hjälpa till, oavsett om det är ekonomiskt eller om det är så att någon behöver nånstans att sova ett tag, bli hämtad ngn stans, behöver barnvakt etc etc. ibland är det kul att hjälpa till, till exempel passa mina syskonbarn är helt underbart, men att åka och hämta storasyster 16 år äldre för att hon ansvarslöst brännt pengarna till taxin... som hon dessutom lånade av mig på obestämd framtid, tja det är ju inte så roande.
Men jag tror inte att jag har den platsen i min familj för att jag är född i en viss ordning, snarare för att jag är den enda i min familj född med ett hjärta, och får då väga upp för alla andra :P

Ballerina2008-05-15 17:57

upa

Ja mina föräldrar blir inte så glada när de äldre påstår att jag är bortskämd. Eftersom jag gick dansgymnaise så fick jag en del dyra danskläder, men mina systrar har också fått så fort de har varit i behov. Mina föräldrar arbetade natt när mina äldre syskon var små och var därför hemma mer, jag är den som har fått gå på dagis från att jag var 2år. Det där med bortskämdhet är nog ofta nåt man bara drar till med :P

loogard2008-05-15 18:00
Antal inlägg: 97

eller så har man olika syn, dina äldre syskon vart ju om inte annat mer bortskämda med tid låter det som.

upa - Ej medlem längre2008-05-15 18:05

Ja, det där med särbehandling kan ju vara väldigt känsligt. Min ena bror har aspergers och har många gånger känt sig särbehandlad. Men det har ju vi yngre syskon känt med iom att han krävde mer tid och uppmärksamhet. Fast så känner visserligen inte jag.
Ibland kan man leva kvar med uppfattningar man skaffade sig som barn och som kanske skulle förändras om man talar om saken i vuxen ålder och får ett helt annat perspektiv.

Ballerina2008-05-15 18:06

loogard

Mm. Vi är nog bortskämda allihop isåfall, på ett bra sett =) Vi får alltid tid och pengar om vi behöver det.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?