Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten7
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade91
Mobilspel
Pågående19 941

Forumkategorier

Användare Inlägg  
F_Errari2008-06-07 09:36
Antal inlägg: 403

Ryggskott
Har nån haft ryggskott? Några tips på vad man gör för att lindra värken? Hur länge kan det hålla i sig? Det gör ju så j... ONT.

Sotfinger2008-06-07 09:39
Antal inlägg: 22361

Ta rejält med smärtstillande och försök sedan att vara i rörelse så gott det går. Håll det onda stället varmt, ligg gärna på en värmedyna nån stund ibland.

trashone - Ej medlem längre2008-06-07 10:54
Antal inlägg: 18678

Har ryggskott nästan varannan månad. Sotfingers tips är jättebra. Själv har jag kryckor att luta mig på de värsta dagarna så jag ens kan ta mig till toa. Det och smärtstillande gör att man kan röra sig lite, något som är jätteviktigt.

Sombatic2008-06-07 10:59
Antal inlägg: 1258

en bra massör gör underverk!

tae2008-06-07 11:02
Antal inlägg: 30

Jag gick till en kiropraktor och blev smärtfri nästan omgående.

Pg up - Ej medlem längre2008-06-07 11:25
Antal inlägg: 1354

Kiropraktorer är great!

monkkan2008-06-07 11:30
Antal inlägg: 120

lägg på kallt...typ en påse med is i
värme kan förvärra
Har lärt mig det av en kiropraktor
Det lindrar

Sotfinger2008-06-07 11:34
Antal inlägg: 22361

Vid en akut skada kan kyla vara bra. När skadan sen ska läka är det viktigt med bra blodgenomströmning, då behövs värme. Det är min erfarenhet i alla fall. Men man kan ju alltid testa vad som känns bra.

För att sen förebygga att få ryggskott igen bör man hålla sin muskulatur i trim med lämplig motion/träning

skrabban2008-06-07 11:34
Antal inlägg: 1031

Jag har två diskbråck i ryggen plus ischias och ryggskott ibland. Lever på smärtstillande. Även om man har ont måste man motionera så mycket man kan. Ett tips som är bra är att cykla om man har ont i ryggen. Att simma är också bra, det mjukar upp ryggen. Går det inte över så får man gå till sjukgymnast eller till en sk kotknackare. F_Errari hoppas att du blir bra snart. Det kan ta tid innan man blir bra igen.

F_Errari2008-06-07 16:44
Antal inlägg: 403

Tack snälla för alla råd. Tråkigt att så många vet hur det är...

kaparen - Ej medlem längre2008-06-07 16:54
Antal inlägg: 4805

Värme o massage är alldeles utmärkt, utom just i det akuta skedet.
Men helt oslgbart är träning, starkare mag- och ryggmuskler förhindrar ryggskott

jonaker2008-06-08 23:15
Antal inlägg: 170

Ryggskott är bättre än att få ett nackskott.

vindsus862008-06-08 23:18
Antal inlägg: 3785

hmmm... det bästa är nog att gå till kiropraktor. sedan skrev skrabban här ovan att hon har ischias och sådant ibland och motionerar mycket. vad jag hört så skall man absolut inte motionera med ischias för då blir det värre. morfar hade det när han var ung och istället för att ta det lugnt så råmotionerade han så nu har han diskbråck och kan knappt gå till följd av hur han behandlade sin ischias.

att motionera och träna upp muskler när man inte har ryggskott och sådant är säkert bra, men just under tiden så vet jag inte... då bör man väl ta det lugnt?

Jungfru66 - Ej medlem längre2008-06-08 23:24
Antal inlägg: 80

Min pappa skulle tvätta fötterna när han duschade (skulle det va nödvändigt!!) och fick ryggskott. Jag tvingade(han trodde inte på sånt, sa han) honom till en kiropraktor samma dag och efter 2 dagar var han helt smärtfri.
Dessutom hittade kiropraktorn fler ställen som han passade på att "knäcka" tillrätta så pappa fick en ny rygg *L* och han mår kanon nu.

Era22008-06-08 23:25
Antal inlägg: 63

För att ta dig ur sängen - ta smärtstillande. Gå sedan en kort promenad med så upprätt rygg som det bara går. Det kommer att bli bättre och bättre. Vila sedan igen. Gå igen om du kan på samma tabletter, eller om det hinner gå längre tid så måste du kanske ta nya. Försök att gå en gång i timmen ca tio minuter. Gå gärna samma promenad så ser du att det går bättre och bättre. Det är ju i alla fall lite uppmuntande i allt elände.

En kiropraktor sa en gång att om det ryggonda blir bättre av att vila i femton minuter så är det musklerna, men om det inte blir det minsta bättre kan det vara annat. Men själv vet jag inte... jag är ingen läkare. Har problem med ryggen så snart jag slarvar med träningen. Men både läkare och kiropraktorer har sagt gå, gå och gå. Då får du tillbaka din rätta hållning plus bättre muskler.

Hoppas att du kyrar på dig!

illiterate - Ej medlem längre2008-06-08 23:30
Antal inlägg: 6521

Jag får nästan lite ryggskott ibland, för varje gång jag går förbi min hallspegel så dras blicken till spegeln, och fastnar liksom ett tag, trots att jag försöker gå förbi spegeln. Men det är liksom svårt att undvika att stirra på den vackra synen som möter mig, så ibland händer det att jag liksom går iväg medan huvudet försöker stanna kvar vid spegeln, och då knäpper det liksom till så att jag får ont i ryggen. Brukar då lägga en kudde under ryggen ett tag och sova lite halvt i brygga vilket efter ett tag resulterar i en konstig känsla i nervsystemet och sedan är det bra.

gentle2008-06-09 00:00
Antal inlägg: 48

Jag har haft problem med ryggen i flera år. Fick ryggskott för ett halvår sen senast. Då släppte det inte förrens 2 veckor. Jag tycker det är bäst att vila. Det går över. För mig var det omöjligt att gå till massör eller kiropraktor pga smärtan

sejmårr2008-06-09 10:08
Antal inlägg: 843

akupunktur!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?