Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 982

Forumkategorier

Användare Inlägg  
listfascist2008-05-28 19:52
Antal inlägg: 60

Bästa quorn-receptet!

Efterlysning - ert bästa quorn-recept!

Här kommer en "starter":

1 pkt quornbitar
1 burk champinjoner (eller en handfull färska)
1 liten burk röda kidneybönor
1 burk creme fraiche mexican chili (vet ej vad ni sörlänningar har för utbud, men köp något med chilismak)
salt
peppar
grillkrydda
tortillabröd
riven ost
oregano

Gör såhär:

1."Bryn" quornbitarna i valfri olja/matfett/smör. Krydda efter behag (snåla dock inte med grillkryddan)
2. Häll i champinjoner, kidneybönor (sköljda) och creme fraiche. Låt puttra i några minuter.
3. Fördela blandningen i (ca 8) tortillabröd som rullas ihop. Lägg rullarna i en (smord) ugnssäker form, strö över riven ost och gärna lite oregano.
4. In i ugnen, 225 grader ca 5-10 minuter.
5. Servera tillsammans med valfria grönsaker, exempelvis tomater, paprika och ananas

Superenkelt och supergott! (och supermättande!)

MimmL - Ej medlem längre2008-05-28 19:59
Antal inlägg: 505

Vad är "quorn"?

listfascist2008-05-28 19:59

ett slags svampprotein som man kan äta istället för kött - smakar ungefär som kyckling

zimba - Ej medlem längre2008-05-28 20:01
Antal inlägg: 2256

Har aldrig smakat quorn, är det ätbart?

listfascist2008-05-28 20:01

Det är supergott - rekommenderas. Dock lite svårt att få tag i bra recept (därav tråden=))

MimmL - Ej medlem längre2008-05-28 20:08
Antal inlägg: 505

ok kanske ska tästa nån gång men har tyvär inget bra resept!
=( sorry!

upa - Ej medlem längre2008-05-28 20:19
Antal inlägg: 2565

Qourn har lite för högt kilopris för att rekommenderas tycker jag. Men det är ett väldigt bra alternativ för de som får vegetarianer på besök och inte vet vad de ska bjuda på. Bara att ersätta köttet rakt av med någon qournprodukt.

gonewiththes2008-05-28 20:20
Antal inlägg: 47

Viltquorn!
Min sambo gjorde detta till mig, blev helt överraskad eftersom han inte är vegetarian. Men var nog bland det godaste jag ätit. Passar perfekt till potatis och lite frästa champinjoner tillsammans med sockerärtor.

1 pkt quornbitar
2 dl minifraiche
1/2 dl outspädd vinbärssaft
1 dl vatten
1 grönsaksbuljongstärning
1 tsk kinesisk soja
Olja

Stek de frusna quornbitarna i olja i en stekpanna. Blanda övriga ingridienser i en bunke och häll såsen över quornbitarna. Låt puttra en kvart, gärna längre, så att quornbitarna drar år sig smaken.

JannekeS2008-05-28 20:21
Antal inlägg: 70

Jag har för mig att jag har sett en del quorn-recept på www.alltommat.se , men är inte helt hundra... Annars så kan man ju helt enkelt göra så att man byter ut kött till quorn i recept man redan har...
Jag tycker om att steka quornbitar och slänga ner i currysås och äta med ris och valfria grönsaker, det är smarrigt...

Hzl2008-05-28 20:44
Antal inlägg: 61

gjorde följade thaigryta igår.. ruskigt smaskigt!

1 pkt quornbitar
1 burk coccosmjölk
limeblad
ca 1 tsk röd chillapasta (Färsk chilli går minst lika bra, ta bort fröna!)
riven färsk ingefära
en klyfta vitlök
färsk basilika
fisksås

jag hade inte så traditionella grönsaker, morötter spenat och sparris. Men man kan ha i vad man vill o gillar.. brockoli, paprika, lök, vattenkastanjer, squash osvosv

Fräs quorn tillsammans med kryddorna o fisksåsen.. blanda i valda grönsaker o låt det laga till sig något, sist häll över coccosmjölken.
Klart!
Så ris vet ni säkert hur man kokar...

Hzl2008-05-28 20:46
Antal inlägg: 61

förövrigt är mitt tips att tillaga quorn som du skulle med kyckling eller köttfärs.. Köttfärssås, lasange, grytor, grillspett eller en smarrig file
easy

HV71 - Ej medlem längre2008-05-28 20:57
Antal inlägg: 5

Hej
Ta en stor blodig stek, grilla den lätt, drick ett gott rödvin till släpp tanken på quorn

Järnröret2008-05-28 21:12
Antal inlägg: 375

Flan.

miss_ia2008-05-28 21:17
Antal inlägg: 288

Grilla quornfiléer som är marinerade med olja, balsamvinäger, vitlök och salt/peppar. Till det äter du grillad sparris, aubergine, squash, en härlig grönsallad och tsatsiki. Fantastisk sommarmat:)

blaad6662008-05-28 21:33
Antal inlägg: 20

Gjorde idag lasagne på quornfärs.. Quornfärssås, likt köttfärs, fast med quorn. Pasta varvat, och avsluta med ostsås och riven ost. In i ugnen 10 min.

Enkelt och gött.

allimac792008-05-28 21:42
Antal inlägg: 28

Grönpepparquorn

strek quornfiléer så att de får lite färg

stek en eller två lökar i skivor i en kastrull tills de är lite mjuka, lägg till dijonsenap, grönpeppar ,matlagningsgrädde och quorn och koka ihop
en stund. servera med ris eller något.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?