Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 20 000 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| barbi | 2008-06-04 13:03 | |
![]() | Råd och förslga (barn) Jag har en son på 8år som har börjat o bli allt mer kaxig.. som bla har han snott pengar av mig:( ett plus att han erkännde iaf.. han skolka hela dagen igår "skolan hörde av sig halv ett o sa att han inte va i skolan" han har fått olika "straff" som utegångsförbud indragen veckopeng tagit bort hans spel.. men nu känns de som ja håller på att tappa greppet :( de vill ja inte så ja vänder mig till er betisar för ja vet att ni brukar ha bra förslag:=)) hoppas de finns nåt ja kan göra vill ja ha tillbax min lilla goa grabb:=) | |
| TarrasFolke - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:08 | |
![]() | ta ledigt från jobbet, följ med honom till skolan under en eller två dagar för att få se hur han mår där...han verkar vara olycklig av ett eller flera skäl. lycka till. | |
| milly25 | 2008-06-04 13:12 | |
![]() | Tala med skolan han går på. de ska kunna hjälpa till i sånna frågor. där kan ni göra upp en plan tillsammans med din son. prata med honom o var intresserad o lyhörd om vad som händer i skolan o runt om. kanske är det ett grupptryck fr kompisar att det är lite "cool" att vara "gangsta" :) Fast åtta år e ganska ungt för att börja göra revolt tycker jag... de sk "straffen" du gett är precis sånna jag fick och det ända är väl att du blir ännu hårdare med dem... | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:15 | |
![]() | Som milly säger, det är bättre att vara lyhörd än att straffa honom, tror jag. Om du straffar honom känner han sig kanske än mer motiverad att vara motvillig för han känner sig orättvist behandlad. Fråga varför han gör som han gör, och fråga vad du kan göra för att få honom sluta och förklara varför det inte är så bra att göra som han gör. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:17 | |
![]() | Låter som ett bra förslag, ta ledigt från jobb/andra aktiviteter och ta tid för din son på ett pedagogiskt sätt än genom olika bestraffningar. Han verkar inte helt lycklig av att vara i skolan, och du kan ju inte veta om du inte har varit där samtidigt som han är i skolan? | |
| barbi | 2008-06-04 13:18 | |
![]() | de är just de ja är orolig för de är att han är bara 8år o de va som o vända på en hand:( de ja vet är att han köpte godis o dela ut till dom som brukar vara elaka mot han.. skolan har ja kontakt me men dom kan inte göra nåt "deras ord" plus att min son är me dom äldre grabbarna fast ja har sagt att han inte får de.. ja känner mig så maktlös. fy kunde ingen ha sagt hur svårt de är o vara förälder:P | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:22 | |
![]() | Det är nog inte så svårt att vara förälder egentligen, men det blir det tack vare att det är svårt att vara barn i skolan. Särskilt om det är lärare som inte är så intresserade/har ork och kraft att se vad som händer i det tysta. Du borde fråga ut de vuxna på skolan ordentligt om de sett något, eller märkt något, som gör att din son inte känner sig hemma i klassen. Tycker jag. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:24 | |
![]() | Brister på många punkter då ett barn inte mår Ok. -Föräldrar/föräldrern -Skolan -Andra vuxna i omgivningen -Pedagogik (existerar det ens? ryta och skrika och bestraffa verkar vara prio ett) O.s.v | |
| Bitte - Administratör | 2008-06-04 13:27 | |
![]() | Sätt dig ner prata med honom,, fråga hur det är på skolan ,, är han mobbad,, eller varför "köper" han vänner.. Bitte Ps. mailar dig ,, | |
| Imbattibile - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:27 | |
![]() | Tänk på att han är ett litet barn, det är du och omgivningen som har format honom till den han är, straff kommer absolut inte lösa det hela.... | |
| kurtarmak - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:31 | |
![]() | Grabben växer och blir äldre, åt det finns ingenting att göra. När han dyker ner i puberteten lär det bli ännu värre om du inte tar tag i problemen redan nu. Jag tycker att det viktigaste är att man är konsekvent, det ska aldrig råda ett snack om att din unge ska sköta skolan. Samtidigt måste du vara lyhörd, vissa vill bli tandläkare, andra bilmekaniker. Du kan ställa kravet att han måste gå ut gymnasiumet för att sedan få göra precis vad han vill med sitt liv. Frågan är väl bara då hur killen mår? Så som du skriver verkar det inte som om han mår dåligt, han verkar "bara" utvecklas. Du får aldrig vara rädd att ta tag i saker. Det kan vara bra (och nödvändigt!) att ge straff ibland, men glöm inte bort att belöningarna, de har en avsevärt bättre effekt. Gå på magkänslan. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:35 | |
![]() | Det gör verkligen ont i mig att läsa om din son. Att behöva känna att han måste ta pengar från sin mamma för att köpa godis till att muta sina plågoandar med så att de slutar vara elaka, för att sen upptäcka att det inte fungerade. Därefter börja skolka för att slippa plågoandarna och sen få straff där hemma för att han försökte slippa ifrån elakingarna. Tufft för en 8 åring. Förstår dig dock att du gav honom straff, hade förmodligen själv gjort detsamma. Mobbing som sker på skoltid är visst något som skolan kan göra något åt, det är deras förbannade skyldighet! Tycker Tarras förslag är mycket bra. Ta ledigt, följ med grabben till skolan, iaktta honom och hans "kompisar". Prata med lärarna igen, det är ganska allvarligt att börja skolka redan vid 8 års ålder och det tyder på att något är fel! Lider med dig, hoppas att det ordnar sig. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:42 | |
![]() | kurtarmak: Jag vet inte om jag håller med om att man ska ställa krav. Isåfall får man göra det på ett väldigt anpassat vis. Olika barn och människor anammar ju information olika. Jag själv mår dåligt och blir bara sönderstressad av att känna krav, men om jag däremot får höra att jag har friheten att välja att gå till skolan (och även får veta vad som är bra med att gå dit), så känner jag att det är roligare att ge mig iväg. Andra kanske behöver en piska bakom sig för att få igång sig själva, sen när de väl har fått kraven över sig kanske de jobbar hårt och trivs med den typen av press. zimba: Men tror du verkligen att de andra barnen kommer uppföra sig lika mot sonen när mamman är där? Det tror inte jag. Då lär hela klassen helt plötsligt vara en änglaskara. Så fungerade det iaf när jag var liten. De vill ju inte åka dit för något, bara hävda sig. | |
| milly25 | 2008-06-04 13:43 | |
![]() | Ta reda på var de elaka barnen bor o vilka deras föräldrar är o bestäm möte på skolan (om de går där) tillsammans med barnen! Skolan ska väl ha nåt anitmobbnings grupp eller nåt. Fast jag vet hur svårt det är. Lill syrran vart mobbad från förskolan till 6:an då fick jag nog o spöade upp de som mabbade, de var jämngamla med mig, efter det var de tysta tills jag slutade där o började gymnasiet då började de igen. Vi pratade med båder rektor kurator o sjuksköterskan men inte ett smack hände!!! Men ta kontakt med mobbarnas föräldrar o förklara hoppas allt ordnar sig... | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:46 | |
![]() | Nej, de kommer att vara annorlunda mot vad de brukar. Men man kan kanske ändå upptäcka saker, typ blickar, kroppsspråk kan avslöja en del. Man behöver inte se själva påhoppen och mobbingen för att se vad som döljer sig bakom deras masker... | |
| barbi | 2008-06-04 13:48 | |
![]() | tack alla! ja har tänkt många gånger att ja ska följa me till skolan men ja är rädd för att de bara blir värre sen när ja inte är där:( i skolan va han en av dom bästa första terminen o sen har de bara blivit sämre.. allt börja me "gänget" som bråkar me min son.. men skolan har faktiskt sagt att ja kan flytta honom till en annan klass men ja tycker att de känns så fel vill heller att man ska göra nåt åt saken o inte låta "mobbarna " vinna.. | |
| Teppy | 2008-06-04 13:48 | |
![]() | barn kan vara ruskigt elaka. Fy fan alltså.. Jag hoppas det löser sig för dig! | |
| Teppy | 2008-06-04 13:49 | |
![]() | Varför skulle det bli bättre för att de flyttar till en annan klass? Det är ju rasterna som är värst.. så tröga lärarna är.. suck | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-06-04 13:50 | |
![]() | zimba: Det har du kanske rätt i. :) Det farliga med operationen tycker jag dock är om barnen hittar ännu mer roliga saker att störa sig på sen, "Haha, din mamma är blablabla". Fast de kanske redan vet vem mamman är. Ibland är ju bästa medicinen gentemot mobbare att försöka uppföra sig som om man inte bryr sig, så de tröttnar. Men det är inte alltid så lätt. Och det är ju verkligen ingen vattentät lösning. | |
| vindsus86 | 2008-06-04 13:51 | |
![]() | som javn säger så lär du ju inte få se hur mobbarna beter sig om du besöker skolan, för då kommer de ju inte bete sig så som de gjort. en annan risk med det är ju att de dels börjar hacka på honom för att han "tog med sin mamma till skolan" och dels för att han sagt till dig, barbi, att de barnen är elaka mot honom. jag vet iofs inte vad det är de tycker de har för skäl till att mobba honom, men exempelvis om några barn hackar på ett annat barn för att de tycker barnet är töntigt så skulle "ta med mamma till skolan" förmodligen bara göra det värre. jag tycker du skall göra som någon annan här föreslog, att sitta med de andra barnen, din son och de andra barnens föräldrar och prata om det. de barnen är nog inte fullt lika häftiga om deras föräldrar är närvarande och då kanske ni alla kan komma överens om något. eller nåt. | |