Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade19
Mobilspel
Pågående20 056

Forumkategorier

Användare Inlägg  
elPatron - Ej medlem längre2008-06-10 10:02
Antal inlägg: 2131

Rätt eller fel att kunna läsa andras mail?
enligt www.aftonbladet.se/n...26 45193.ab ska staten snart kunna läsa dina mail. Det är väl smaskens för såna paragrafryttare o laglydiga medborgare som mårten o emman m.fl, eller hur? Säg att ni tycker detta är bra så vi slipper få in mer skit i Sverige, eller tycker ni det är stor synd o skam att staten ska kunna läsa dina privata sexmail eller andra hemligheter som du skriver över gränsen?

emman t.ex, vad tycker du om detta? eller mårten o ordvältaren, vad har ni för aspekt på detta? Ska storebror kunna göra så här?

boffertomte2008-06-10 10:07
Antal inlägg: 1128

Jag tror att det bäddar för myndighetsmissbruk.

Suds McDuff2008-06-10 10:17
Antal inlägg: 1308

Jag tycker det är fel. Folk säger "ja men jag har inget att dölja, så det gör inget". Jag har inte heller nåt att dölja, men jag tycker det är högst obehagligt när man tänker på att nåt man skriver kan läsas. Och har man inget att dölja, ja då ska man inte heller övervakas.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-10 10:21
Antal inlägg: 2483

Nja... staten får läsa en del typ av epost. Min gmail har ju kunnat läsas länge av NSA och Mossad, men känsligare mail kan utan bekymmer krypteras och därmed göras oläslig. Den mail som svenska storebror kommer läsa är på sin höjd min älskade moders eftersom hon i likhet med många äldre har en email tilldelad av sin ISP. Jag kan försäkra dig om att inga terroristers eller brottslingars (värda namnet iaf) mailtrafik kommer att bli lidande genom detta monumentala rättsövergrepp. Det är så fruktansvärt enkelt att göra sin epost och även annan kommunikation obrukbar för avlyssnare att absolut ingen egentligen behöver oroa sig. Avlyssningsprogrammet handlar knappast om övervakning utan snarare om att vänja befolkningen vid att de inte ska tro sig ha rätt till privatliv.

Man kan ganska lätt föreställa sig nästa steg när vi avskaffar rösthemligheten för att skydda minoriteter från onda människor som kan tänkas rösta på antidemokratiska partier. Godtycklig telefonavlyssning har vi haft länge i Sverige så det är knappast nåt att bekymra sig över, vad som är nytt här är att svenskar får lyssna, tidigare har det bara varit utländska säkerhetspoliser som fått söka igenom vår kommunikation :)

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-10 10:26

Som fotnot kan väl nämnas att FBI länge utnyttjat och missbrukat sin teknologi för övervakning länge och även använt den för att sätta press på politiker, vi kommer säkerligen se nåt liknande i Sverige eftersom SÄPO länge haft som policy att övervaka politiker extra hårt (man gör det för att se till att man känner till alla eventuella utpressnings-möjligheter så att man hör och häpna ska kunna skydda politiker från sånt och därigenom skydda demokratin).

Det ska bli oerhört roligt att se vad som händer när nån haxxar FRAs databas och läcker våra politikers och näringslivsbossars kommunikation, det är bara luta sig tillbaka och njuta av när storebror biter sig själv i baken. Vad gäller rättssäkerhet och demokrati så är den redan död när ett sånt här förslag går igenom.

boffertomte2008-06-10 10:32
Antal inlägg: 1128

Det är som vanligt en hel del sila mygg och svälja kameler över idén, kanske är påhittet till för att invagga våra styrande i falsk trygghet: De får känslan av att de har kontroll. Men med tanke på bl a Englamordet är jag rätt övertygad om att de som ska övervaka medborgarnas mejl som vanligt inte kommer att fatta nånting förrän det är för sent, om ens då.

laiste2008-06-10 10:38
Antal inlägg: 96

www.stoppafralagen.nu/

Nasty Nimrod2008-06-10 11:18
Antal inlägg: 1063

Frågan är ju hur effektivt beslutet kommer vara med tanke på allt privat trams man behöver sålla igenom...

elPatron - Ej medlem längre2008-06-10 11:24

ordvältaren: Bor din älskade moder utomlands? Tyckte mig läsa i länken att det gäller trafiken som kommer IN över gränsen till Sverige...men du vet säkert bättre och har statistik som talar för sig själv där?

dudeniro - Ej medlem längre2008-06-10 11:25
Antal inlägg: 6214

Jag blir så förbannad. I USA har det orsakat enormt rabalder att Homeland security fick göra detta - i ett kontext av ett (åtminstone upplevt) större hot från terrorism. Konservativa tankesmedjor har propagerat för att individens rättigheter måste stå tillbaka för att staten skall (i hemlighet) kunna avlyssna trafik som kan avslöja hot mot USA.

Jag har själv följt debatten, och diskuterat det med studenter på amerikanskt universitet, som ett exempel på förfallet kring fri- och rättigheter och att jag vill att deras varningslampor skall lysa. Det har talats om det som ett argument mot bush, och för impeachment.

Så hemma i trygga sverige... ja, det här är väl bra! Vi har inte ens någon hotbild att komma med, inte ens en fabrikerad. Och jag blir så jävla ledsen.

Nasty Nimrod - effektiviteten för avsett syfte kommer att vara nära noll. Men jag kan svära på att när det utvärderas, så kommer ansvariga att lyfta fram ANDRA TYPER AV BROTT som de hävdar att de kunnat spåra upp, och det kommer att räcka för att permanentera det och att vi för alltid får leva med att storebror kanske avlyssnar våra samtal och bedömer det moraliskt korrekta i våra liv.

Blir så ledsen med vad som händer med vårt land.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-10 11:28
Antal inlägg: 1609

Helt åt helvete...

elPatron - Ej medlem längre2008-06-10 11:31

*väntar på emman* Hon har säkert ngt konkret att komma med i denna tråden, typ att jag kanske är ute o cyklar?! ;) Eller bara vill gnälla lite på mig igen...Vi får se, eller som jag kan skriva till mårten: Vamos a ver.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-10 12:55

elPatron, Eftersom all internettrafik routas fram och tillbaka så kan man inte alltid säkert veta vad som lämnar landet och inte, skulle till exempel min mor använda en proxy eller skicka mail till vår släkt utanför Sverige så kommer naturligtvis det att filtreras av FRA.

Crevy2008-06-10 12:56
Antal inlägg: 8

Även om jag har rent mjöl i påsen, så vill jag inte att någon ska snoka i den. Den är privat.

Pg up - Ej medlem längre2008-06-10 12:58
Antal inlägg: 1354

Inte är det då rätt i alla fall.

elPatron - Ej medlem längre2008-06-10 13:02

ordvältaren: Jo, kör man en tracert så ser man ju alla servrar det går igenom, men många har ju bara genom sverige...Men det vore ju kul att skicka lite mail på jävelskap då sen med "känsligt" innehåll, gärna på arabiska eller ngt oxo. Tänk va lugnt det hade varit utan muslimer tex i Sverige, då hade staten inte behövt denna åtgärd ;)

När kommer emman då o säger att jag cyklar igen? *längtar*

dudeniro - Ej medlem längre2008-06-10 13:03
Antal inlägg: 6214

Lätt att glömma att det handlar om telefontrafik också, kanske det mest kontroversiella tycker jag.

mofo09192008-06-10 13:05
Antal inlägg: 35

Tycker det är kanon, hoppas verkligen det går igenom.

elPatron - Ej medlem längre2008-06-10 13:08

<Tycker det är kanon, hoppas verkligen det går igenom.>

haha, såja, äntligen ett FÖR... visst e det kul o veta att storebror kan läsa din snuskpost om han vill.. skulle gärna höra emmans teori, om hon har nån, eller cyklar jag om det oxo emman?

oceano - Ej medlem längre2008-06-10 13:13
Antal inlägg: 1563

Otäck idé i mina öron. Och jag som bara skickar en massa snuskmail kommer säkert hamna i nåt register för snuskhummrar:-))

Skämt åtsido. Självklart så är det en sjuk tanke att vi ska ha ett kontrollsamhälle. Ställer jag inte upp på!!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?