Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 574 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2008-05-21 00:14 | |
![]() | Tant får bo själv på hemmet Usch, såg på nyheterna hur de ska sätta en gammal tant på äldreboende fast mannen får inte flytta med. De har bott i hop hela livet och nu ska de få flytta i sär? Kommuntanten förklarade att de bara följer regler. De reglerna borde ändras för det är ju inte mänskligt att behandla gamla människor så här ! Skamligt är förnamnet . Tänk er själva, att tvingas flytta i från den man älskar, sin trygghet. Och dessutom på så gamla dar när man kanske inte har så mkt annat i livet kvar. Jag blir så förbannad! | |
| silverdrop - Ej medlem längre | 2008-05-21 00:16 | |
![]() | Har läst om just ett sådant fall förut. Det är hemskt! Det är skamligt att dela på dem! Kan bara hålla med dig.... | |
| Maybach | 2008-05-21 00:17 | |
![]() | Hörde om det jag med, helt sjukt. | |
| Catinka | 2008-05-21 00:19 | |
![]() | När jag jobbade på ett äldreboende var där några gifta par,i två fall där båda behövde hjälp och två där det bara var den ena av dom.....Tyckte det var jättebra! | |
| maariia | 2008-05-21 00:19 | |
![]() | På ett sätt håller jag med det är tragiskt att detta par skiljs åt. Men å andra sidan kan jag förstå att mannen ej får boende på hemmet då det finns de som är i bättre behov av detta och därför bör ha förtur. Knepig situation. | |
| le-lou | 2008-05-21 00:22 | |
![]() | maariia, jag förstår inte hur han skulle kunna belasta dem eller ta plats från nån annan? Han bor ju ihop med sin dam ju och vad jag förstår, klarar sig utmärkt på egen hand. | |
| Catinka | 2008-05-21 00:25 | |
![]() | Men dom har ju typ egna lägenheter, 1:or el 2:or, på dom flesta äldreboende idag,så det borde ju inte va nåt problem. | |
| maariia | 2008-05-21 00:28 | |
![]() | De sa att han ej kunde få rummet intill sin hustru. Detta tolkar jag som att rummen är för en person och det innebär ju att han skulle få ett rum som någon med bättre behov behöver. Men bara för att jag skriver detta så tycker jag det är tragiskt att de måste separeras. Det borde ju finnas någon typ av boende där de kan dela en lägenhet. | |
| Spiderpig | 2008-05-21 00:28 | |
![]() | Han borde väl rymmas i lägenheten som "kärringen" bodde i. Den såg ju stor o fin ut i TV. Hur svårt är det att fixa en säng till. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-05-21 01:02 | |
![]() | Vet att det går till så. Tycker det är för jäkligt att skilja på dem mot deras vilja den sista tiden i livet. Fattar verkligen inte hur det kan få fortsätta vara så. Fast det är klart, politikerna har väl inte insett att deras tid kommer... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-05-21 01:06 | |
![]() | Det finns goda exempel i några kommuner, vet inte vilka eller om det fortfarande finns, där paret får ett boende med någon form av daglig tillsyn för den av de båda som behöver det. Ett slags boende utanför det egentliga äldreboendet, men ändå kommundrivet på något sätt. Minns att när jag läste om det så gillade jag konceptet. Hoppas det inte lagts ner i brist på pengar eller liknande, och hoppas fler kommuner tar till sig idén. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-05-21 01:08 | |
![]() | Jasså, det visste jag inte. Trodde det var så att de delades i alla kommuner. Något positivt då. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-05-21 01:45 | |
![]() | Zimba, jag kan ju ha fel. Vet att det HAR funnits... men om det finns fortfarande... no idea. Hoppas. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-21 01:53 | |
![]() | De flesta äldreboenden har både enkelrum, dubbelrum och små lägenheter. Finns det möjlighet så får par bo tillsammans. Jag har upplevt både de som vill bo tillsammans och de som inte alls mår bra av att behöva ta hand om sin maka eller make då den ena är sjuk och den andra gammal och skröplig. Dementa brukar heller inte vara så lyckat att ha ihop alla gånger. Det är verkligen inte lätt att bli gammal och sjuk men finns det inga lediga platser för två så går det ju inte att trolla. Man måste prioritera de som behöver mest hjälp som sas här innan. | |
| Bitte - Administratör | 2008-05-21 07:37 | |
![]() | I våran kommun har vi en garanti att par ska få bo tillsammans ,, och det anser jag är bra,, det är så det ska vara Bitte | |
| Intet | 2008-05-21 21:49 | |
![]() | Platser på äldreboenden är till för människor som är i behov av dem. Hur hårt det än låter så skulle mannen bli en belastning på det viset att han kostar kommunen pengar för tjänster han egentligen inte behöver. Han ska också få mat etc. | |
| Redondra - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:51 | |
![]() | Hm, de brukar normalt betala en avgift för sitt boende inklusive maten. De får ju pension. | |
| Redondra - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:56 | |
![]() | Burlöv är ju sossestyrd så det förklarar ju en hel del. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-05-21 21:59 | |
![]() | Tycker det verkar vara ett smidigt sätt för kommunen att bli av med sina gamla! Gamla människor som levt ihop hela sitt liv sörjer ihjäl sig ganska kvickt om de säras på. Har vart med om många sådana fall. Sjukt samhälle tycker jag. Hoppas man stendör innan man blir så gammal så man behöver hjälp! | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:25 | |
![]() | På min avd, så har vi haft gifta par boende hos oss..Tom i samma rum!!! Finns det hjärterum så.... Det är så viktigt att ha tryggheten med sin man/fru om man nu vill det.. Det finns även par som INTE vill bo ihop på ålderns höst oxå faktiskt! Demenssjukdomen kan ha gått så långt att den anhörige inte orkar med att bo tillsammans med sin fru/man | |