Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lissku - Ej medlem längre2008-06-04 23:13
Antal inlägg: 40

Lifta/få resesällskap via Betapet.se
Jag har sett på Facebook bland annat att det finns skjutsgrupper: alltså en sida där folk kan lägga ut poster om att de har en plats över i bilen mellan Jönköping och Halmstad till exempel, eller att de behöver skjuts mellan Haparanda och Ystad ett visst datum. Skulle inte det vara nåt för Betapetarna? Alltså en tråd här i forumet där folk kan posta sina resönskemål (och helst ingen annat). En chans för dem utan bil att åka lite billigare än med hutlösa SJ, en chans för den MED bil att dryga ut reskassan, en chans för båda grupperna att lära känna sina motståndare irl så att säga. Vad sägs?

trashone - Ej medlem längre2008-06-04 23:15
Antal inlägg: 18678

Tanken är god. Samåker gärna till hundutställningar, mött massor av hundgalna på så vis.

MissT2008-06-04 23:16
Antal inlägg: 1110

Hutlösa SJ? Åkte två vuxna och en ungdom tor Gävle - Stockholm för 265 kr! Tyckte det var riktigt billigt jag. Men självklart kan det vara en smart idé att posta sina önskemål. Då får man ju chans att träffa andra trevliga Betapetare också :0D

zmiley2008-06-04 23:16
Antal inlägg: 2170

Åker från Hol till Alingsås varje vardagsmorgon och har 5 platser över ;-)

trashone - Ej medlem längre2008-06-04 23:19
Antal inlägg: 18678

Kan du inte ta svängen via Vårgårda imorgon?

alfamarie - Ej medlem längre2008-06-04 23:20
Antal inlägg: 1003

Akta sig, det kan bli tal om olaga konkurrens.
Taxibolag, bussbolag m.fl. brukar bli vansinniga när detta kommer på tal. Särskilt om det handlar om att åka tillsammans ofta, för att samordna och göra sina resor billigare.
Det finns ett exempel i norrbotten, jag tror att det var några i trakten av Morjärv som försökte göra en samordning av resor men det satte staten stopp för med hjälp av någon sorts konkurrenshinder eller något sådant. Men det kan så klart vara värt att kolla upp! Jag tycker att det dessutom verkar hållbart ur miljösynpunkt!
Lycka till!

zmiley2008-06-04 23:21
Antal inlägg: 2170

Tänkte ta en sväng förbi matmarknaden i morron eftermiddag. Ställ dig där så skjutsar jag hem dig :-)

DennisPlz2008-06-04 23:32
Antal inlägg: 4031

Sthlm -> Värmland. Regelbundet.

lissku - Ej medlem längre2008-06-04 23:35

Jag har ingen bil, men brukar ofta åka mellan antingen Västerdalarna och Stockholm (åt båda hållen) eller mellan Skåne och Stockholm eller mellan Skåne och Västerdalarna. 3 olika "linjer" dvs. Just nu är jag i Dalarna och är intresserad av skjuts till Stockholm. Om någon åker denna sträcka regelbundet åker jag gärna med någon dag. Är snäll och väluppfostrad. Betalar för mig.

lissku - Ej medlem längre2008-06-04 23:36

dennis; var i värmland åker du från?

vindsus862008-06-04 23:38
Antal inlägg: 3785

vilket kalaserbjudande för såna som vill mörda liftare, att bara få dem serverade på fat såhär.

le-lou2008-06-04 23:49
Antal inlägg: 17500

ja precis...på vilket sätt skulle det vara "säkrare" att åka med nån som har en användare på betapet, än att stå vid vägkanten och lifta?

Bergarn12008-06-05 00:00
Antal inlägg: 726

Ähh, det är la inge farligt att lifta i oskyldiga sverige heller? Jag har aldrig hört talas om någon som råkat illa ut :-)

Har en kompis som gjorde en liftresa och kom faktisk ner till italien, fast där vart han less och tog flyg hem. Tror inte att han blev våldtagen en enda gång faktiskt.

lissku - Ej medlem längre2008-06-05 00:03

nä det kanske inte är för alla. men de som vill är välkomna att skriva på sidan om skjuts och lift etc. jag har liftat många gånger: både med "tummen" och via olika nätverk för skjuts och samåkning. har ALDRIG varit med om nåt annat än vänlighet, nyfikenhet och generositet och jag har fått nya intressanta bekantskaper. men som sagt, alla känner sig ju inte bekväma med det. så det är alltså inget tvång att skriva på sidan. men om ni vill diskutera för och nackdelar med att lifta/plocka upp liftare: skapa en ny tråd. poängen är ju att de som vet med sig att de vill och törs ska kunna få möjlighet att hitta varann. för att sådana här sidor ska funka i långa loppet krävs ju att de är just enfråge-grupper: resan är målet. no pun intended..

le-lou2008-06-05 00:25
Antal inlägg: 17500

man ska inte vara för naiv och tro gott om alla dock. Bara en varningen finger, jag skulle lätt promenera istället för att lifta. Kanske är det annorlunda som kille, vad vet jag.

lissku - Ej medlem längre2008-06-05 00:29

jag är tjej bara så du/ni vet. inte naiv. dock ej rädd för folk i allmänhet. 99% av alla människor är helt vanliga typer.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?