Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 535

Forumkategorier

Användare Inlägg  
murderjunkie2008-05-23 17:03
Antal inlägg: 26

ratingskit.
jag fattar inte alls det här med rating..
när jag spelar mot någon som har mycket lägre rating än mig får jag minuspoäng och den pluspoäng även om jag vinner. men om JAG spelar mot någon som har mycket högre rating än mig och förlorar så förlorar JAG poäng och den får plus. VARFÖR?
hur jag är gör förlorar jag.

Q-tile - Ej medlem längre2008-05-23 17:08
Antal inlägg: 1319

En spelare som har hög rating förväntas vinna över en med sämre rating. Spelar man mot någon som har avsevärt lägre rating måste man vinna stor för att ensgå plus, medan om man möter en med högre kan förlora och ändå gå plus, för att spelaren med högre rating inte haft tillräckligt hög vinstmarginal. En enkel sammanfattning.
En svår får överlåter jag åt någon annan. ;-)

murderjunkie2008-05-23 17:19
Antal inlägg: 26

jamen, jag har ju rating 1000 eller nåt och jag spelade mot en med 1700 och jag får minus typ 40. jag får det inte att gå ihop.. >:(

Maybach2008-05-23 17:20
Antal inlägg: 2664

Personen med 1700 kanske vann stort?

vulcan2008-05-23 17:31
Antal inlägg: 7666

Ratingen är konstruerad så att för varje match som spelas så finns det ett förväntat "jämviktsresultat" som - lite förenklat - beror på hur många procent högre ranking den ene spelaren har jämfört med den andre. Landar ni exakt på det jämviktsresultatet kommer båda att gå +-0, dvs ingen ratingförändring. Lyckas den lägre rankade spelaren bättre, så kommer den att få plus på sin rating - även om den fortfarande har förlorat matchen. Omvänt så kan den högre rankade spelaren få minus, även om den vinner matchen.

Ett exempel: Spelare A har 2000 i rating före matchen och spelare B 1500.

- Om spelare A vinner matchen med 350-303 så blir ratingen oförändrad för båda
- Om spelare A istället bara vinner med 350-340 så går h*n drygt 11 poäng minus, medan spelare B tjänar 8,5 poäng
- Om spelare A vinner med 500-300 så blir det nästan +33 i rating, medan spelare B förlorar cirka 24
- Om spelare B vinner med 400-350 så går spelare B ungefär 21 plus på sin rating - spelare A tappar däremot 27

Vad du antagligen råkat ut för är att du spelat några matcher där du fått mycket stryk av en högre rankad spelare, men vunnit ganska knappt mot de lägre rankade. Det är i varje fall ingen sammansvärjning för att sänka just din rating på gång :)

Du kan själv kolla här hur det slår: www.nisseklubben.se/...;I temid=53
Obs! Om man spelat ett väldigt litet antal matcher så stämmer inte kalkylen exakt - detta pga att det finns en faktor i ratingberäknaren som ger större utslag i början med ett nytt konto - detta för att nya spelare snabbare ska hamna på en ratingnivå som motsvarar deras verkliga spelstyrka.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?