Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade86
Mobilspel
Pågående19 799

Forumkategorier

Användare Inlägg  
alfamarie - Ej medlem längre2008-05-20 22:36
Antal inlägg: 1003

Utstött?
Jag undrar hur ni skulle hantera följande situation:
Jag går en utbildning sedan ett halvår tillbaka och stortrivs.
Jag ska på praktik nästa vecka, så jag har inte så lång tid kvar. Det blir kompletteringar i någon månad efter praktiken, beroende på vad jag saknar för att få jobb.
Nu har det lilla delikata problemet dykt upp att ett par har börjat samma utbildning och DET är inget problem! Problemet är att de sitter och snackar finska tillsammans (det känns relativt OK) men nu har de börjat dra igång andra finskspråkiga på utbildningen och de snackar nästan enbart finska, kanske 80% av tiden? Jag har inte precis mätt tiden men jag känner mig lika utstött nu som jag gjorde när jag var tio år och bytte skola och INGEN vågade vara med den rödhåriga tjejen med fräknar!
Vad gör jag? De pratar knappt med mig och jag brukar definitivt inte hamna utanför i grupper! Jag brukar inte placera någon annan utanför heller...
Ge mig ett råd, någon?

bitley - Ej medlem längre2008-05-20 22:37
Antal inlägg: 691

Säg till på skarpen? Att vi faktiskt är på en svensk skola / kurs och bör prata svenska? Ta det med en lärare?

Metalnymf - Ej medlem längre2008-05-20 22:41
Antal inlägg: 227

Har varit med om liknande, men då gällde det arabiska... självfallet klagade jag men då fick jag rasiststämpel ist... oj oj. Knepig situation.

LisaE0 - Ej medlem längre2008-05-20 22:41
Antal inlägg: 675

Riktigt dålig stil att inte hålla sig till ett språk som alla behärskar. Ni har väl en handledare - eller motsvarande - där? Be att h*n stolpar upp lite regler för detta och informerar alla grundligt om det....

alfamarie - Ej medlem längre2008-05-20 22:42

Jo men jag blev helt överraskad över hur maktlös jag kände mig, då de förökade sig så pass snabbt.
Det är klart att du har rätt men jag har inte blivit utsatt i vuxen ålder och blev därför så himla förvånad.
Jag ska ifrågasätta det imorgon, tror jag... känner mig skitmesig när den vackra kvinnan tittar argt på mig och snackar finska. Äsch, larv? Jag måste "spotta upp mig"? Ska försöka i alla fall!

mamman - Ej medlem längre2008-05-20 22:46
Antal inlägg: 6379

Men du kan väl starta en diskussion om något eller säga (när dom pratar) att "ja, jag fattar ju ingenting då jag inte kan finska"
Det verkar ju inte vara så att de gör det med flit utan för att de KAN finska.....
Du behöver ju inte vara arg eller så utan bara upplysa dom om att du inte har en susning om vad de pratar om och fråga om de itne kan ta det på svenska så att du också kan vara med

Avskydd - Ej medlem längre2008-05-20 22:48
Antal inlägg: 40

Känner till det där..

IchbinTysk2008-05-20 23:22
Antal inlägg: 296

Börja prata på spanska med dig själv! Då visar du dem allt!

Nej seriöst, som jag ser det har du två lösningar. Lär dig finska, snabbt! Eller.. så får DU starta diskussioner/samtal med dem.

Jag tvivlar på att de slutar om du klagar, men...om de är godhjärtade så finns det hopp!

Nannie - Ej medlem längre2008-05-21 08:43
Antal inlägg: 354

När jag sommarjobbade på Volvo i min ungdom var jag i samma situation. Alla kvinnor på avdelningen pratade finska, det var inget kul alls. kände mig liksom du, väldigt utanför. Då var jag för blyg för att säga till. Idag hade jag sagt till att jag kände mig utanför och att det vore trevligt om jag kunde få vara med i gemenskapen och samtalen.
Prova att säga till dem, är mitt bästa råd. Lycka till:-)

impala-582008-05-21 08:51
Antal inlägg: 535

det måste vara samma idioter som tog över en chatt som jag var inne på i internet's barndom,helt plötsligt chattade alla på finska så det var bara för mej att lägga ner.

Stormfrun2008-05-21 08:56
Antal inlägg: 244

Ja, jag håller med Nannie. Fråga varför de pratar Finska och tala om att du känner dig utanför det är det bästa du kan göra. Som sagts, lycka till och stå på dej.

Marie082008-05-21 09:00
Antal inlägg: 292

Ta det lugnt o följ 'mammans' råd, tycker jag.

De kanske bara tycker att det är kul att träffa på samspråkiga ena...liksom man själv gör om man träffar på svenskar på oväntade ställen!

Stagnelius2008-05-21 09:27
Antal inlägg: 125

Har precis haft en kurs i ämnet "nordiska språk" för svensklärarutbildningen och det visar sig att de allra flesta finnar hanterar svenska mycket bra. Sen lite funderingar ang. din situation. Om det är en enstaka kurs som sträcker sig över inte alltför lång tid (ex. en termin) gör du nog bäst i att helt enkelt acceptera situationen och se det logiska i att de helst pratar finska (och att de är rätt omdömeslösa typer som inte tänker på dig; så de är säkert ändå inget att ha). Om det däremot är en längre kurs så bör du för din egen skull ta till orda, inte nödvändigtvis ställa de mot väggen, men däremot föreslå en fika med någon/några med anledning att du vill lära känna de. Då har du ju dessutom säkert många frågor om deras bakgrund och hur det är i Finland osv. = 1. Strunta i det och känn dig stark. 2. Visa att du är intresserad av dem, för inget kommer hända på deras initiativ om det inte hänt än.

Lycka till!

sejmårr2008-05-21 11:17
Antal inlägg: 843

Mwen visst är det så att man (även som vuxen) snabbt känner sig pytteliten och obetydlig när folk plötsligt inte märker att man finns. Typ Tove Janssons "Det osynliga barnet". Jag blev osynliggjord efter att ha genomgått ett kejsarsnitt. Undersköterskorna som tog hand om mig efter operationen pratade BARA med varandra samtidigt som de "mockade" rent i min säng. De tittade inte ens på mig... och jag som ändå var världens gladaste nyblivna tvillingmamma och van vid sjukhusmiljön vågade inte visa att jag fanns till. Konstigt men mänskligt. Det är inte alltid så lätt att bara öppna mun och säga ifrån.

alfamarie - Ej medlem längre2008-05-21 13:51

Jag har nyss (med lite svettiga handflator) vågat beklaga mig över att det pratas så mycket finska på kursen. Då var det genast flera andra (som hade kännt likadant) som genast vågade yttra sig. Det blev lite snack om hur det känns när man inte fattar vad folk säger och de finskspråkiga såg skyldiga och irriterade ut, de sa inte så mycket men vi får se vad som händer framöver...
Förhoppningsvis känner de sig inte tillplattade utan fattar vad vi menade! Känns skönt att ha sagt ifrån till dem. Jag blev som sagt helt ställd när jag inte kunde säga ifrån direkt! Jag brukar våga det men det gick inte! Nu är det gjort och det känns bra!
Tack för ert stöd!

Miss_jk2008-05-21 13:55
Antal inlägg: 8941

Skönt att du slapp vara ensam om att tycka så i alla fall. Blir lätt att man kan känna sig påträngande då...

vulcan2008-05-21 14:04
Antal inlägg: 7666

Bra jobbat! Det är genom inställningen att man själv får ta ansvar för att lösa sina egna problem (oavsett vems fel man tycker att det är rent moraliskt) som man växer och utvecklas som människa. Sen kan lösningen mycket väl vara att be någon annan om lite hjälp på vägen, men det är en annan sak. Den sämsta utvägen är att tiga och lida.

sejmårr2008-05-21 14:44
Antal inlägg: 843

Bra gjort alfa!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?