Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 547

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2008-05-17 12:10
Antal inlägg: 17500

Renovera kök
hej

har nån här renoverat hela sitt kök ? vi är på gång med just det, precis i startgroparna med att sätta budget osv. Frågan är vad som är rimligt att räkna med? Är 100.000 för lite,om man inkluderar allt (luckor, vitvaror dock ej tak & golv).

Vi ska inte flasha på med nån superlyx, utan köra IKEA-stuket, men allt ska bytas, spis, kyl, luckor mm.
Vi (sambon) ska (försöka) göra det mesta själv men är det något i en sån här renovering en "normalhändig" person INTE kan ge sig på tro?

Och är det svårt och krångligt detta med att sätta in nytt kök? Jag är livrädd för hela projektet eftersom jag är född med tummen mitt i handen, men sambon säger sig själv vara händigare än så.. men jag är inte helt övertygad här.

Nån här som renoverat och har lite tips eller goda råd som kan ges innan de blir för dyra :)? Är vi realistiska vår budget eller måste vi öka på?
Även tips på ev bra affärer och byggvaruhus mottages tacksamt.

odin - Administratör2008-05-17 12:16
Antal inlägg: 7442

Överlåt rördragande åt yrkesmän är väl mitt tips. Annars kan man göra det mesta själv.

Kakla är enkelt om man gör ett bra underarbete och har en fin och slät vägg.

Och såga bänkskivan på IKEA :D (eller Bauhaus) enklast så, är bara krångel o såga själv om man inte har bra verktyg.

-huggo2008-05-17 12:20
Antal inlägg: 129

Jag har precis i dagarna blivit klar med köksbytet.
Köpte ett Ikea kök och det blev kanonbra. Mät upp ditt kök som du har nu och knata in på närmaste Ikea affär så hjälper dom dej att räkna ut precis vad det kommer att kosta med vitvaror och rubbet. Köpte vitvarorna på Ikea också, man får 20% på dem när man köper ett nytt kök. Och det är Wirlpool varor så det är inget skräp.
Priset skiljer ju massa beroende på hur stort det är och vilka luckor och vitvaror du väljer. Själva köket hos mej blev att kosta ca 20 000, 6 överskåp och 7 underskåp med bänskivor och allt som ska vara till det. Och då hade jag valt ett bland de dyrare köksluckorna som Ikea har.

Lycka till med det nya köket

le-lou2008-05-17 12:25

tack för svaret, är det nån av er som har några före / efter bilder att bjuda på?

MiasT - Ej medlem längre2008-05-17 12:37
Antal inlägg: 3

hej vi har nyss gjort om vårat kök..bytt ut allt vi tog lidingövit inredning,med micro,ugn o introduktionshäll,o frys med ismaskin,,det blev kring 72 000 kr,Du får hjälp av dom på ikea,men ett tips gå på deras hemsida o ladda hem ikeas köks inredning,,,måtta erat kök o planera hur ni vill ha det,,sen går ni dit o visar dom hur ni tänkt er o dom hjälper er,,det gjorde dom med oss o vi är supernöjda....men en sak..köp inte deras vattenkran i köket,,,den har inte samma tryck som dom rekomennderar i andra butiker,,,många fått vattenskador...vår rörmokarare ville inte installera den,,p.ga av det

Lycka till

le-lou2008-05-17 12:52

MiaT, just det köket har jag också tittat på :), hur stort kök har ni ungefär?

MissT2008-05-17 17:39
Antal inlägg: 1110

Le-Lou vi har ett kök på 14 kvadrat som kostade oss 80 000 kr ungefär inklusive allt. Vi körde på Ikeas Abstrakt vita kök. Jag kan maila över lite före och efter bilder om du skickar mig din mailadress.

Miss_jk2008-05-17 17:56
Antal inlägg: 8941

Men MissT, jag vill ju också se!!! Jag har en fruktansvärd fetisch för just kök. Vill ha, vill ha och vill ha! Och jag vill jääättegärna se! Please!!! =)

le-lou2008-05-17 18:01

kanon, mailar dig min adress!

jonaker2008-05-17 18:03
Antal inlägg: 170

le-lou:
Jag har ett hantverksyrke. När någon säger att de är händiga och har ett kontorsjobb bör man dra öronen åt sig. Jag har sett många äktenskap knaka i fogarna på grund av renoveringar. Anlita någon som kan. Gå på rekommendationer. Alla hantverkare är inte skitstövlar som fuskar och roffar.

halvkass2008-05-17 18:07
Antal inlägg: 78

le-lou: Byta luckor skriver du, betyder det att stommarna ska vara kvar? Då blir det ju inte så dyrt.
Vi gjorde så att vi lämnade in luckorna på lack i stället. Då spacklade dem upp luckorna och lackade så att de såg helt nya ut. 200 kr per lucka.
Gjorde allt själv förutom eldragningen i vårt kök när vi renoverade. Tog hjälp av svärfar för att lägga golvet och min fru satte kaklet för då såg jag på fotboll i stället.

-huggo: Nu kan vi ju iofs diskutera huruvida Whirlpool är skit eller inte men det är ju ett känt märke.

le-lou2008-05-17 18:15

jonaker, nej nej det tror jag absolut inte, att alla hantverkare fuskar o är roffiga! Bara att det blir onekligen extremt mkt dyrare :/.

halvkass, nej stommarna får bli väck de också. Det är ett gammalt 50-tals kök med skjutdörrar, och vi vill ha riktiga luckor.

Angående Whirlpool på IKEA, stämmer det att IKEA märker alla vitvaror med just "IKEA"?

MissT2008-05-17 20:30

Miss_jk maila din adress med så skickar jag till dig också!

MissT2008-05-17 20:47

Le-Lou och Miss_jk ni har mail ;)

le-lou2008-05-17 21:01

annaanderss2008-05-17 21:14
Antal inlägg: 118

FÖrsvann mitt inlägg????

MissT2008-05-17 21:29

Det blir till att skriva om det då... :S

Inloggning