Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 574

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nina12008-05-17 10:43
Antal inlägg: 203

tandvärk
Jag har en grym tandvärk. Aj Aj Aj. molar och värker. Äter profen i massor. Hjälper en liten stund sen är det igång igen.
Det är helg och tandläkaren i byn är ledig. Återstår så jourhavande som är 10 mil bort. Sen är det dyrt med tandläkare vardagar men helgen är det dubbeldyrt.
Fattar inte varför inte tandvärk kommer en vardag.

Jag är duktig på att gå till tandläkaren varje år när jag blir kallad och jag får alltid godkänt nu för tiden. Inga hål och bara lite tandsten.
Men nu idag....ja det är en gammal lagning som har lossat och fy för den lede att det kan göra så ont.
Får se om jag står ut i helgen. Måndag kan inte komma fort nog.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-17 10:49
Antal inlägg: 7605

Jag råkade ut för samma i påsk. Den lilla norrllandsortens tandläkare hade tagit påklov. Hade jag fått mer ont hade jag åkt till tandläkarhögskolan i Umeå, det får man. Sen får du en sån ny, vit och vacker lagning, som knappt syns. Det är sköönt.

loogard2008-05-17 10:55
Antal inlägg: 97

Bor en bit utanför stockholm och slagit ut ett par tänder under träningar, tandakuten är rätt bra här för att bli av med värken fort, åka dit och dra ut sen åker man till sin ordinarie tandläkare en vardag och får en stifttand gjord.
Och väljer man att dra ut den utan bedövning så går det fortare och blir billigare. sist var det dock en visdomstand jag ville dra ut och åkte dit för att det är billigare än hos ordinarie tandläkare... aj ska dra ut nästa snart tänkte jag och då får det bli bedövning... Brukar bara vara så jobbigt att röka med bedövad mun då man tappar cigaretten hela tiden :P

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-17 11:18
Antal inlägg: 7605

Haha...dra utan bedövning :P får mardrömmar.
Håller med om att bedövningen är jobbig i flera timmar. Bet mig själv både i kinden och i läppen, kunde ju som vanligt inte hålla mig från både pladder och fika...

loogard2008-05-17 11:28

Anledningen till att jag inte bedövar är för att jag har sån fruktansvärd nålfobi, löjligaste fobin genom tiderna men att dra en tand utan bedövning gör mig illa till mods att veta att jag ska få en spruta blir jag likblek och börjar kallsvettas..
Och ja mina vänner retar mig konstant för min nålfobi, särskilt med tanke på mitt yrkesval då jag knackar nålar i huden på folk dag in och dag ut.. och med tanke på att jag även har en del bläck själv, men det e itne riktigt samma sak, en sprutnål ser ut som en mindre projektil och en tatueringsnål ser ut som en mindre kam.

nina12008-05-17 11:51

ok.. nu går det inte länge till. Har ringt jourhavande tandläkare.. och vet ni vad???
Jo, hör och häpna, jag ringde ju och vet ni vad telefonsvararen säger?
Jo,att jourhavande tandläkare har jour mellen klockan 9 och 11 lördag och söndag.
Jaha, man ska inte få tandvärk efter klockan 11 på förmiddan.
Vad gör man nu så?
Ja det är ju bara att knapra mer värkmedicin och le och försöka att se glad ut till i morgon kl 9 då jag kan ringa igen. och se om det finns en liten chans till att jag kan komma dit då.

Mr Sun Green - Ej medlem längre2008-05-17 11:55
Antal inlägg: 825

Passa på och få lite receptbelagt. Kan vara bra att ha för då stunder då bakfyllan kommer pågå ett par timmar till.

nina12008-05-17 12:06

jag har smulat sönder en panodil och tryckt ner i tanden... funkar en liten stund. En härlig känsla när värken försvinner om så bara för en kort stund.

loogard2008-05-17 12:38

ett annat alternativ om du nu har tanden så pass öppen så att du kommer åt är att ta en pinsett eller dyligt nypa tag i innanmätet och dra ut det, men det behöver man hjälp med eftersom det gör så inibomben ont just vid tillfället, men sen så känner man inget mer i den tanden, ingen större favorit hos tandläkaren dock om nu tanden inte är i sådant skick att den endå måste tömmas och rotfyllas.

nina12008-05-17 12:47

aj aj aj det lät inte som min grej riktigt. , men det lutar åt drastiska saker snart om det håller på så här i tanden

loogard2008-05-17 12:52

fördelen är ju att det bara gör ont i 30sekunder...men så jävulskt mycket ondare...

slog ut en tand på vänstersidan när jag var iväg och tränade thai boxning på en klubb i bangkok och då gjorde tränaren så på mig för att jag skulle kunna fortsätta dagens träning... Rätt effektiv metod där nere kan jag tro då säkert många inte har råd att gå och fixa tänderna, hade iaf tanden så i 3 månader tills jag var hemma igen och kunde gå till ordinarie tandläkare och rotfylla...

dVb - Ej medlem längre2008-05-17 15:14
Antal inlägg: 763

ta en whiskey

Helröret2008-05-17 15:23
Antal inlägg: 364

Gå till tandläkarhögskolan så ska jag ta hand om dig!

nina12008-05-22 16:27

ok jag tänkte att ni kanske var intresserade av hur det gick med min tandvärk. ja nu var det ju inflammation i tanden och den skulle rotfyllas så att jag har kvar mina tänder. Ja det är ju bra tyckte jag, så rotfyllning för 3500 kr blir det.....trodde jag.
idag så gick den lilla godingen i 2 delar så det blir en utdragning istället.
tandvärken är inte så illa hård just nu, det verkar som att det var vad som behövdes att tanden gick i delar. min egen tro är ju att det är amalgamet som har sprängt tanden så den har nog varit sprucken ett tag.
så jag kommer undan med 1000 kr i stället för 3500.
ja det hade kostat mer än så för i min lilla byhåla har vi tandläkare men det finns inga tider att tillgå så jag skulle åka var gång 9 mil t o r för att rotfylla tanden.
men i morgon åker den ut o det fanns det tid för i min by så sen är det förhoppningsvis över för denna gång i alla fall. sen är jag ju 60-talist så jag har många lagningar , det borrades för minsta lilla hål på 70 talet,
o det kommer nog att visa sig framöver.

noak2008-05-22 16:32
Antal inlägg: 1

Dränk en bomullstuss med ren sprit. Lägg den på eländet o bit ihop. Det enda som garanterat funkar

Suds McDuff2008-05-22 17:11
Antal inlägg: 1308

När jag skulle dra ut en visdomstand fick jag erbjudandet att ta nåt ångestdämpande också. Men det tyckte inte jag behövdes så jag lät bli det. Men det kan ju va en idé om man går och gruvar sig för nåt, kan vara vad som helst tex en flygresa, en redovisning eller nåt.

nina12008-05-22 18:03

när jag var liten så var jag så rädd för tandläkaren så jag fick lugnande innan jag skulle dit. Jag tycker fortfarande inte om att behöva gå dit men det är ett nödvändigt ont ibland och sen som jag har skrivit innan här så går jag ju varje år till tandhygienisten och har inte haft några hål på många år.
så detta som är nu har ju att göra med att gamla lagningar spricker.
men som sagt ...imorrn ska den ut.
förmodar att det kommer att kännas men det kan knappast vara värre än det jag hade i lördags och söndags.
Jag visste inte hur jag skulle sitta stå eller ligga. den enda som hjälpte lite var att gunga huvudet i händerna fram o tillbaka.
Det var den mest fruktanskvärda värk jag någonsin har varit med om.
Allvarlig talat...jag trodde att jag skulle bli galen faktiskt. Det var grymt.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?