Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade13
Mobilspel
Pågående21 549

Forumkategorier

Användare Inlägg  
monk - Administratör2006-01-07 00:20
Antal inlägg: 2370

Köpa begagnad bil
Jag försöker sätta mig in i bilköpare-djungeln och skaffa en ny bil. Tänkte om någon här har några råd om vad man bör tänka på.

Jag brukar kika lite på blocket, men eftersom jag bor i Malmö är även import från Tyskland ett alternativ. Är det någon som vet någon tysk webbsida för begagnade bilar? Är främst ute efter en Audi A3 :-)
 
Nemi2006-01-07 00:22
Antal inlägg: 5952

har för mig att tsarraz är bilförsäljare...
 
OrdLisa - Ej medlem längre2006-01-07 00:56
Antal inlägg: 136

Av bitter erfarenhet kan jag råda till att kolla när bl a kamremmen är bytt och vid vilka intervall den bör bytas på just det märket. Kostar en del att byta men om man inte gör det kan det bli betydligt dyrare... :(
 
Zuomi2006-01-07 10:11
Antal inlägg: 97

Hästhandlare och kollegorna inom bilförsäljningsbranchen är ena riktiga skojare som man ska se opp med ;-) Mitt tips är att försöka pruta minst 20% på priset. För bilskojaren han har lagt på en hel del på inköpspriset på den begagnade bilen.

Lycka till :-)
 
myran_64 - Ej medlem längre2006-01-07 12:59
Antal inlägg: 3157

Köp helst genom någon som du känner alternativt som känner någon du känner. Helst någon man litar på.
1. köp på bilfirma. du får garantier som man ibland till och med kan utöka. det är ju köparens marknad fortfarande.
2. kolla besiktningspapper noga. kolla att bilen är sjyst genom att kolla med polísen. där ser dom om bilen är belagd med restskatt osv.
3. Provkör, gärna flera gånger och var inte rädd för att knappa och pilla på allt du ser och rycka och dra, det ska ju hålla.
4. kolla som sagt reparationer och när saker och ting är bytta, ex vis kamrem, avgassystem och när service är gjord och på vad.
5. PRUTA.. alla lägger på minst 20 % av vad skräpet är värt.
6. skriv riktiga papper och kvitton på vad som gäller.
7. kolla med just den bilmodellen vad som bör göras och i vilken tidsintervall, kolla också tester för just den bilmodellen.

(HAr för mig att det kan bli ganska dyrt att importera själv. Sen måste den ju genom svensk besiktning och det kan bli svårt om man inte har stenkoll på allt.)


 
IMO - Ej medlem längre2006-01-07 13:05
Antal inlägg: 1766

www.alltombilen.com/...im port.asp
www.mobile.de/cgi-bi...?s prache=8
 
Måns_E2006-01-09 18:46
Antal inlägg: 11969

Att ta in en bil från ett annat EU-land är inte så värst dyrt, ca 5000 kronor med skyltar och regbesiktning och så. Den största fördelen är att tyska bilar oftast inte ens har börjat att rosta, någonstans, även efter 10 år. Däremot så skall man vara noga med att kolla upp att bilarna har full servicebok, och att åtminstone kamremmen är bytt som den skall. Eftersom gamla bilar blir dyra att äga i tyskland så är det många som fuskar med service och även reparationer om bilen har några år på nacken.

www.mobile.de och www.autoscout24.se tycker jag är två bra sidor att leta på. Jag handlar personligen hellre privat än av en handlare, men oavsett om man köper bilen privat eller av en handlare så måste man naturligtvis provköra och granska den noga. Jag har för mig att det skall finnas något motsvarande M-test i tyskland som kan vara en bra idé om man själv känner sig osäker på att kolla upp bilen. Att tyska bilar oftare skulle ha tillbakaskruvade mätare o.d. är rent nonsens, det förekommer lika ofta här hemma i sverige.

En sak som man skall kolla väldigt noga om man tar in en bil från exempelvis italien är om det finns några skulder på bilen, dessa följer nämligen inte ägaren i italien utan bilen, i tyskland är dock inte detta något bekymmer.
 
kompisbussen2006-01-09 19:44
Antal inlägg: 14

www.bilar.konsumentv...or yId=1444
Här kan man kolla vanliga fel på bilar och vad de ska kosta efter ålder och modell och så.
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-01-09 23:11
Antal inlägg: 2977

www.dn.se/motor gå in på bilfakta bra hemsida om man vill veta vad det ör för bil man tittar efter. Alltid bra att veta mer än säljaren.
Kolla noga serviceboken den är 10% av värdet i bilen numera. Visar den fel med några mil bli inte helt alarmerande men använd hårt vid prutandet.
Kolla med banken och jämför med handlaren vilken som har bäst kreditlösning. Är bilen ej via bilhandlae kolla noga eventuellt restskuld!
 
tjing2006-01-10 00:08
Antal inlägg: 28

www.autoscoute.de/
 
tjing2006-01-10 00:12
Antal inlägg: 28

hmm fick visst inte till stavningen, men den heter nå't liknande iaf :)
 
tjing2006-01-10 00:15
Antal inlägg: 28

Fick tips här av min kompis som brukar ta hem bilar från Tyskland, finns ingen anledning att hämta en A3 i Tyskland säger han, finns så många till salu i Svergie till rätt pengar. :)
 
tjing2006-01-10 00:17
Antal inlägg: 28

P.s Tänk på att dom första årsmodellerna rostar mycket. Kommer under ifrån galvaniseringen. D.s
 
IMO - Ej medlem längre2006-01-10 04:06
Antal inlägg: 1766

och glöm sen inte att vara lite blond... ;-)

En blondin kommer in på ett bankkontor i Stockholms City och ber att få ett lån. Hon säger att hon ska till Europa i affärer i två veckor och behöver låna 5000 kronor. Banktjänstemannen säger att han behöver någon slags säkerhet för lånet. Blondinen lämnar nycklarna till en ny Rolls Royce som står parkerad på gatan utanför banken. Detta fungerar bra, banken accepterar bilen som säkerhet för lånet. Banktjänstemannen och de andra på banken får sig alla ett gott skratt åt blondinen som använder en 1.800 000 kronors Rolls som säkerhet för ett lån på 5 000 kronor. Han kör sedan ner Rollsen i bankens garage och parkerar den där.

Två veckor senare kommer blondinen igen, betalar tillbaka 5 000 plus ränta 31.50. Banktjänstemannen säger till blondinen:
?Vi är mycket glada att Ni ville låna hos oss, men vi är en smula förbryllade. När Ni var borta kollade vi upp Er och upptäckte att Ni är multimiljonär. Det som förbryllar oss är att Ni behövde låna 5 000 kronor. Blondinen svarar:
?Var annars i Stockholm kan jag parkera min bil i två veckor för bara 31.50??

 
monk - Administratör2006-01-10 08:13
Antal inlägg: 2370

jo, verkar faktiskt som om priset på begagnade A3'n är ungefär samma både i Sverige och Tyskland.. Det där med servicebok och besiktningspapper ska jag tänka på.. :-)
 
Nome2006-01-10 12:54
Antal inlägg: 13

Japanska bilar klarar sig bäst i bilprovningen, Toyota brukar toppa. Sportbilar och och veteranbilar håller värdet, i synnerhet om man köper en begagnad i bra skick.
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-01-10 20:18
Antal inlägg: 2977

Skall du ej köpa via bilhandlare gör alltid ett M-test eller om du vill göra det gratis låna bilen till en bilhandlare låtsas vara jätteseriös om en av deras bilar och vill ha din nuvarande värderad. Du får bilen testad fö det mesta helt gratis :-D
 
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?