Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 547

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MimmL - Ej medlem längre2008-05-16 16:55
Antal inlägg: 505

Svält!
hej vad ska vi göra??
hundra tals barn och vuxna dör varje minut av svält inge mat och vatten på flera dagar kan man förlora ett liv på!
jag tycker att detta är jätte hämskt och jag undrar vad ni tycker?!

rostatbröd2008-05-16 16:57
Antal inlägg: 13

Jag tycker också att det är hemskt ocg brutalt . Vi som kan måste göra något åt det . Men hur????
Jag skulle vilja hjälpa dom som har det svårt och är utsatta för sådana saker!

Ballerina2008-05-16 17:00
Antal inlägg: 1726

MimmiL

Gör du något åt situationen?

MimmL - Ej medlem längre2008-05-16 17:01
Antal inlägg: 505

ja jag skänker pengar till räddabranen dd?

vulcan2008-05-16 17:06
Antal inlägg: 7666

Ja det är förstås hemskt, men jag kunde inte låta bli att göra en liten utredning på om påståendet att "hundratals barn och vuxna dör varje minut av svält". Om "hundratals" betyder minst 200 så skulle det betyda att 200*60*24*365 svälter ihjäl varje år. Det är lite drygt 105 miljoner människor. Riktigt så illa är det dock inte. Från Wikipedia:

"In the world, approximately 62 millions people, all causes of death combined, die each year. In 2006, more than 36 millions died of hunger or diseases due to deficiencies in micronutrients"[1]."

Alltså: svält eller följdsjukdomar till svält. 36 miljoner är en hemsk siffra, men trots allt bara en tredjedel. Ren svält till döds är nog trots allt en mindre del av detta också - vanligare är nog att man kanske kan äta sig någorlunda mätt, men får otillräcklig näring och som en följd av det får sjukdomar eller inte klarar sjukdomar pga dåligt allmäntillstånd.

loogard2008-05-16 17:10
Antal inlägg: 97

allt går om man vill, och ja alla som har möjligheten borde göra något någongång. Själv så valde jag att för ett par år sen rikta en enorm massa tid och energi på barnhem och "tokstugor" i estland, skriver tokstugor för att det är precis vad det är.. oj då du föddes med 9 fingrar "-marsh! till tokstugan".
Vi gjorde ett arbete där vi samlade in kläder, sjukhusutrustning, färg, allt du kunde tänkas få tag på, lastade allt på ett par lastbilar vi fått låna av komunen åkte till estland och hälsade på dem institutioner vi valt ut, blev ett barnhem, ett ålderdomshem och en "tokstuga". både med materiella ting som kunde underlätta deras vardag samt göra den betydligt mer roande. Men vi tog även med oss idér och kunskap hur dem till exempel kunde arbeta för att integrera dem med mindre handikapp i den normala vardagen. Hör av institutionerna ibland samt dem som bor där, och dem har till exempel börjat med att hitta enklare arbeten åt dem med mindre handikapp, långt ifrån den utveckling vi har i sverige men endock en liten bit på väg.

Och vill man göra ett projekt som detta så ska du veta att det är absolut inte omöjligt, folk är mer villiga än man tror att hjälpa till ekonomiskt och med arbetskraft. ett alternativ är ju till exempel att bestämma sig för att man vill borra X antal brunnar i ett område som är utsatt, och sedan räkna på precis vad man behöver för material ekonomisk hjälp för att få ner materialet samt arbetskraft och sedan utgå därifrån och börja skicka insändare i lokaltidningar etc för att få dem bidrag som behövs.
vi fick ett samarbete med lokaltidningen så att dem varje vecka publicerade en + och - lista, alla som hjälpte till på något sätt hamnade på + listan, företag med logotyper högst upp vilket gav dem reklamplats i tidningen. och minuslistan presenterades dem företag där vi hade bett om, för dem sopor, t.ex. kartonger att packa i etc som vi visste att dem slängde iaf. Då skrevs det på -listan vad vi bett om deras anledning till att vi inte kunde få det samt vad som hände med det efter att vi varit där. Tror bara det var tre företag som hamnade där som sedan försökte kompencera det för att hamna högst upp på pluslistan istället, då folk i stan faktiskt valde att inte gå till tillexempel icabutiken där utan valde att gå till coop istället. elakt, ja.. men kan man inte hjälpa till med att donera ngt som man normalt sett betalar för att bli av med i form av sopor så förtjänar man lite smutskastning i lokalbladet.

Detta arbetet var föresten ett projektarbete som större delen av våran klass gjorde sista året på gymnasiet

xoxoxo - Ej medlem längre2008-05-16 18:43
Antal inlägg: 61

ja jag tycker att detta är hemskt men dettta är inget att leka med!
alla har bra svar och detta är jätte bra om så många som möjligt sänker pengar till dom!

y not2008-05-16 18:46
Antal inlägg: 9014

matpriserna steg med 50% förra året vilket gjort det mycket värre för många, men å andra sidan har ju alla människor lika värde så det jämnar säkert ut sig ;)

Lite Onödigt - Ej medlem längre2008-05-16 18:49
Antal inlägg: 64

Jag tycker att all jätte god mat ska ätas, men all jätte äcklig mat kan man ge bort. Jag vet en kille som köpte en familje pizza som han inte åt upp. Då kastade han den i pappers korgen, slöseri!

upa - Ej medlem längre2008-05-16 18:50
Antal inlägg: 2565

Själv ser jag inte några direkta skyldigheter att skänka pengar eller engagera sig för svältande barn.
Men man kanske borde stifta någon lag som bötfäller en om man inte varje år skänker en viss summa pengar. :)

Lite Onödigt - Ej medlem längre2008-05-16 18:52

Du är skit smart upa, säger hela tiden ord som man vill säga, men inte kan för fatta

Ballerina2008-05-16 19:01
Antal inlägg: 1726

MimmL

Mm också RB jobbade lite åt dem förut med fast inte med svält :) Jag och min kille skaffade ett fadderbarn men det är han som har betalat så jag kan väl inte ta åt mig äran kanske :P

Lite Onödigt - Ej medlem längre2008-05-16 19:02

Nej. Du som tjej ska hålla käften.

Lite Onödigt - Ej medlem längre2008-05-16 19:03

Tänkte högt. Jag menar att Eftersom han betalade kan du bara stötta honom menar jag.

loogard2008-05-17 09:38
Antal inlägg: 97

Jag kan faktiskt hålla med om att det inte är en skylldighet (oavsettom du var sarkastisk eller ej) och det borde absolut inte lagstiftas om att hjälpa till, det har vi redan i form av våran inkomstskatt, den går bland annat till diverse U-landsprojekt.

tengeling2008-05-17 16:50
Antal inlägg: 53

Om alla börjar att äta vegetarisk 5 gånger i veckan och kött 2 gånger borde det bli mer mat till resten av världen. Morotsbiffar är jätte gott , enkelt att laga och billigt. Gulliga morötter som växer på åkrar istället för en massa pruttande kor som man gör köttfärs av.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-17 16:53
Antal inlägg: 4715

Ja så kan man ju också se på saken. Men jag är allergisk mot de flesta växter. Tacka vet jag växtfiltrerande näringsuppsamlare som springer runt på ängarna och processar näringen och outputtar ätbart kött.

tengeling2008-05-17 17:02
Antal inlägg: 53

Alla som är köttallergiker ska naturligtvis inte äta kött...men resterande för jordens befolnings skull.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-17 17:07
Antal inlägg: 2483

Mimmi,
"Svält! hej vad ska vi göra??"
•Låt dem dö och sluta med konstgjord andning i form av bidrag. Tvinga Världsbanken och IMF att ge fan i Afrika helt och låt länderna rasa ihop och bygga upp sig själva. Det vi gör just nu med våra biståndsprogram är att hålla köttkvarnen igång. Kanske låter en smula kärvt, men jag kan inte se nån annan lösning.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-17 17:08
Antal inlägg: 7605

All heder åt alla, som verkligen hjälper jordens fattiga och sjuka.

Jag kan inte låta bli att störa mig på Magnus Uggla. Har i massor av år upplevt honom som"folklig" men pytt.
I Svt:s serie "var fan är mitt band" kan man följa Uggla på en resa genom Sverige. För licenspengar bor han på de bästa ställena, äter och dricker vad han vill och betalar säkert för att unga tjejer ska stå och se beundrande ut.
Här syns adelsmannens gamla manér tydligt. Att t ex gotta sig åt cognac för 1800.- glaset får då mig att må väldigt dåligt.
Det vore ju en sak om han ens betalade för skiten själv, men det är ju svt som gör det.
Vad jag egentligen ville ha sagt var, att ca 10% av jordens befolkning förfogar över ca 90% av tillgångarna.
De skulle ensamma kunna försörja och bota varsitt land i Afrika.
Vi betalar alla skatt och det finns katastrofkassor i världen.
Man blir ju lite trött på alla tv-galor, där vi i arbetar- och medelklass uppmanas att klämma ur oss ännu en hundralapp till förmån för världens lidande.

De som verkligen kan betala, skålar i glas för tusenlappar och skrattar åt pöbeln.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?