Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 38 |
| Inloggade | 85 |
Mobilspel
| Pågående | 19 799 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Schatzi | 2008-05-20 20:56 | |
![]() | Hur hanterar man en självisk person Hur hanterar man en extremt självisk person! Jag har en väldigt självisk mamma då allting handlar om henne och henner "sjukdomar"/sjukdomar, hur hon mår och har det. Försöker man ha en diskussion om något lyckas hon alltid att rikta in samtalet eller dikussionen på sig själv eller tar extremt illa vid sig även om man inte ens prata om henne. Försöker man allmänt att prata om saker man själv tex lyckas med eller om saker som är intressanta så lyckas hon ändå att bara prata om sig själv eller rikta in samtalet på ämnen som bara handlar om henne. Min fråga nu är hur hanterar man en sådan person på bästa sätt?? En person som mest bara tänker på sig själv. | |
| CHL | 2008-05-20 21:00 | |
![]() | om det är någon så närstående som ens mamma, så hade jag sagt till på skarpen. Sagt som det är och inget annat. Människan ifråga kanske är så insnurrad på sina egna problem att denne icke klarar att fokusera på nåt annat. Så att föreslå en kurator eller psykolog vore ju inte fel. Har man sånt stort fokus på sina egna problem, så man inte kan lyssna o fokusera på sina egna barn, då har man ju problem! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-20 21:01 | |
![]() | Sen så finns det ingen lag som säger att man måste umgås med sin mamma som vuxen. | |
| mot alla | 2008-05-20 21:02 | |
![]() | Har du talat igenom ditt problem med din mamma? Att du upplever henne som självisk? | |
| Schatzi | 2008-05-20 21:06 | |
![]() | Nej det finns ingen lag på att man måste umgås med sin mamma när man är vuxen men jag vill gärna ha en relation till min mamma. Hon har redan varit till psykologen ett antal gånger pga många olika saker :( men inte för sin själviska natur. Det är som om hon inte inser att hon bara tänker och prata om sig själv. Jag vill gärna finna ett sätt för mig att kunna umgås med henne även om hon är självisk eftersom hon inte verkar vilja förbättra sig själv. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-20 21:08 | |
![]() | Min mor var åt det hållet. Vi hade ett tyst halvår och sen så ändrades allt. | |
| Schatzi | 2008-05-20 21:09 | |
![]() | Min mormor har redan talat med henne om detta och på pekat detta på ett väldigt fint sätt men det gav ingen förbättring istället blev hon upprörd för att hon tyckte at hon blev "attakerad" | |
| sigvard1 | 2008-05-20 21:10 | |
![]() | Jag undrar om hon alltid varit sådan? Ni har ju trots allt känt varandra länge. Om hon förändrats på senare tid kan man fundera vad det beror på. Hon kanske mår psykiskt dåligt, känner sig inte behövd längre och det yttrar sig i självfixering och stort uppmärksamhetsbehov. | |
| Schatzi | 2008-05-20 21:12 | |
![]() | Trashstone: Det har gått perioder då vi inte pratat med varandra på ett långt tag men så fort vi har kontakt igen så är det samma gamla visa. Hur hjälpte det eran relation är den bättre nu? | |
| Schatzi | 2008-05-20 21:16 | |
![]() | sigvard1: Då jag var yngre bodde jag på fosterhem och innan det så tog jag ganska mycket hand om mig själv och hade inte särskilt mycket regler eller bestraffningar om jag gjorde något som inte var helt ok att gör. Från min allra yngsta barndom har jag inte särskilt mycket minne. Så jag vet inte riktigt om hon var självisk redan då, när man är ung tänker man inte riktigt på det sättet. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-20 21:17 | |
![]() | Det är den faktiskt. Sen så har jag nog mer överseende nu. Vi är en stor familj och man måste hävda sig lite för att inte drunkna totalt. Hoppas ni får rätsida på saker o ting. | |
| Schatzi | 2008-05-20 21:19 | |
![]() | Tack det hoppas jag med, även om det bara blir en förändring på mitt eget sätt att ta mig till vad hon säger. | |
| Sotfinger | 2008-05-20 21:21 | |
![]() | Men förstår din mamma vad du menar när du förklarar vad du tycker, eller förnekar hon att det är så? Om hon håller med i sak, så kan ni ju faktiskt göra en överenskommelse - varje gång hon börjar "göra så där" så hejdar du henne. | |
| Schatzi | 2008-05-20 21:24 | |
![]() | Jag tror ärligt att hon inte förstår hur självisk hon är även om man försöker prata med henne om det så blir det mest reaktion "varför ska alla hoppa på mig hela tiden) ungefär. Och så måste man snabbt som fasiken bryta den jobbiga tystnaden eller så blir det sureri från hennes sida i evigheter. | |
| Avskydd - Ej medlem längre | 2008-05-20 21:30 | |
![]() | Min morsa är likadan så jag pratar med henne en gång per år istället | |
| Filippa Flax | 2008-05-20 21:30 | |
![]() | Din mamma låter som ett spädbarn som behöver all uppmärksamhet och omedelbar behovstillfredsställelse. Jag kanske låter negativ, men jag tror inte att hon kommer att förändras. Så det är nog upp till dig om du orkar ta henne som hon är eller sluta umgås med henne. Vad ger det dig att umgås med henne och vad "kostar" det? | |
| CHL | 2008-05-20 21:31 | |
![]() | skriv ett brev där du säger allt du känner... Ett gammaldags handskrivet brev. Då kan hon bli arg när hon läser det, men får tid att smälta det hon först känner och sen läsa det igen. | |
| CHL | 2008-05-20 21:32 | |
![]() | å då ska du givetvis inte svara i telefon på ett par dagar... utan ge henne lite tid att smälta det | |
| Filippa Flax | 2008-05-20 21:32 | |
![]() | Risken är att hon kommer att uppfatta det som kritik och tycka ännu mer synd om sig själv. | |
| CHL | 2008-05-20 21:33 | |
![]() | då får du allt sagt utan att hon kan påverka det du säger under tiden... bara en tanke | |