Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 933 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MissT | 2008-05-26 20:47 | |
![]() | Pool Vi har precis byggt altan och pool och det är det bästa vi har gjort. Visst var det lite kostsamt men ack så skönt det är. I helgen när det var så varmt kunde man bara öppna altandörrarna och krypa upp i e solstol. Toalett och kylskåp alldeles intill ;) Nackdelen är väl att vi aldrig kommer få vara ifred i sommar... Nu till min fråga, det är en himla massa att hålla koll på med pump och kemikalier. Är det någon som har lite koll på sådant här? | |
| xoxoxo - Ej medlem längre | 2008-05-26 20:48 | |
![]() | Nej | |
| MimmL - Ej medlem längre | 2008-05-26 20:52 | |
![]() | Hål den ren säger jag! ;) | |
| Suds McDuff | 2008-05-26 20:56 | |
![]() | Byggde ni en pool utan att ha koll på sånt före?? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-26 20:57 | |
![]() | Tja, vad vill du veta? Pumpen och hur den fungerar lär man nog sig ganska snabbt. Klortabletterna bör ju hållas i sluten förpackning någonstans där inget litet barn eller djur får tag på dem. Se bara upp med avloppet om det är en pool som måste tömmas vintertid. Min granne fick reda på att hennes poolvatten tömdes under huset. Det blev lite dyrt med alla mögelskador sen :) | |
| Liga - Ej medlem längre | 2008-05-26 20:57 | |
![]() | Precis!? | |
| MissT | 2008-05-26 21:03 | |
![]() | SudsMcDuff och Liga, man kan väl inte veta allt heller?? Klart vi gjorde en jävla massa research innan. Sen har vi ju en redig instruktiosbok som vi följer. Men nu håller vi på att klora upp poolen och jag får ite riktigt bra nivå. Det är ju en fin balansgång mellan klorhalt och PH värde... Men det visste väl ni poolexpreter redan ;) Upa vi behöver inte tömma poolen på vintern. Vi har dock byggt ett avlopp till en stenkista i fall att vi behöver minska vattennivån för eventuella reparationer. Har hört lite olika bud på om man ska hålla reningsverket igång 24 timmar per dygn, endast dagtid eller när man nyttjar den. Just nu kör vi dagtid och stänger av på natten då vi också har täcket på. Nån som vet om det är rätt eller fel? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:08 | |
![]() | Det låter vettigt att stänga av pumpen när täcket är på. Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för kloreringen bara du inte överdriver doseringen. Börjar vattnet bli grönt, vilket tar ganska lång tid, så är det bara att slänga i lite mer klor. | |
| MissT | 2008-05-26 21:13 | |
![]() | Vi har ju mätstickor, man ska tydligen mäta klor och PH halt varje dag. Har man för högt/lågt PH värde förtar det effekten av kloret och tvärtom... Sen har vi ju en klorinator som flyter på ytan och doserar klor när pumpen inte går. Tack för alla tips Upa! | |
| xoxoxo - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:15 | |
![]() | Jaja | |
| xoxoxo - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:15 | |
![]() | Nått kan man ju | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:21 | |
![]() | En sak att kolla, i första hand (tycker jag) är regler vad gäller att den ska vara barnsäker, även när ni inte är hemma, så att grannarnas barn inte kan drutta i den när ni inte är hemma. Jag var med om ett skrämskott för ett två somrar sedan: min dotter kom hem och berättade att hennes sko hade ramlat ner i grannens pool... Följande dialog uppkom sedan: "Sko ner i poolen? Vad menar du med det? Han har väl ett skydd?" "Skydd? Den ramlade ner i poolen, förbi presenningen!" "Presenning? Han har väl ett skydd?" "Ja, han har en presenning!" "Men vad sa han när han hjälpte er?" "Sa? Han? Han var inte hemma men hans dotter (7 år, då) ramlade nästan i poolen när hon skulle hämta upp min sko. Hon fick precis tag i den och höll på att ramla i själv" "Men det var väl någon annan vuxen hemma, i närheten?" "Nej." De var sammanlagt sju barn runt poolen den här eftermiddagen... Vad kan man säga? Det var inte deras "tur" att åka till himlen?! Min dotter blev förbjuden att vara hemma hos dem när ingen vuxen var hemma och att gå hem så fort de vuxna åkte hemifrån. Dessutom var jag tvungen att ifrågasätta poolägaren hur i HE...TE man kan ha en presenning som "poolskydd"!? Om man ramlar i, så trasslar man in sig i den och drunknar, oavsett hur simkunnig man är! Se till att ha rätt bakterieflora i poolen och rätt poolskydd ovanpå, så att du inte behöver fiska upp små barn, ekorrar, grannarnas katter, er egen hund osv. osv. Lycka till med sköna sommardagar i och brevid plasket i poolen! | |
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:22 | |
![]() | jag tycker att det är ganska tråkigt att se på pool. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:24 | |
![]() | -bara Ann: po(o)lio är ju en otäck sjukdom också... | |
| Suds McDuff | 2008-05-26 21:27 | |
![]() | alfamarie det verkar som om allt dras till en pool som om det vore ett svart hål haha. Nä men seriöst, säkerhet är jätteviktigt. Poolskyddet ska vara så starkt att man ska kunna gå på det. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:27 | |
![]() | Håller med Alfamarie, tänk på det där med att barnsäkra även om ni inte har barn själv.. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:30 | |
![]() | Poolskydd på poolen? Jag trodde det räckte med staket? | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:32 | |
![]() | Jag kan inte reglerna men fattar i alla fall att man inte ska ha en presenning (stavas det så? det känns inte riktigt rätt men hittar ingen bättre variant...) som täcke mot småkryp, man kan råka fånga andra småkryp istället i den... | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-05-26 21:34 | |
![]() | Min svåger har för övrigt "bara" staket men han har inte en djup pool och har en gjuten, stadig trappa som även de minst simkunniga kan ta sig till relativt lätt. | |
| MissT | 2008-05-26 21:35 | |
![]() | Lagen kräver ett staket med en höjd på minst 90 cm (fixat) och låsbara grindar vid trappor (fixat). Om ma har ett staket har man ingen skyldighet att ha ett pooltäcke/överdrag. Vi har dock ett värmetäcke som flyter på ytan samt ett överdragstäcke som man spänner med hakar runt om poolen. Det håller dock inte att gå på. Vi har barn och är så klart noga med att ha uppsyn över poolen samt låsa grinden när vi inte nyttjar poolen. | |